Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Så vad är vitsen med att vara god??

Anonym (Renen Rudolf) skrev 2015-12-15 16:01:56 följande:
    Men titta, du sätter ju gränser du skriver till gränsen att slita ut sig.
    Precis där, har du ju då satt en gräns för dig.
    Bra. 

Sen ska man vara väldigt försiktig med att kritisera andra för deras gränser, eller överhuvudtaget, du har inte hela deras livssituation klar för dig, du vet inte deras motiv och du behöver inte leva med konsekvenserna av deras beslut.

För övrigt rimmar det illa med att vara en snäll människa att sitta och hacka på andra människor för att dom inte gör exakt som man själv gör.
    Det låter snarare lite bittert, om du ska ge så ge utan motkrav på att andra ska göra detsamma. 
    Det vore snällt av dig, en gåva med motkrav är ingen gåva, det är en förhandling. 
    Nä jag har inte andras livssituation. Men jag har sett andras livssituation tillräckligt många ggr för att inse att den inte är i närheten den uppoffring som en annan gör. 
    Folk i snitt tänker betydligt mer på sig själva än vad jag gör.
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-15 16:04:48 följande:
    Jag skulle i alla fall i 100 fall av 100 vilja bli tillfrågad innan mina räkningar betalades av någon annan. Faktiskt finns det en risk för att du skulle få en käftsmäll om du betalade räkningar åt mig utan att fråga om lov först.
    Okej, skönt att du i så fall inte vet vem det är som betalt den då.

Samtidigt har du mer pengar över i månaden att göra något annat för.
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-16 12:24:31 följande:
    Kan du definiera "god" och "godhet" för mig i allmängiltiga termer?
    När man gör något för någon annan som inte ger dig själv någon som helst vinning.
  • Anonym (K)
    HejPippi skrev 2015-12-16 19:25:48 följande:
    Men det ger ju dig vinning på så sätt att du känner dig bekräftad och som en god människa.
    Inte alltid. Ger man bort pengar som man egentligen hade behövt till annat så inte säkert det känns så bra. Men du gör det ändå. 
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-17 06:21:50 följande:
    Hur vet man att en handling är "god"?
    Samma svar som förut. Du gör något som du inte har vinning för men som den som får det har vinning för. 
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-17 22:18:39 följande:
    Hur vet du att den andra personen gynnas av det?
    Kan ju inte vara helt 100. Men den som inte gynnas av att få extra pengar i plånboken är nog långt under 1% av befolkningen. Så den är ganska så safe. 
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-20 21:01:22 följande:
    Har du nånsin funderat över att det är respektlöst att begå handlingar mot andra utan samtycke? Att alla handlingar utan samtycke i princip klassas som våld och kränkningar.

Som jag ser det parasiterar du på andra. Du utnyttjar bara andra för att själv må bra.
    Du kan ju prova försöka stämma en person som gett dig mer pengar utan att fråga dig. Får vi se om rätten tycker att det är våld eller kränkning. Eller om fallet anses som ett icke fall. 
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 10:27:33 följande:
    Jag pratar inte om juridik utan om moral och etik.

Du är inte god om du gör gärningar för din egen vinnings skull och utan att bry dig om hur det tas emot. Du precis lika egoistisk som alla andra och agerar bara utifrån egennytta som de flesta andra.
    Ge mig ett exempel på hur det är egennytta av att ge bort en femhundring som jag själv skulle behöva och sätta mig själv i klistret samtidigt som en annan får femhundra kronor mer i sin plånbok. 
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 11:00:42 följande:
    Därför att du inte bryr dig om hur andra påverkas av dina handlingar. Och att du ger bort pengar för att själv må bra oavsett hur mottagaren mår av det.
    Är du säker på att jag mår bra av det? Jag sätter mig själv i en taskig sits då jag skulle behöva pengarna. 

Om jag bryr eller inte bryr mig om hur andra påverkas ändrar ju inte egennyttan för mig själv. 
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-21 13:09:42 följande:
    Värdet av en handling, gest, gåva är subjektivt vilket innebär att värdet ligger i betraktarens öga. Du kan aldrig på förhand veta hur andra värderar dina handlingar. Om du vill vara riktigt säker på att mottagaren skulle värdera en handling positivt bör du fråga. Allt annat är en chansning.

Chansningar kan leda till att man skadar andra. Men det verkar du inte bry dig om. Så länge du får hålla på med dina "goda" gärningar (och göra som du vill) skiter du i hur andra påverkas.
    Jag har redan tagit upp att det är få människor som skulle tycka illa om att få extra pengar.
Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??