Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Så vad är vitsen med att vara god??

Anonym (asa) skrev 2015-12-21 13:27:47 följande:
    Men det bryr du dig inte om. För om du skulle respektera dina medmänniskor och bry dig skulle du fråga för säkerhets skull. Men du gör inte det för att värdet för dig är högre att få göra dina "goda" handlingar i smyg är större än värdet av samtycke.
    Så kan det va. Självklart värderar jag goda handlingar högst eftersom de är goda.

Finns t.ex. många uteliggare som till en början skulle neka hjälp för de vill inte vara till besvär men som egentligen i efterhand tyckte det var bra att man hjälpte dem.

Så samtycke kan inte gå över goda handlingar i värde. 
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 13:32:56 följande:
    Hälsosamma relationer baserar sig helt och hållet på samtycke. Det är likställt med våld och kränkning att tvinga sig på en annan människa.
    Sen är det även så att det är få människor som skulle tycka illa om att få en femhundring påtvingad sig. 
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 13:32:56 följande:
    Hälsosamma relationer baserar sig helt och hållet på samtycke. Det är likställt med våld och kränkning att tvinga sig på en annan människa.
    Säg det till dem som går ut och ger mat till uteliggare, hjälper till på alla sätt och vis utan deras samtycke. De blir glada i alla fall. 
  • Anonym (K)

Du kan försöka bäst du vill men du kommer inte få mig att hamna i egoist träsket i alla fall. 

• Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 13:41:35 följande:
    Att dela ut mat till uteliggare är samtyckesbaserat då matutdelarna aldrig tvingar uteliggarna på mat. Det är helt frivilligt för uteliggarna att ta emot maten som erbjuds eller stå över. Det skulle däremot vara en annan sak om matutdelarna tvingade uteliggarna att äta maten eller hällde i dem mat i smyg när de sov.

För att dra paralleller till din "godhet". Om du står på stan och delar it pengar till människor som tacksamt tar emot dem är samtyckesbaserat och att klassa som en god gärning. Att sätta pengar på folks konton i smyg är däremot inte samtyckesbaserat och därmed är det också högst tveksamt om det kan klassas som en god gärning.
    Den som får pengarna kan kasta bort dem om de själva vill. Inte svårare än att ge till någon annan, eller ta ut i en automat och elda upp dem istället. Om de nu ger en så hemsk känsla så står det fritt mottagaren att göra precis vad mottagaren vill med femhundra spänn.
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 13:55:05 följande:
    Bara så du vet kan pengar från en okänd absändare skapa problem för mottagaren. Det finns folk med diagnoser som har svårt med allt okänt eller kan tycka att det är obehagligt. Vissa kämpar också med att lära sig hålla budget för vilka det kan vara skadligt att få pengar hur som helst. Dessutom tar det både tid och möda att skicka dem vidare om man inte vill ha dem. Och till sist, det är en brottslig handling att elda upp pengar.

Hur du än vill lägga fram det så är det inte en samtyckesbaserad handling att tvinga på någon pengar.
    Nä det har jag aldrig sagt att det är en samtyckesbaserad handling. Men so what. 

Du får mig inte att bli egoistisk i alla fall. 
  • Anonym (K)

Jag tror inte vi kommer längre. Jag har försökt svara men det går bara runt i cirklar. Jag har bättre saker att göra än tala om varför jag inte kommer vara egoistisk. 

• Anonym (K)

Altruismmedmänsklighetoegennyttaosjälviskhet (motsats till egoism[förtydliga]), är att hjälpa andra utan att önska något i motprestation.

Till altruism räknas generositet, självuppoffringar, att hjälpa människor med behov, och att frivilligt ge vika för någon annans vilja i strid mot ens egen. Altruism innefattar både den psykologiska viljan till dessa handlingar, samvetet och det beteende som kommer av viljan, men är inte synonymt med empati som i stället handlar om emotionellt medkännande och den psykologiska förståelsen för andras behov. Den empatiska förmågan är dock nära sammanbunden med altruistiska beteenden.[1] Altruism som mänsklig egenskap studeras särskilt inom psykologin.

Man skiljer på altruism och pliktkänsla eller lojalitet, eftersom dessa ofta motiveras av väntande belöning eller erkännande

• Anonym (K)

Med andra ord Altruism har inget med emotionellt medkännande, eller erkännande. 

Man kan uppoffra sig själv ändå. 

Altruism känns som målet för mig. I alla fall försöka så gott det går. 

• Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 14:17:49 följande:
    Så länge du utgår ifrån din egen vilja, dina egna behov och dina egna mål kommer dina handlingar vara egoistiska. Vilket är helt okej för min del och jag lägger inte någon värdering på det. De flesta människor är agerar nämligen för självvinnings skull men så länge man inte gör det på bekostnad av andra skadar man åtminstone inte andra vilket är superbra. Men du är varken mer eller mindre god än andra om du lever så. Men om du dessutom kör över andra för din självvinnings skull så är du också en respektlös egoist. Det är man nämligen om man lever på bekostnad av andra. Och det tycker jag personligen är mindre bra och värderar det negativt.
    Vi säger väl så. *blink blink*
  • Anonym (K)

En dröm jag har det är att alla på arbetet får någonting i bonus. Men de glömmer bort mig. Sen att ingen säger något om det och inte jag heller. 

Då blir jag också det ultimata offret. 

Du får försöka med att omvända någon annan. Men du kommer inte lyckas med mig. GOD JUL på dig!

• Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 14:33:13 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar. Att du mår bra av att martyr?

Men god jul till dig med!
    Vet inte riktigt vad jag mår av det. Men det är ändå ett mål och något jag ibland strävar efter att bli.
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 14:56:51 följande:
    Så du strävar efter att bli det ultimata offret?

Låter inte som helt hälsosamt. Förmodligen bär du på en del bagage.
    Eller en vilja på att jag aldrig ska få något före någon annan. Eller aldrig få något bara för att jag vill. Att alltid i första hand se till att andra får det bättre än mig. osv.
  • Anonym (K)
    HejPippi skrev 2015-12-21 17:13:08 följande:
    Varför startar du en tråd som handlar om hur dåligt du mår om du ändå har ett mål vilket kommer få dig att må fortsatt dåligt?
    Ehh, jag har inte startat någon tråd om det. Jag kom in i denna tråd och bara diskuterade lite. 

Om du tittar så står det Anon på trådstartaren. Jag heter K.
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 17:15:13 följande:
    Varför?
    För att jag försöker göra det som är bäst och rätt ur ett större perspektiv än att gynna mig själv. 

Se det som en tvålburk som du utnyttjar lite av tills den är slut. Jag är tvålburken. 
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 17:15:13 följande:
    Varför?
    Varför ska jag ta för mig för?
Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??