Ersättning
Hej. Har en flicka som är 2 veckor. Jag har helammat från början men nu har jag börjat ge ersättning målet innan natt.
Har köpt nan1 i tetrapack, hur mycket är normalt att en sån liten ska äta? Igårkväll klämmde hon ca 120 ml .....
Hej. Har en flicka som är 2 veckor. Jag har helammat från början men nu har jag börjat ge ersättning målet innan natt.
Har köpt nan1 i tetrapack, hur mycket är normalt att en sån liten ska äta? Igårkväll klämmde hon ca 120 ml .....
Alltså, det är lite upp till varje mamma att bestämma hur mycket hon vill ge sitt barn. Och upp till varje barn hur mycket de vill ha. Och vad bebisen har för ämnesomsättning, hur lätt den går upp vikt och växer. En del ger tills bebisen inte vill ha mer, andra följer rekommendationer på paketet, från bvc eller barnläkare. Sen finns det de bebisar som inte vill ha så mycket, men oftare. Och bebisar som vill ha hur mycket som helst, hur ofta som helst. Du hajar.
Jag tycker att det kanske är lite mycket med 120ml för en tvåveckors. På paketen som du blandar själv tror jag att det är 60 eller max 90 ml vatten för en så liten. Å andra sidan blir det väl närmare 100 ml färdig ersättning med 90 ml vatten. Jag vet barnläkare som rekommenderat 120 ml vatten till en tremånaders. Det blir ca 135 ml färdig ersättning. Men då åt hon endast ersättning. Men som sagt, beror helt på din bebis och på dig. Får hon i sig 120 ml utan att kräkas upp nåt eller bli hutlöst dålig i magen ser jag väl inga egentliga problem med att hon äter den mängden.
Min dotter har alltid ätit mindre än rekommendationerna, men ändå alltid vuxit bra och är stor för sin ålder (jämfört med genomsnittet).
120 ml är massor för en sån liten, sonen är 9 månader och äter 120 ml innan läggdags, sen kan de vara så att hon åt mkt just då. Ersättning ska vara lite mer mättande än vid amning så kan vara så att hon inte är van och då äter utan att veta när de tar stopp för henne så sluta efter 90 ml om hon inte gjort de själv, hon kan få kramper i början oxå då ersättningen sväller lite i magen så ta de lugnt så hon inte får ont :)
Hon kräktes inte upp det iaf o ville ha mer mat efter 1,5 h så få ammade hon lite innan hon somnade.
Vet ju inte hur mycket hon får i sig när hon ammar ju så hon var kanske bara superhungrig. Svårt att veta ju ...
Dom får äta hur mycket dom vill. Ersättning är precis som med amning. Äta tills dom är mätta.
Fri amning, fri ersättning. Min 3:a åt 60 ml första dygnet efter han föddes. Sköterskan på patienthotellet vågade inte ge honom mer, så hon ringde BB och kollade om han verkligen fick äta mer. Idiotiskt. Klart att han fick äta.
Så ge mat när barnet vill ha mat. Finns ingen maxgräns för en 2 veckors bebis i normalfall. Och det antar jag att det är.
Dom får äta hur mycket dom vill. Ersättning är precis som med amning. Äta tills dom är mätta.
Fri amning, fri ersättning. Min 3:a åt 60 ml första dygnet efter han föddes. Sköterskan på patienthotellet vågade inte ge honom mer, så hon ringde BB och kollade om han verkligen fick äta mer. Idiotiskt. Klart att han fick äta.
Så ge mat när barnet vill ha mat. Finns ingen maxgräns för en 2 veckors bebis i normalfall. Och det antar jag att det är.
De kräks upp det som ev blir "för mycket" eller så kommer det ut andra i änden..
De kräks upp det som ev blir "för mycket" eller så kommer det ut andra i änden..
Tack för era svar :)
Låt hon äta tills hon inte vill ha något mer. Min son drack 80-90 ml då han var en vecka och jag tyckte det var mycket också men dom ska ju få bli nöjd och mätt. Han åt säkerligen 120 vid 2veckor.
Nu äter han 165ml var tredje timme, ibland tätare och han är nu 9 veckor.