Inlägg från: Anonym (Renen Rudolf) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Renen Rudolf)

Så vad är vitsen med att vara god??

Du verkar vara en genuint genomsnäll människa, det är något mycket fint att vara.
    Och något tror jag som uppskattas mer och mer ju äldre man blir, så framtiden är din. 
    Men som någon skrev, först och främst måste du vara snäll mot dig själv och värna dig själv, för vem ska annars göra det. 
    Det är skillnad på att vara snäll och att vara eftergiven, 
    Du måste sätta dina gränser runt dig själv, för vad som är ok för dig, för om du itne gör det så kommer andra att göra det åt dig.
    Och deras gränser för din räkning kommer troligen vara anpassade efter vad dom vill, inte vad som är bra för dig nödvändigtvis.
    Så i konklusion, fortsätt vara den snälla människa du är, men para det med att sätta gränser och värna dig själv. 

• Anonym (Renen Rudolf)
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 08:15:49 följande:

Jag kan känna igen mig här. Jag är också genomgod person. 
    Jag trycker inte upp det i folks ansikten utan jag är bara snäll. 

Men även om jag inte prackar på folk det så får jag definitivt inte fördelar av att vara snäll. Folk tenderar till att mer utnyttja en för att man är snäll. 

Folk vet att jag ställer upp så istället för att ge mig lite andrum för det jag gjort så ber man om mer tjänster t.ex. 

Sätter jag gränser bara för mig själv så tycker jag det är egoistiskt tänk. Jag tycker jag kan göra mer nytta för mänskligheten genom att hjälpa andra. 

Det är jättefint av dig att du vill hjälpa människor och du verkar vara en omtänksam människa.
    Men du behöver lära dig att rikta den där omtänksamheten i första hand mot dig själv.
    För annars lär du konstant bli överkörd, det är bara du som vet hur du mår, och när du gått in i väggen så kan du inte hjälpa någon.

Ta hand om dig själv först, så du är stark nog för att kunna hjälpa andra. 
    Det är inte egoism, det är att agera klokt. 
  • Anonym (Renen Rudolf)
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 12:53:09 följande:
    Samhället blir bättre av att du ger och jobbar av det du kan till gränsen att slita ut sig. När du väl slitit ut dig så kan du ju inte göra något och då blir det motsatt effekt. Men om man gör det till gränsen att slita ut sig så har man ju bidragit maximalt med vad man kan i form av skatt, hjälp till andra m.m. 

Men många människor är inte ens i närheten av den gränsen när de ändå säger nej till att hjälpa andra. 
    Men titta, du sätter ju gränser du skriver till gränsen att slita ut sig.
    Precis där, har du ju då satt en gräns för dig.
    Bra. 

Sen ska man vara väldigt försiktig med att kritisera andra för deras gränser, eller överhuvudtaget, du har inte hela deras livssituation klar för dig, du vet inte deras motiv och du behöver inte leva med konsekvenserna av deras beslut.

För övrigt rimmar det illa med att vara en snäll människa att sitta och hacka på andra människor för att dom inte gör exakt som man själv gör.
    Det låter snarare lite bittert, om du ska ge så ge utan motkrav på att andra ska göra detsamma. 
    Det vore snällt av dig, en gåva med motkrav är ingen gåva, det är en förhandling. 
  • Anonym (Renen Rudolf)
    Anonym (K) skrev 2015-12-16 08:23:26 följande:
    Nä jag har inte andras livssituation. Men jag har sett andras livssituation tillräckligt många ggr för att inse att den inte är i närheten den uppoffring som en annan gör. 
    Folk i snitt tänker betydligt mer på sig själva än vad jag gör.
    Så du anser dig vara en bättre människa än andra? 

Hur vet du det förresten, att andra tänker mer på sig själva än vad du gör? 
    Hur vet du att det inte är en syn på andra som ligger hos dig själv, och inte har nån faktiskt grund.
    Dina upplevelser är subjektiva och färgade av dig, du vet det va? 
    För övrigt återigen att förhäva sig på andras bekostnad är inte förenligt med att vara en god människa.
    Det är faktiskt raka motsatsen. 
  • Anonym (Renen Rudolf)
    KingOfKings skrev 2015-12-16 08:29:57 följande:

Att skänka till välgörenhetsorganisationer när du går på soc är verkligen inte någon godhet. Det är snarare svinigt

Socpengar har du för att klara dig själv på. Det har vi andra betalat in på skatten, det är bland annat mina pengar som går till dig, pengar jag kunnat ge till mina barn, gå ut och bjuda dem på resturang med, men istället går de till dig. Det är helt okej för min del sålänge du klarar dig. Men att ge dessa pengar till välgörenhet tycker jag är svinigt och respektlöst.

Samtidigt som resten av det du rabblar upp tillhör mest vanligt hyfs. Det jag tror du måste göra är att sluta vara naiv i din godhet.

Dels så ska godhet fördelas på människor som förtjänar den. Inte på otacksamma egoister. Dels så ska den vara ovilkorad. Du gödslar alla med din godhet och sedan förväntar du dig att folk ska vara extra snälla tillbaka?

Jag delar också ut godhet i form av att jag hjälper folk, men jag förväntar mig inget tillbaka och jag hjälper inte de jag misstänker försöker utnyttja min godhet.

Nja, jag håller inte med och jag är också en av dom som betalar via skattsedeln.
    Men vare sig du eller jag betalar ett öre mer eller mindre beroende på hur socialbidragstagaren väljer att spendera sina pengar.
    Jag tycker nog att vi ska låta folk få ha den friheten att själva avgöra sånt.
    Ett samhälle som ska gå inte och detaljstyra andra människors val på det viset verkar vara ett ganska hemskt och låst samhälle.
    Låt människor få behålla sina valmöjligheter.
  • Anonym (Renen Rudolf)
    HejPippi skrev 2015-12-16 19:25:48 följande:
    Men det ger ju dig vinning på så sätt att du känner dig bekräftad och som en god människa.
    Exakt. 
    För många år sen räddade jag livet på en liten pojke.
    Självklart är det inte så att man i den sitautionen står och funderar på vad man själv kan få ut av att rädda barnet.
    Det går så blixtrande fort så man hinner inte tänka, man bara gör. 
    Men ändå, det minsta jag fick ut av det var att veta att jag inte är en människa som står och tittar på när ett barn dör.
Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??