Inlägg från: HejPippi |Visa alla inlägg
  • HejPippi

Så vad är vitsen med att vara god??

ella84ella skrev 2015-12-15 12:42:46 följande:

Kort svar: förstår exakt vad du menar. Ger tills man själv går sönder och förlorar sig själv, försöker leva rent och ärligt, men vad får man tillbaka? Har försökt bli 'elak', falsk och luras men klarar aldrig genomföra, kan inte med att leva med mig själv som sådan person....

Men du... Det behöver inte vara antingen eller. Man är inte elak och falsk för att man sätter gränser och respekterar sig själv.
  • HejPippi
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 15:41:42 följande:

Frågar Varför? på båda dina påståenden. 

Varför ska jag säga nej på vilket sätt gynnar det helheten. 

Varför ska jag börja vara mer mänsklig.

Du mår ju uppenbarligen inte bra av det? Då krävs det en förändring. Du verkar tycka att du finns till för att hjälpa andra. Varför vill du offra ditt eget liv för andra? I det stora hela vinner ingen direkt på det om du nu inte är en person med stor makt och extremt mycket pengar så du verkligen kan göra skillnad. Att betala någons räkning och andra små tjänster kommer inte göra samhället bättre, det kommer bara göra dig fullständigt utmattad.
  • HejPippi
    Anonym (K) skrev 2015-12-16 15:38:36 följande:

När man gör något för någon annan som inte ger dig själv någon som helst vinning.

Men det ger ju dig vinning på så sätt att du känner dig bekräftad och som en god människa.
  • HejPippi
    Anonym (Ingen vits) skrev 2015-12-17 13:00:43 följande:

Det finns ingen vits med att vara god. Jag var det förr men blev utnyttjad, sårad och bedragen till den punkt att jag mådde så dåligt att jag inte ville leva mer. Mitt liv har förstörts totalt för att jag brytt mig mycket om andra människor och den senaste personen som gjorde mig illa gjorde mig så illa att jag förlorade min godhet. Jag har blivit en deprimerad, cynisk, bitter, egoistisk och elak person som skiter i allt och alla. Jag hatar nu människor och bryr mig enbart om mig själv. Hittar hela tiden sätt jag kan utnyttja folk på och gör aldrig något jag inte själv vinner på längre. Har inget samvete kvar och är rätt säker på att jag skulle kunna döda folk utan ånger eller skuldkänslor.

Synd bar att jag inte blev sån här innan mitt liv hann förstöras av skitstövlar. Jag kommer i alla fall lära mina eventuella framtida barn att vara egoistiska skitstövlar redan från början.

Folk kallar mig ego, bitch, kall och psykiskt störd. Det de inte fattar är att det är sånna som dom som gjort mig sån. Jag har inte alltid varit så här.

Det blir ju lite konstigt när du skyller ditt välmående på andra, hade du dragit gränsen tidigare så hade du troligen mått bättre idag. Tycker också det är märkligt hur vissa tror att man måste vara antingen god eller fullkomligt hemsk som person. Det finns liksom mellanting!
  • HejPippi
    Anonym (K) skrev 2015-12-17 12:21:31 följande:

Inte alltid. Ger man bort pengar som man egentligen hade behövt till annat så inte säkert det känns så bra. Men du gör det ändå. 

Jag tror ändå att du skulle få känslan att du kände dig "extra god och ädel" om du gav bort pengar när du egentligen inte hade råd till det. Vissa njuter av att känna sig som martyrer.
  • HejPippi
    Anonym (K) skrev 2015-12-21 14:12:46 följande:

Med andra ord Altruism har inget med emotionellt medkännande, eller erkännande. 

Man kan uppoffra sig själv ändå. 

Altruism känns som målet för mig. I alla fall försöka så gott det går. 

Varför startar du en tråd som handlar om hur dåligt du mår om du ändå har ett mål vilket kommer få dig att må fortsatt dåligt?
Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??