Anonym (K) skrev 2015-12-22 08:25:10 följande:
För att jag försöker göra det som är bäst och rätt ur ett större perspektiv än att gynna mig själv.
Se det som en tvålburk som du utnyttjar lite av tills den är slut. Jag är tvålburken.
Anonym (K) skrev 2015-12-22 08:25:29 följande:
Varför ska jag ta för mig för?
Alla människor ansvarar för sig själv, sitt liv och sin egen lycka.
Du är fri och bestämmer själv hur du vill utforma ditt liv. Det positiva med frihet att du bestämmer själv över dig själv och du har hela tiden valmöjligheter. Det negativa är väl att ingen kommer att fixa ditt liv åt dig utan att det hänger på dig själv.
Försök tänka hur du vill se tillbaka på ditt liv på din dödsbädd. Hur vill du att ditt liv ska sett ut? Vill du dö bitter för allt du missat i ditt liv? Eller vill du kunna känna dig nöjd över det mesta du varit med om?
Ingen kan tala om för dig hur du bäst ska leva ditt liv. Det är upp till dig att bestämma. Alla människor är olika och det finns lika många livsmål som det finns människor. Det viktiga är dock att man själv är på det klara med ens egna livsmål och lever på ett sätt så att man hela tiden strävar efter sina mål. Annars lever man omedvetet och risken är stor att man missar sina mål. Om du vill vara självuppoffrande så var det. Men om du inte vill vara det ska du givetvis inte offra dig. Fundera på vad du egentligen vill ha ut av livet.