• Anonym (xyz)

min första ekonomiska kris

Jag undrar om storbankerna ens är intresserade av att lägga upp ett så litet lån.
    Pantbanken?

• Anonym (xyz)
    josanders skrev 2015-12-23 22:16:49 följande:

Ingen som har någon erfarenhet av kontokredit?

Nej, men det låter bra. Vilken ränta skulle det bli? Även om räntan är relativt hög så behöver inte kostnaden bli så stor. Om t.ex räntan är 15% och du lånar 3000:- i en månad så blir det bara ca knappt 40:- i räntekostnad. Räntan är avdragsgill i deklarationen, så den verkliga kostnade skulle bli ca 25:-
  • Anonym (xyz)

Jag ser nu att Handlesbanekn bara tar 5.20% ränta på utnyttjad kredit, men de har andra avgifter som gör det till en dålig affär.

Uppläggningsavgift 300:-
    Kontraktsränta 2% (årsränta på den beviljade maximala krediten, som är minst 10 000

Att bara låna 3000:- i en månad kostar allså 300 + 1/12 * (5.20% * 3000 + 2% * 10000) = 330:- före ränteavdrag.
    Detta är i klass med SMS-lån, så det är ett mycket dåligt alternativ.

Pantbanken har betydligt bättre villkor, ca 90:- före ränteavdrag för att låna 3000:- i en månad. Har du något att låna på? Smycken, musikinstrument etc?

Ett vanligt kreditkort kan vara ett alternativ om du har en fast inkomst. Det finns helt avgiftsfria från t.ex Preem och OKQ8 (bensinbolagens kort är bäst och man måste inte ha bil). Du kan förmodligen inte betala hyran med ett kreditkort, men om du använder det till allt annt kanske du har råd med hyran?
    Det du handlar i en månad ska betalas i slutet av nästa månad för att bli räntefritt. Annars är räntan ganska hög, ca 15%, men det är ändå billigare att använda en sådan kredit än att använda Handlesbanken kontokredit om det bara är vid enstaka tillfällen.

OBS! Om man tänker betala en kreditkortsfaktura "i tid" måste man vara supernoga med dagarna. Är man sen får man betala en hel månads ränta, dvs inte bara för de dagarna man är sen.

• Anonym (xyz)
    josanders skrev 2015-12-23 23:21:24 följande:
    Tack för svar! Så egentligen är det bättre för mig att ta 10.000 på kontokredit än typ 3000 blir det billigare? Detta är en djungel för mig haha
    Man kan väl säga att kontokredit hade varit lite bättre om du hade behövt låna så mycket som 10 000:-
    Om det är en engångshändelse och det bara gäller 3000:- i en månad så verkar kontokredit vara en dålig lösning. Pantbanken är som sagt mycket bättre.

ICA-banken har en bättre kontokredit, men då måste du ha deras bankkort som ska vara gratis för studenter (annars 25:- per månad). Man betalar bara för exakt det som man utnyttjar med deras kontokredit. Ränta 8.70% skulle ge en kostnad på 22:- före ränteavdrag för att låna 3000:- i en månad. Det är billigt.
Svar på tråden min första ekonomiska kris