• VitaUgglan

Negativ blodgrupp?!

Gick in i V.36 idag och var på kontroll hos barnmorskan och hon säger att jag har en negativ blodgrupp, att vi ska sticka i armen.. Sagt och gjort, sen va det inte mycket mer med det.. Jag frågade lite om det men hon sa bara att jag får en spruta efter förlossningen! Nu har det väckt mycket tankar, är detta farligt? Vad innebär det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Negativ blodgrupp?!
  • Anonym (..)

Som jag förstod det är det absolut inte farligt nuvarande graviditet men om man inte tar den där sprutan kan kroppen försöka stöta bort nästa barn. 

Var dock länge sedan jag var gravid så är inte helt hundra, men har för mig att det var så.

Fick också ta sprutan och det kändes knappt. Typ som ett stick i fingret bara 

• hannis12345

Nä så är det inte. Jag har oxå negativ blodgrupp och du får endast spruta om barnet har positiv blodgrupp. Min bebis har negativ och därför slapp jag spruta!

• Katten95

Du får dem för att inte bli immun mot barnet eller näst kommande barn. Är också negativt och gravid med ett positivt. Det är bara positivt med sprutan inget farligt alls, påverkar inte barnet eller något. Så du har inget att oroa sig för!

• MissHelene

Har du inte fått veta att du e negativ förns nu? Vad jag kan minnas kollade dom det runt inskrivningen för min del. Jag är också negativ och har fått tagit prov 2 nu för att se så jag inte bildat antikrippar.

• Oscarsmamma84

Vad sent o kolla det i v 36. De tar väl prover i v 12 o kollar allt sånt? Denna graviditet kollade de tom barnets blodgrupp i v 12. Jag e negativ o efter första grav fick jag en spruta. Den slutade i MF därför vet de ju inte det barnets blodgrupp. Min son e negativ som mig o därför fick jag ingen spruta.

Min bm försökte förklara för mig att det e inget farligt om inte mitt blod o barnets blod blandas av nån anledning och då e det farligt för barnet.

Men risken att det ska blandas är nästan obefintlig.

• Pimpinellan

Det är inte blodgruppen som är negativ utan rh-faktorn. 15% av befolkningen är rh-negativa. Man är alltså typ A+ eller B- och alla de varianter som nu finns.

• VitaUgglan

Jag vet.. Jag tycker också jag fick reda på detta sent, och bebisen kollas inte förrän den kommit ut tydligen så därför blev jag lite orolig? Men verkar inte som jag behöver vara det då?

• Pimpinellan

Första barnet kan ingenting hända och risken är rätt låg vid andra också, men finns så det är därför man bör ta den där sprutan. Och skulle båda föräldrarna råka vara negativa finns inga risker alls.

• MissHelene
    VitaUgglan skrev 2015-12-23 16:51:31 följande:

Jag vet.. Jag tycker också jag fick reda på detta sent, och bebisen kollas inte förrän den kommit ut tydligen så därför blev jag lite orolig? Men verkar inte som jag behöver vara det då?

Dom kommer inte kolla min bäbis förns hon e född heller. Det är ingen fara med första barnet. Det är nr 2 som d kan bli farligt för så du kan vara lugn just nu :)
  • Mamma till två gullegrisar
    MissHelene skrev 2015-12-24 23:14:29 följande:

Dom kommer inte kolla min bäbis förns hon e född heller. Det är ingen fara med första barnet. Det är nr 2 som d kan bli farligt för så du kan vara lugn just nu :)

Vad händer om nr 3 är positiv då? Mina två andra är negativa som mig, tror jag eftersom jag inte minns om jag fått någon spruta.
  • VitaUgglan

Tack för era svar! Verkar som jag kan vara lugn då alltså :) man blir ju orolig, för allt!

• MissHelene
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-12-27 22:37:58 följande:
    Vad händer om nr 3 är positiv då? Mina två andra är negativa som mig, tror jag eftersom jag inte minns om jag fått någon spruta.
    Tror d är samma procedur som om 2an är det. Man får en spruta så kroppen inte ska försöka stöta bort barnet. Men för att det ska bli något problem från första början så måste bäbisens blod blivit blandat med sitt och din kropp börjat bilda antikroppar för att skydda sig mot barnet. Jag vet att risken finns då jag har en bekant som tyvärr förlorade ett barn så men risken är Minimal vad jag förstått på min BM.
  • Mamma Lotta

Jag har fött7 barn de 2 första var negativa så jag fick spruta eftersom jag är rh - och barnen rh+ de senaste 5 ingen spruta då barnen liksom mig är negativa. Inget att oroa sig för!

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
Svar på tråden Negativ blodgrupp?!