• Anonym (Gravid)

Kokain innan jag visste att jag var gravid

I somras , precis runt tiden som jag skulle ha fått min mens , så var det 2 tillfällen som jag festade riktigt hårt , både drack mkt och tog kokain (ganska mkt) :( Det hade precis tagit slut med min kille och jag mådde inte så bra.. Vid det andra tillfället så var mensen "sen" 2 dagar ungefär , men det kan den ju vara utan att det är något så jag tänkte inte så mkt på det. Dessutom så hade jag riktigt mkt mensvärk så jag trodde den skulle komma när som helst.

Nu efteråt så tänker jag att jag borde ha tänkt att jag skulle kunnat vara gravid .. (eftersom jag hade haft oskyddat sex några gånger med min kille, men vi försökte ju inte få barn eller nått) :(

Iallafall , några dagar senare (och fortfarande ingen mens) hade jag så ont i magen så att jag åkte in till sjukhuset.. Och fick veta att jag var gravid. Usch jag fick sån ångest .. Jag trodde jag skulle få missfall pga det där och för att jag hade så ont, men jag fick inte det.

Jag funderade mkt på att göra abort pga att jag var rädd för att jag kunde ha skadat barnet, men när jag frågade BM (fast sa bara att jag hade druckit mkt vid några tillfällen, vågade inte säga nått om droger) så sa hon att det inte påverkar så tidigt.

Så jag behöll barnet .. Har förstås absolut inte rört nånting sånt efter jag fick veta att jag var gravid.

Nu är jag i vecka 27 , allt har sett bra ut på ultraljuden och min lilla tjej är beräknad att födas i mars. Men jag kan inte riktigt sluta tänka på det där, jag har sån ångest och hatar mig själv ibland.

Nån mer som tagit droger eller druckit mkt när ni var gravida (innan ni visste)? Eller känner nån som gjort det? Eller vet hur stor risken är att det påverkar så tidigt?

Svälla vill inte att någon skriver hur hemsk jag är eller hur dåligt det är med droger för det vet jag redan o mår redan tillräckligt dåligt :(

• Svar på tråden Kokain innan jag visste att jag var gravid
  • Anonym (Kvinna)

Ja, både kokain och alkohol innan jag visste. Som "tur" är började jag en mkt intensiv och svår utbildning i samma veva så jag slutade helt med festandet.

Var i 5:E mån innan jag fick veta att jag var gravid.

Jag har en fullt frisk och mycket intelligent tonåring idag

Oroa dig inte ts, det kommer gå bra!

• Anonym (Gravid)

Kommer ihåg att jag frågade en kurator på abortmottagningen också , hon sa att det man gör så tidigt inte ska påverka och att jag inte borde göra abort pga det.. Hon förklarade nånting om gulkroppen och att moderkakan inte har bildats än tror jag .. Vet inte om det stämmer. Försökte ju googla på det men det står så olika.

Nu kan jag ju ändå inte göra nånting åt det o bebisen i magen verkar ju må bra , men jag kan inte riktigt förlåta mig själv .

• Anonym (Gravid)
    Anonym (Kvinna) skrev 2015-12-17 18:30:49 följande:

Ja, både kokain och alkohol innan jag visste. Som "tur" är började jag en mkt intensiv och svår utbildning i samma veva så jag slutade helt med festandet.

Tack för svaret :) Känns mkt bättre att höra att jag inte är ensam :)
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Kvinna) skrev 2015-12-17 18:30:49 följande:

Och skönt att höra att allt gick bra för dig ändå :)
  • Anonym (mmm)

Samma sak hände min vän.... hennes son har både autism och svår ADHD....

Så jag hade aldrig vågat gå igenom graviditeten om jag hade använt kokain.....!

• Anonym (Nä)

Det påverkar inte så tidigt, embryot är bara några celler som börjat bädda in sig i livmoderslemhinnan vid den tiden, två veckor efter ägglossning. Signatur (mmm) sonen hade sannolikt haft det ändå...

• Anonym (Går nog bra)

Det är säkert ingen större fara. Bättre att du lät livet fortsätta iallafall än att ni hade tagit död på det. Lycka till!

• JennyTy

Om det ligger något i att tjejer klara påfrestningar bättre vet jag inte.

Om det inte bli några komplikationer är ju allt frid och fröjd.

Blir det däremot komplikationer kommer TS dessvärre alltid att ställa frågan om det var hennes bruk som ledde fram till dessa eller inte. Tyvärr finns det väl inte några absoluta sanningar i detta utan det blir spekulationer.

Sen vet vi inte om TS är ung med möjlighet att på nytt bli gravid eller om BM m fl beaktade att TS inte har den möjligheten. Då blir valet kanske ett annat än i första läget.

I vart fall är det ingen lätt sits. Därför ger jag TS många styrkekramar och håller tummarna för det bästa.  

• Anonym (..)

Jag var beroende av benzo och tog rätt mycket amfetamin i början av graviditeten, sluta direkt med amfetaminet men benzon tog ja till ca v 8,får gå på specialmvc för de och både läkare och bm säger att de är lugnt bara jag inte tar mer, även min beroendeskötersta sa att de va lugnt.

• Anonym (Går nog bra)
    JennyTy skrev 2015-12-17 19:55:12 följande:

Om det ligger något i att tjejer klara påfrestningar bättre vet jag inte.

Om det inte bli några komplikationer är ju allt frid och fröjd.

Blir det däremot komplikationer kommer TS dessvärre alltid att ställa frågan om det var hennes bruk som ledde fram till dessa eller inte. Tyvärr finns det väl inte några absoluta sanningar i detta utan det blir spekulationer.

Sen vet vi inte om TS är ung med möjlighet att på nytt bli gravid eller om BM m fl beaktade att TS inte har den möjligheten. Då blir valet kanske ett annat än i första läget.

I vart fall är det ingen lätt sits. Därför ger jag TS många styrkekramar och håller tummarna för det bästa.  

Så det hade varit rätt att ta död på människolivet pga av den eventuella risken alltså?
Svar på tråden Kokain innan jag visste att jag var gravid