• Indiegirl

Någon som blivit nekad snitt? Hur gick det sen?

Stå på dig.

Läkaren tyckte att jag hade en första "drömförlossning" som bara tog 5 timmar från start men jag var livrädd och ville inte föda vaginalt igen. Tog många samtal och tårar men jag läste på och visste mina rättigheter, dvs att de inte kunde neka mig.

Till slut fick jag mitt snitt.

Läs på, var bestämd, hota med psykiska problem efteråt ( det gjorde jag, eftersom jag visste hur en vaginal förlossning påverkat mig) och lycka till!

• Indiegirl
    Linkken skrev 2015-12-22 09:01:26 följande:

Tack så mycket! Jag har ju inget eget att gå efter då detta är mitt första barn och det använder de också emot mig. "Du vet ju inte hur det är att föda barn"... Och nej, det vet jag inte, det enda jag vet är att varje cell i min kropp säger att jag verkligen verkligen inte vill göra det. Jag har läst på väldigt mycket och vet att anknytningen till barnet och den psykiska hälsan kan bli lidande om man tvingas föda på ett sätt man inte själv är bekväm med, så jag får väl försöka använda det som argument. Är ändå hemskt orolig att de inte ska bevilja mig något snitt...

Förstår att du är orolig. Det var jag med.

Men som sagt, de kan inte neka dig. Läs på om dina rättigheter som patient och beskriv noga hur det kan komma att påverka efteråt.

Gråt! Massor!

Hoppas det löser sig.

Fattar inte varför de ska snåla med kejsarsnitt. Läkaren jag hade ( chefsläkare på Mölndal) sa att i vissa fall skär de sönder urinblåsan på kvinnan. Hur ofta händer det frågade jag? Han hade varit med om det en gång på 25 år..

Skrämselpropaganda!

Till slut ville han ta hand om min förlossning personligen, planerat och med alla läkemedel. Jag var orubblig i mitt beslut och det fattade han och till slut så kom en tid hem i brevlådan.
  • Indiegirl
    Linkken skrev 2015-12-22 10:48:37 följande:

Jaa, fast om jag inte får ta dethär beslutet över min egen kropp, trots att den medicinska kunskapen finns, hade jag ju lika gärna kunnat vara det.

Tur att du inte jobbar med förlossningsrädda kvinnor!
  • Indiegirl
    Indiegirl skrev 2015-12-22 16:33:23 följande:

Tur att du inte jobbar med förlossningsrädda kvinnor!

Citerade fel person!

Det var till den andre, empatistörda.
  • Indiegirl
    Archandra skrev 2015-12-22 20:10:58 följande:

Jag är en av dem som har fått urinblåsan sönderskuren vid kejsarsnitt. Det var ingen dröm kan jag säga. Inte nog med att jag var tvungen att gå omkring med kateter i tio dagar. Jag fick dessutom sepsis i njurbäckenet med hög feber och blev inlagd på kvinnokliniken i tre dygn när dottern var knappt en vecka gammal.

Jag tycker att det är galet att utföra kejsarsnitt när det inte är nödvändigt. Är kejsarsnitt medicinskt motiverat ska det genomföras inte annars, utom i yttersta undantagsfall. Det daltas och curlas tillräckligt mycket i samhället redan.

Kejsarsnitt är sämre för både mor och barn. Modern återhämtar sig långsammare från förlossningen. Livmodern har ett ärr som i värsta fall kan spricka vid nästa graviditet. Permanent känselbortfall på magen eftersom nerver skärs av. Amningen kommer igång senare.

Trist för dig med dina komplikationer, men i övrigt tycker jag att du har fel.

Allt är individuellt. Vet många som återhämtar sig bättre efter kejsarsnitt än vaginal förlossning, inklusive mig själv.

Amningen kom igång direkt, gick upp efter ett par timmar, mådde tusen ggr bättre psykiskt osv.

Till och med läkaren sa till mig att för barnet finns inga direkta risker alls, jämför med vaginal förlossning där mycket kan gå fel, för att inte tala om mamman! Jösses, rupturer, barn som fastnar, urakut snitt osv.

Jag mådde kass efter min vaginala, både psykiskt och fysiskt. Efter mitt kejsarsnitt åkte jag hem efter 30 timmar.

Däremot har jag fortfarande känselbortfall kring ärret 7 år senare och känseln lär ju aldrig komma tillbaka.

Jag tycker att det är upp till individen stt bestämma, om det är så att ts är så skräckslagen för en vaginal förlossning kommer den inte föra något gott med sig (förutom bebis då) jag såg ändå fram emot att föda vaginalt innan.
  • Indiegirl
    Tigerlilja123 skrev 2015-12-23 18:56:15 följande:

Så dumt att du inte tog den chansen! Då hade du ju kunnat vara säker på att få all den smärtlindring och övervakning som du behövde! Samma service som prinsessorna V och M hade när de födde - en överläkare mellan benen!  

Hehe, förvisso, men jag är glad över mitt kejsarsnitt!
Svar på tråden Någon som blivit nekad snitt? Hur gick det sen?