• tobbe01

Någon som blivit nekad snitt? Hur gick det sen?

Inte vet jag men jag tänker att ........finns det öht EN ENDA kvinna som ska genomgå sin första förlossning som inte innerst inne är jätterädd? Det är ju trots allt några få timmar i en kvinnas liv som särskiljer sig från allt hon tidigare upplevt och kommer att uppleva. En märklig situation på alla plan......lite SF över det hela

• tobbe01

När man läser här på FL så får man intrycket ibland av att det är bara att beställa ett KS! När vi fick våra barn på 80 och 90-talet så tänkte man inte ens tanken. Fanns inte öht som alternativ.

• tobbe01
    MissHelene skrev 2015-12-23 16:23:04 följande:
    Ja stå på dig bara så ska du se att d går som du vill :) och lyssna inte på dom negativa kommentarerna som dykt upp i tråden. Det är din kropp, ditt val. Hur dom födde för 30 år sedan e oväsentligt just nu.
    Så nu för tiden så kan en blivande mamma beställa kejsarsnitt? Undrar om det är så i alla län.
  • tobbe01
    Linkken skrev 2015-12-23 09:17:05 följande:

Cissi82 och MissHelene: Jag är nu i vecka 30 och ska träffa läkaren i vecka 34. Det känns väldigt sent, men de ville inte göra det tidigare. Återstår ju bara väldigt lite tid sedan att söka sig till ett annat sjukhus ifall de skulle neka. Jag har alltså inte fått ett absolut nej, bara en väldigt negativ barnmorska som förklarade att de väldigt sällan gör kejsarsnitt utan medicinsk indikation. Min förhoppning är nu bara att läkaren där ska vara en förstående och klok människa. Men det blir långa fyra veckor innan jag får någon klarhet i detta.

Men finns det sjukhus där man kan bestämma själv om man vill ha KS?
  • tobbe01
    Ego Lovers skrev 2015-12-24 01:01:27 följande:
    Nej! Det är alltid en förlossningsläkare som tar beslutet INNAN om det inte är ett akut snitt under en förlossning.
    Men har du ngn aning om hur vanligt det är? I så fall måste det ju skrivas in i kvinnans journal för man föder ju inte alltid barn på kontorstid och läkaren finns knappast till hands direkt när en kvinna kommer in? men kanske förlossningen kan pågå några timmar innan man snittar!................................

• tobbe01
    MissHelene skrev 2015-12-24 23:08:06 följande:
    Egentligen inte ens värt att kommentera då även du måste väl förstå att d inte e så enkelt?
    Ni äckligt negativa "jag vet allt" personer här på fl e bara för mkt ibland. Kryp tillbaka under stenen du kom fram från.
    God Jul på dig och hoppas du får ditt snitt.
  • tobbe01
    Linkken skrev 2015-12-25 10:00:37 följande:
    Ifall det vore så enkelt hade jag väl inte startat denhär tråden, eller hur? Rätt onödiga kommentarer. Vi fattar att det kanske inte var vanligt för 30 år sedan med KS, men den medicinska kunskapen har ju framskridit sedan dess inom en hel massa områden, bland annat kejsarsnitt.
    Nähä? Jaha? Vissa här i tråden verkar anse att det är kvinnans rätt att bestämma och att hon också kan göra det! Jag bara undrar hur det ser ut idag inom förlossningsvården. Jag har två döttrar som kanske i en snar framtid befinner sig där. När det gäller KS så tror jag inte dessa ser markant annorlunda ut idag än de gjorde för typ 30 år sedan. Man öppnar buken och lyfter ut ett barn och det är enda sättet.

• tobbe01
    villbaraveta skrev 2015-12-25 11:46:37 följande:

Förstår inte varför folk bryr sig om att vissa vill göra KS? Det är ju inte så att någon hindrar dem att föda vaginalt, men tvärtom, då jäklar!!

Det är väl bra att man kommit såpass långt inom medicin att man kan göra det? En förlossningsrädd kvinna kan KNAPPAST gynnas av att tvingas till en VF.

Dessutom visar studierna som Sahlgrenska gjorde för ett tag den att varannan kvinna får men efter en VF i Sverige, vissa mer, andra mindre. Men ändå, 50%, vi är sämst i hela Norden, nästan Europa också skulle jag tro.

Många kvinnor vittnar dessutom på att de inte blir tagna på allvar eller får hjälp efteråt, sjukt sorgligt!!

Förlossningsvården är i botten, inte konstigt kvinnor inte vill genomgå VF och är rädda?

Skriver du på mobilen?
  • tobbe01
    villbaraveta skrev 2015-12-25 11:59:14 följande:
    Vad spelar det för roll?
    Nej jag bara undrade. Men tycker du verkligen att svensk förlossningsvård är "i botten"? Vad grundar du det på? Vad har hänt? Jag blir orolig eftersom jag har döttrar som är i åldern då det kan bli bebbe vilken dag som helst. Men OT OT OT tråden sväller ut.....ursäkta.
  • tobbe01
    villbaraveta skrev 2015-12-25 12:23:02 följande:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5424494

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Interpellationer/Nationella-riktlinjer-mot-svar_GZ10375/

www.svt.se/ug/allvarliga-forlossningsskador-syns-inte-i-journalerna

Statistik och undersökningar visar att svensk förlossningsvård är DÅLIG! Går du in på djupet och pratar med kvinnor så blev dem inte så återställda direkt som dem påstod. Men det är pinsamt, klart som fasen att man inte säger till sina vänner el familj att man läcker bajs tex?

Jag är själv i åldern att få barn, men är LIVRÄDD, har sagt i många år att jag aldrig vill ha barn pga detta. Min sambo vill dock, så får se hur vi ska kunna lösa detta... min svärmor var väldigt nära att dö när min sambo föddes, fy fan...
    Okay. Ja jag har inga problem med om man bestämmer att varenda unge ska födas med KS! Kanske blir det så i framtiden? Någonstans har evolutionen gått riktigt snett kanske?

• tobbe01
    villbaraveta skrev 2015-12-25 12:50:56 följande:
    Det är mycket möjligt! Jag tycker iaf att man ska ha möjligheten att välja själv och inte tvingas till något. Vill man föda vaginalt så varsågod, men tycker inte man ska bli tvingad.

Förr dog ju de som inte var skapta för att föda barn under förlossningen, det gör man inte längre i lika stor utsträckning, alltså går generna vidare och fler får svårt att föda barn. Så ja, fler och fler barn kommer nog födas med KS i framtiden tror jag, åtminstone i västvärlden.
    Ja förr dog många kvinnor i barnsäng och det måste varit den mest fasansfulla av alla "dödar"?! Idag så har vi en fantastisk mödravård om man jämför med den tiden. T ex så röntgar man och kollar bäckenets storlek på kvinnor om man mätt att det väntade barnet är extra stort. (så var det för oss). Vi har ultraljudsundersökningar där man kan kolla som på en teve hur barnet ligger i magen och om det välskapt. Vad kan man önska mer? En surrogatmamma kanske som gjorde "the Dirty work"
  • tobbe01
    villbaraveta skrev 2015-12-25 13:01:29 följande:
    Hade det varit lagligt i Sverige hade jag anlitat en surrogatmamma, utan tvekan!!

Sen kan man ju önska en vård med färre förlossningsskador och att man tar det på allvar, anser jag iaf!

Önskar jag föddes som man ibland alltså...
    Ja men man väljer ju helt själv om man ska föda barn i Sverige tack och lov. I vårt land kan man välja att göra abort utan att behöva skuldbeläggas. Jag var med vår yngsta dotter när hon gjorde en medicinsk tidig abort på sjukhus i tonåren och vi togs emot som om vi var VIP-gäster. Inte ett enda ord av skuld utan god omvårdnad hela vägen.
  • tobbe01
    skatten12 skrev 2015-12-25 14:24:49 följande:

Vi har väl ändå en bra förlossningsvård i Sverige ?? Blir förbannad när jag läser sånt !! Tänk alla stackars kvinnor i vissa länder....

KS är dessutom mkt mer riskfyllt för både mamma och barn. Och varför ska läkare ord snitt till alla hux flux ? Det fungerar ju inte i längden ...

Ts: fortsätt med samtal & blir de bara sämre med din oro / skräck prata med läkaren igen . Men helt övertygad om att du fixar det! Stort lycka till:)

Det är ju trots allt så att när barnet pockar på att komma ut så är allt annat satt åt sidan. Om inte det fötts ungar genom årtusendena så hade människan idag inte funnits.
Svar på tråden Någon som blivit nekad snitt? Hur gick det sen?