• MsFry

Så vad är vitsen med att vara god??

Det låter som om att du blandar ihop godhet med att vara mesig och vek...

Man är inte god bara för att man låter folk trampa på en och man är inte ond om man sätter gränser för hur man låter sig behandlas. Får man inte tillbaka pengar man lånat ut så lånar man inte ut mer pengar, behandlas man respektlöst så bryter man med den personen. Och självklart ger man inte pengar till välgörenhet om man går på socialbidrag! Inget av detta gör en dock till en dålig människa. Däremot så är det lätt att med ditt tänk göra sig själv till martyr och det respekterar ingen, det är bara påfrestande för omgivningen.

• MsFry
    Anonym (asa) skrev 2015-12-15 09:42:12 följande:

Tycker det är mer egoistiskt av dig att låta andra göra jobbet åt dig och sätta och hålla dina gränser än att du själv gör det.

Exakt! Den enda som vet var gränsen går är man själv, det kan man inte överlåta till andra att avgöra.
  • MsFry
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 12:05:30 följande:

Nja. Om någon behöver hjälp så behöver ju personen hjälp just då oavsett hur sliten man är. 

Vad hjälper samhället bäst. Hjälpa trots att man är sliten eller hålla sina gränser. 

Jag tror det är så att folk är så egoistiska nuförtiden så folk gör allt de kan för att få sina problem ur världen så de bryr sig inte om en person blir mer sliten så länge man får igenom sin egen agenda. Där är nog problemet. 

Men hur ska personen veta att du är sliten om du inte berättar det?

Samhället blir inte bättre av att du sliter ut dig för andra som inte ger något tillbaka.
  • MsFry
    BandAnna skrev 2015-12-15 12:19:35 följande:

Jag känner många som är självutnämnda "goda" människor, men som i själva verket är extremt störiga och blir behandlade därefter. Många av dem är så självuppoffrande att de utplånar sig själva och sen gnäller de när andra inte gör likadant. De ska ständigt och jämt försöka slänga ut samvetskortet eller bitterkortet så fort saker och ting inte går som de tänkt sig. Och det är alltid andra som gör fel medan de bara varit snälla. 

De människor jag känner som verkligen är genuint goda och varmhjärtade människor är inte ens medvetna om det själva. Och de är omtyckta av alla de möter.

Samma här... Var på en kurs nyligen där en av deltagarna hela tiden var tvungen att berätta vilken GOD människa han var och hur utnyttjad och illa behandlad han blivit pga det (kursen handlade dock inte om det men berörde delvis mänskliga relationer). Jag kände efter ca femton minuter att han nog var en av de mest självupptagna och irriterande människor jag träffat och lusten att ge honom en fet örfil var stundtals överväldigande.

Ibland kan det helt enkelt vara nyttigt för alla att bara backa och fundera på varför man gör vissa saker och för vem man egentligen gör dem....
  • MsFry
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 12:51:29 följande:

Sådana personer kan jag förstå. 

Men i mitt fall är det mer att jag vill inte knappt att folk ska veta vad jag gör. Tråden här blir ju ett undantag då ämnet diskuterades och jag var intresserad för att få info om det. 

Men i normala fall så är en stor önskedröm att liksom kunna betala en räkning åt en okänd person utan att den personen får reda på att det var jag som gjorde det. 

Men varför räknar du att det skulle hjälpa en person du inte ens känner? Du kan ju omöjligt veta varför räkningen inte betalats av personen själv eller vilka konsekvenser det skulle få att du gör det istället...
  • MsFry
    ella84ella skrev 2015-12-15 12:42:46 följande:

Kort svar: förstår exakt vad du menar. Ger tills man själv går sönder och förlorar sig själv, försöker leva rent och ärligt, men vad får man tillbaka? Har försökt bli 'elak', falsk och luras men klarar aldrig genomföra, kan inte med att leva med mig själv som sådan person....

Återigen: blanda inte ihop godhet med mesighet. Det finns inget gott i att ge tills man har sönder sig själv. Man kan hur lätt som helst leva rent och ärligt utan att bli en självuppoffrande martyr, och man behöver absolut inte vara elak och falsk bara för att man sätter gränser för vad man klarar av att ge andra. Snarare är det tvärtom: att ge mer än man har kapacitet till är falskt.
  • MsFry
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 15:06:36 följande:

Då verkar det ju som att du blir påprackad det hela. Då förstår jag dig. 

I mitt fall så prackar jag inte på någon något. Men blir ändå utnyttjad för att folk vet att jag ställer upp och är snäll. 

Folk utnyttjar dig inte med flit, de antar nog att du som alla andra vuxna människor säger nej när det inte funkar för dig att ställa upp. Börja med att säga nej ibland, det kommer att göra dig gott.
  • MsFry
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 15:41:42 följande:

Frågar Varför? på båda dina påståenden. 

Varför ska jag säga nej på vilket sätt gynnar det helheten. 

Varför ska jag börja vara mer mänsklig.

Så du är inte intresserad av att få utnyttjandet att upphöra eller ändra din situation på något sätt? Vad klagar du i sådana fall på, du är ju nöjd?
Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??