• SecretlyMe

gravid eller inbillning?!

Jag kommer vara jättetråkig och berätta att de symtom du beskriver, som är så långt före bim och så kort efter ägglossning inte är pga en graviditet.

Jag ska berätta varför Efter ägglossning och när ägget befruktas så börjar det celldelas på vägen ner mot livmodern. Befruktningen sker i äggledaren. Det befruktade ägget behöver celldelas till en s.k blastocyst innan det kan fästa, och detta tar minimum 5 dagar. Först därefter kan ägget fästa i livmodern. Det tar mellan 5-10 dagar innan ägget fäster och därefter börjar hcg produceras, som är det hormon som graviditetstester mäter, men det tar några dagar för testet att reagera på hormonet. Således kan man plussa mellan 10-16 dagar efter ägglossning

Varför många tycker sig känna symtom tidigt är för att efter ägglossning produceras ett hormon som heter progesteron som bildas av gulkroppen som blir efter ägglossning. Progesteron ger symtom i form av ömma bröst, illamående, acne, trötthet och uppsvälldhet. Varför det liknar gravidsymtom är för att progesteron även är det hormon som är dominerande i en graviditet och därför är det svårt att skilja på gravidsymtom och vanliga symtom efter ägglossning. Så de som känner ömma bröst direkt efter ägglossning känner enbart av progesteronet, inte en graviditet, så länge det inte kan bevisas med ett graviditetstest.

Mao - man kan inte skilja på gravidsymtom och vanliga symtom efter ägglossning. Har du dessutom fått ett negativt test så har dina symtom inte berott på graviditet. MEN, alla negativa test före bim kan vara felaktiga, det är först efter bim ett test är 99% pålitligt

Men de symtom du har haft beror tyvärr inte på graviditet. Jag hoppas dock att du får en fin julklapp i år i form av ett fint plus Lycka till!

Svar på tråden gravid eller inbillning?!