Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Så vad är vitsen med att vara god??

Man lär andra hur de får behandla en. Gör inte misstaget att sätta likhetstecken mellan god och mesig.
    Det är väl helt givet att det är bättre på alla sätt att vara god än att vara taskig/egoistisk/manipulativ/etc, men en del av att vara en vuxen ansvarstagande person är ju att sätta gränser och säga ifrån när folk går över dem. Du behöver inte sluta vara god för att göra det.
    Det verkar lite som att du är konflikträdd och är rädd för att stöta dig med folk, och att det är därför du är självutplånande och självoffrande för andras skull. Hur är självkänslan? Kanske är det den du behöver jobba med, snarare än att göra våld din personlighet.

• Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 12:51:29 följande:
    Sådana personer kan jag förstå. 

Men i mitt fall är det mer att jag vill inte knappt att folk ska veta vad jag gör. Tråden här blir ju ett undantag då ämnet diskuterades och jag var intresserad för att få info om det. 

Men i normala fall så är en stor önskedröm att liksom kunna betala en räkning åt en okänd person utan att den personen får reda på att det var jag som gjorde det. 
    Det är väl inget som hindrar dig från att vara snäll och hjälpsam OCH säga ifrån när folk missbrukar ditt förtroende med girighet och otacksamhet?
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2015-12-15 15:36:29 följande:
    Folk kanske borde ta mer ansvar för människor överlag och inte vara så egostiska. Då kanske världen skulle se lite bättre ut. 
    Och folk kanske borde ta lite ansvar och säga ifrån när de känner sig illa behandlade och utnyttjade, så att socialt efterblivna egoister lär sig bete sig vettigt. Det är också en god samhällsgärning, som inte är självutplånande.
Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??