Inlägg från: Anonym (asa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asa)

Så vad är vitsen med att vara god??

Anonym (K) skrev 2015-12-20 14:30:25 följande:

Kan ju inte vara helt 100. Men den som inte gynnas av att få extra pengar i plånboken är nog långt under 1% av befolkningen. Så den är ganska så safe. 

Har du nånsin funderat över att det är respektlöst att begå handlingar mot andra utan samtycke? Att alla handlingar utan samtycke i princip klassas som våld och kränkningar.

Som jag ser det parasiterar du på andra. Du utnyttjar bara andra för att själv må bra.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-20 14:30:25 följande:

Kan ju inte vara helt 100. Men den som inte gynnas av att få extra pengar i plånboken är nog långt under 1% av befolkningen. Så den är ganska så safe. 

Anonym (asa) skrev 2015-12-20 21:01:22 följande:

Har du nånsin funderat över att det är respektlöst att begå handlingar mot andra utan samtycke? Att alla handlingar utan samtycke i princip klassas som våld och kränkningar.

Som jag ser det parasiterar du på andra. Du utnyttjar bara andra för att själv må bra.

Om du vill vara god på riktigt så frågar du med andra ord först om det är okej att du skänker en slant.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-21 08:36:42 följande:

Du kan ju prova försöka stämma en person som gett dig mer pengar utan att fråga dig. Får vi se om rätten tycker att det är våld eller kränkning. Eller om fallet anses som ett icke fall. 

Jag pratar inte om juridik utan om moral och etik.

Du är inte god om du gör gärningar för din egen vinnings skull och utan att bry dig om hur det tas emot. Du precis lika egoistisk som alla andra och agerar bara utifrån egennytta som de flesta andra.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-21 08:36:42 följande:

Du kan ju prova försöka stämma en person som gett dig mer pengar utan att fråga dig. Får vi se om rätten tycker att det är våld eller kränkning. Eller om fallet anses som ett icke fall. 

Anonym (asa) skrev 2015-12-21 10:27:33 följande:

Jag pratar inte om juridik utan om moral och etik.

Du är inte god om du gör gärningar för din egen vinnings skull och utan att bry dig om hur det tas emot. Du precis lika egoistisk som alla andra och agerar bara utifrån egennytta som de flesta andra.

Och man skulle nästan kunna säga att du är mindre god än många.

De flesta agerar utifrån egennytta, för att maximera sin egen lycka. Men många gör det med bibehållen respekt för andra vilket innebär att de försöker undvika att skapa sig lycka på bekostnad av andra. Du däremot verkar inte bry dig om hur andra påverkas av dina handlingar. Så länge du mår bra så skiter du i andra. Jag skulle vilja säga att du inte alls är god oavsett vad du lurar dig själv att tro.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-21 10:54:46 följande:

Ge mig ett exempel på hur det är egennytta av att ge bort en femhundring som jag själv skulle behöva och sätta mig själv i klistret samtidigt som en annan får femhundra kronor mer i sin plånbok. 

Därför att du inte bryr dig om hur andra påverkas av dina handlingar. Och att du ger bort pengar för att själv må bra oavsett hur mottagaren mår av det.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-21 11:03:59 följande:

Är du säker på att jag mår bra av det? Jag sätter mig själv i en taskig sits då jag skulle behöva pengarna. 

Om jag bryr eller inte bryr mig om hur andra påverkas ändrar ju inte egennyttan för mig själv. 

Det är egentligen helt irrelevant hur du påverkas eller mår av det. Det relevanta är ju om mottagaren uppskattar det och mår bra av det. Men det bryr du dig inte om vilket gör dig till en icke-god människa.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-21 11:03:59 följande:

Är du säker på att jag mår bra av det? Jag sätter mig själv i en taskig sits då jag skulle behöva pengarna. 

Om jag bryr eller inte bryr mig om hur andra påverkas ändrar ju inte egennyttan för mig själv. 

Värdet av en handling, gest, gåva är subjektivt vilket innebär att värdet ligger i betraktarens öga. Du kan aldrig på förhand veta hur andra värderar dina handlingar. Om du vill vara riktigt säker på att mottagaren skulle värdera en handling positivt bör du fråga. Allt annat är en chansning.

Chansningar kan leda till att man skadar andra. Men det verkar du inte bry dig om. Så länge du får hålla på med dina "goda" gärningar (och göra som du vill) skiter du i hur andra påverkas.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-21 13:15:29 följande:

Jag har redan tagit upp att det är få människor som skulle tycka illa om att få extra pengar.

Men det bryr du dig inte om. För om du skulle respektera dina medmänniskor och bry dig skulle du fråga för säkerhets skull. Men du gör inte det för att värdet för dig är högre att få göra dina "goda" handlingar i smyg är större än värdet av samtycke.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-21 13:31:16 följande:

Så kan det va. Självklart värderar jag goda handlingar högst eftersom de är goda.

Finns t.ex. många uteliggare som till en början skulle neka hjälp för de vill inte vara till besvär men som egentligen i efterhand tyckte det var bra att man hjälpte dem.

Så samtycke kan inte gå över goda handlingar i värde. 

Hälsosamma relationer baserar sig helt och hållet på samtycke. Det är likställt med våld och kränkning att tvinga sig på en annan människa.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-21 13:31:16 följande:

Så kan det va. Självklart värderar jag goda handlingar högst eftersom de är goda.

Finns t.ex. många uteliggare som till en början skulle neka hjälp för de vill inte vara till besvär men som egentligen i efterhand tyckte det var bra att man hjälpte dem.

Så samtycke kan inte gå över goda handlingar i värde. 

Och som jag sa finns det inget objektivt värde på handlingar. Värdet i en handling är helt och hållet subjektiv och baserar sig på individens upplevelse.

Att många skulle uppfatta en pengagåva som värdefullt innebär inte att pengagåvor ÄR goda. Det finns fortfarande människor som skulle uppfatta det antingen som neutralt eller till och med värdera det negativt.

De enda gärningar som är genuint goda är de som är samtyckesbaserade och välkomnade.
Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??