Inlägg från: Anonym (asa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (asa)

Så vad är vitsen med att vara god??

Tycker det låter som du har höga moraliska ideal och det är beundransvärt. Många som inte ens skänker det en tanke. Du däremot känns som en smart och reflekterande person som gjort medvetna val.

Kanske har du hamnat i fel miljö från början. Är du uppvuxen i en stökig familj utan några egentliga medvetna värderingar?

I bibeln sägs det att man ska älska sig själv som sin nästa. Det är ett mycket fint rättesnöre att leva efter eftersom det innebär att man även älskar sig själv. Och aldrig låter kärleken till andra ske på bekostnad av sig själv. Den säger inte att man ibland ska vara ond utan bara att ibland kan det vara bättre att älska lite mindre för att skydda sig själv. Och kanske älska sig själv mer så att man inte bränner ut sig utan orkar fortsätta älska även sina medmänniskor.

Några små frågor som jag undrar över. Är du snäll mot människor utan att veta om de vill ha det? Tänkte om du kanske hjälper för mycket. Det kan ju ibland irritera människor om man ger råd som de inte frågat efter eller hjälper dem med sånt som de vill klara själv. Annars vet jag inte.

• Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 08:15:49 följande:

Jag kan känna igen mig här. Jag är också genomgod person. 

Jag trycker inte upp det i folks ansikten utan jag är bara snäll. 

Men även om jag inte prackar på folk det så får jag definitivt inte fördelar av att vara snäll. Folk tenderar till att mer utnyttja en för att man är snäll. 

Folk vet att jag ställer upp så istället för att ge mig lite andrum för det jag gjort så ber man om mer tjänster t.ex. 

Sätter jag gränser bara för mig själv så tycker jag det är egoistiskt tänk. Jag tycker jag kan göra mer nytta för mänskligheten genom att hjälpa andra. 

Tycker det är mer egoistiskt av dig att låta andra göra jobbet åt dig och sätta och hålla dina gränser än att du själv gör det.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 08:15:49 följande:

Jag kan känna igen mig här. Jag är också genomgod person. 

Jag trycker inte upp det i folks ansikten utan jag är bara snäll. 

Men även om jag inte prackar på folk det så får jag definitivt inte fördelar av att vara snäll. Folk tenderar till att mer utnyttja en för att man är snäll. 

Folk vet att jag ställer upp så istället för att ge mig lite andrum för det jag gjort så ber man om mer tjänster t.ex. 

Sätter jag gränser bara för mig själv så tycker jag det är egoistiskt tänk. Jag tycker jag kan göra mer nytta för mänskligheten genom att hjälpa andra. 

Jag kan bli så jävla irriterad på människor som dig som inte kan eller vill sätta era egna gränser. Man blir ju helt matt när man försöker förstå sig på vad ni vill och önskar. Och man är konstant rädd för att ta för mycket eller köra över er. Som att gå på ett minfält känns det som. Mentalt uttröttande. Så himla mycket enklare med människor som är raka och ärliga och aldrig gör sånt som de själva inte vill.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 12:03:11 följande:

Men på vilket sätt är en gräns en bra sak och något som gynnar samhället?

Jag tycker det gynnar bara mig själv.

Sedan när ansvarar du för hela samhället? Börja med att ta ansvar för dig själv.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 15:36:29 följande:

Folk kanske borde ta mer ansvar för människor överlag och inte vara så egostiska. Då kanske världen skulle se lite bättre ut. 

Det finns inga "borden" här i livet förutom de man sätter upp för sig själv.

Du tror att du är "snäll". Har du ens frågat de som du utsätter för din "snällhet" om de ens vill ha din snällhet.

Själv spyr jag bara på översnälla människor. Dels för att de ofta är snälla för att må bra själv. Hatar att fungera som en ofrivillig bekräftelseburk för någon annan. Dels dumpar de över jobbet för sin egen gränssättning på mig. JAG tvingas försöka ta ansvar för ytterligare en vuxen person då de själva inte kan säga nej. Får huvudvärk av att försöka gissa och klura ut vart andras vaga gränser går. Skyll er själva om jag råkar trampa över någon av era gräns någon dag när jag inte orkar vara überinkännande. Vill ju inte ens vara det!! Ta hand om er egen skit istället.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 12:57:48 följande:

Nej jag vet inte konsekvenserna. Men i 9 fall av 10 så kommer konsekvensen bli något positivt. 

I värsta fallet så skulle inte räkningen betalas eller har betalats, ja då kommer pengarna bara betalas ut tillbaka till den som har räkningen och personen får gratis pengar. Så det är mycket svårt att det ska bli något negativt av det. 

Jag skulle i alla fall i 100 fall av 100 vilja bli tillfrågad innan mina räkningar betalades av någon annan. Faktiskt finns det en risk för att du skulle få en käftsmäll om du betalade räkningar åt mig utan att fråga om lov först.
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-16 08:23:55 följande:

Okej, skönt att du i så fall inte vet vem det är som betalt den då.

Samtidigt har du mer pengar över i månaden att göra något annat för.

Men jag skulle inte vilja ha dina eller någon annan okänd persons pengar hur som helst oavsett hur fattig jag var.

Inser du att du i så fall skulle tvinga dig på mig och att det är raka motsatsen till "snällhet"?

Om jag ska vara ärlig är du i mina ögon inte alls så "snäll" som du själv tycker. Däremot tror jag att du inte har reflekterar särskilt mycket i moraliska frågor och dessutom tror jag att du har ett stort bekräftelsebehov och att du försöker fylla ett hål i dig själv med hjälp av din förvirrade "snällhet".
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-16 08:23:55 följande:

Okej, skönt att du i så fall inte vet vem det är som betalt den då.

Samtidigt har du mer pengar över i månaden att göra något annat för.

Kan du definiera "god" och "godhet" för mig i allmängiltiga termer?
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-16 15:38:36 följande:

När man gör något för någon annan som inte ger dig själv någon som helst vinning.

Hur vet man att en handling är "god"?
  • Anonym (asa)
    Anonym (K) skrev 2015-12-17 12:22:13 följande:

Samma svar som förut. Du gör något som du inte har vinning för men som den som får det har vinning för. 

Hur vet du att den andra personen gynnas av det?
Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??