Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Obligatorisk förskola från tre år – bra eller dåligt?

Finns väl redan? Eller, ja, den är lite luddig, kanske. Här kallas den för "obligatorisk förskola" från 3 års ålder, men den är frivillig för barnen och föräldrarna. Den obligatoriska biten är gentemot kommunen, som måste tillhandahålla gratis förskola till alla 3-åringar och uppåt 15 timmar i veckan.

Nu är det ju dock inte det Westerberg tar upp.

Dock har Westerberg (och Putman och Myrberg) en poäng. Barn som inte ingår alls i större sociala sammanhang där barn i deras egna ålder ingår halkar efter, jämfört med barn som ingår i större sociala sammanhang där barn i deras egen ålder ingår. Inte bara i språk, som Westerberg tar upp, utan även i kreativt och kritiskt tänkande. Om det är av ondo är dock inte säkert. Det går ju att ta igen förhoppningsvis, när man väl hamnar i de större sammanhangen (grundskolan). (Här ligger även faran med sk home-schooling, barnen kan bli fast)

SJÄLVKLART går det att avhjälpa baksidorna. Men det är inte alla som kan eller gör det.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Aniiee
    Jag är bara jag skrev 2015-12-16 17:17:23 följande:
    Och avigsidorna med dagis i sig då? Jag är 100% emot dagis,ett sossepåfund med början i Alva Myrdal som omyndigförklarade alla föräldrar. Barn av idag blir i det närmaste ligister allihopa och det är till stor del dagis fel. Ett extremt fåtal med idioter till föräldrar kan ha nytta av dagis, men f.ö är det förvaring/barnpassning.
    Självklart finns det avigsidor med dagis, så som det är utformat idag. Dock kan man ändra på det och lösa dem. Det är inte lätt, och det tar tid, men det sker redan på flera ställen, både från föräldrars håll och från personals och verksamhetschefers håll. 

Dagis är banpassning. Ja. Det är liksom poängen med dagis, att barnen ska ha tillsyn så att föräldrar ska ha råd med brödfödan. Resten är bara pålaga för att det ska se tjusigt ut på papper, och bonus om det funkar i verkligheten. Sen kan man absolut diskutera prioriteringar och konsumtionssamhället osv, men det är en helt annan diskussion som jag inte tänker ta här.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
Svar på tråden Obligatorisk förskola från tre år – bra eller dåligt?