Inlägg från: KingOfKings |Visa alla inlägg
  • KingOfKings

Så vad är vitsen med att vara god??

Att skänka till välgörenhetsorganisationer när du går på soc är verkligen inte någon godhet. Det är snarare svinigt

Socpengar har du för att klara dig själv på. Det har vi andra betalat in på skatten, det är bland annat mina pengar som går till dig, pengar jag kunnat ge till mina barn, gå ut och bjuda dem på resturang med, men istället går de till dig. Det är helt okej för min del sålänge du klarar dig. Men att ge dessa pengar till välgörenhet tycker jag är svinigt och respektlöst.

Samtidigt som resten av det du rabblar upp tillhör mest vanligt hyfs. Det jag tror du måste göra är att sluta vara naiv i din godhet.

Dels så ska godhet fördelas på människor som förtjänar den. Inte på otacksamma egoister. Dels så ska den vara ovilkorad. Du gödslar alla med din godhet och sedan förväntar du dig att folk ska vara extra snälla tillbaka?

Jag delar också ut godhet i form av att jag hjälper folk, men jag förväntar mig inget tillbaka och jag hjälper inte de jag misstänker försöker utnyttja min godhet.

Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??