Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Så vad är vitsen med att vara god??

Jag kan känna igen mig här. Jag är också genomgod person. 
    Jag trycker inte upp det i folks ansikten utan jag är bara snäll. 

Men även om jag inte prackar på folk det så får jag definitivt inte fördelar av att vara snäll. Folk tenderar till att mer utnyttja en för att man är snäll. 

Folk vet att jag ställer upp så istället för att ge mig lite andrum för det jag gjort så ber man om mer tjänster t.ex. 

Sätter jag gränser bara för mig själv så tycker jag det är egoistiskt tänk. Jag tycker jag kan göra mer nytta för mänskligheten genom att hjälpa andra. 

• Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-15 09:42:12 följande:
    Tycker det är mer egoistiskt av dig att låta andra göra jobbet åt dig och sätta och hålla dina gränser än att du själv gör det.
    Men på vilket sätt är en gräns en bra sak och något som gynnar samhället?

Jag tycker det gynnar bara mig själv.
  • Anonym (K)
    Anonym (Renen Rudolf) skrev 2015-12-15 10:41:39 följande:
    Det är jättefint av dig att du vill hjälpa människor och du verkar vara en omtänksam människa.
    Men du behöver lära dig att rikta den där omtänksamheten i första hand mot dig själv.
    För annars lär du konstant bli överkörd, det är bara du som vet hur du mår, och när du gått in i väggen så kan du inte hjälpa någon.

Ta hand om dig själv först, så du är stark nog för att kunna hjälpa andra. 
    Det är inte egoism, det är att agera klokt. 
    Nja. Om någon behöver hjälp så behöver ju personen hjälp just då oavsett hur sliten man är. 

Vad hjälper samhället bäst. Hjälpa trots att man är sliten eller hålla sina gränser. 

Jag tror det är så att folk är så egoistiska nuförtiden så folk gör allt de kan för att få sina problem ur världen så de bryr sig inte om en person blir mer sliten så länge man får igenom sin egen agenda. Där är nog problemet. 
  • Anonym (K)
    MsFry skrev 2015-12-15 12:35:34 följande:
    Samma här... Var på en kurs nyligen där en av deltagarna hela tiden var tvungen att berätta vilken GOD människa han var och hur utnyttjad och illa behandlad han blivit pga det (kursen handlade dock inte om det men berörde delvis mänskliga relationer). Jag kände efter ca femton minuter att han nog var en av de mest självupptagna och irriterande människor jag träffat och lusten att ge honom en fet örfil var stundtals överväldigande.

Ibland kan det helt enkelt vara nyttigt för alla att bara backa och fundera på varför man gör vissa saker och för vem man egentligen gör dem....
    Sådana personer kan jag förstå. 

Men i mitt fall är det mer att jag vill inte knappt att folk ska veta vad jag gör. Tråden här blir ju ett undantag då ämnet diskuterades och jag var intresserad för att få info om det. 

Men i normala fall så är en stor önskedröm att liksom kunna betala en räkning åt en okänd person utan att den personen får reda på att det var jag som gjorde det. 
  • Anonym (K)
    MsFry skrev 2015-12-15 12:08:01 följande:
    Men hur ska personen veta att du är sliten om du inte berättar det?

Samhället blir inte bättre av att du sliter ut dig för andra som inte ger något tillbaka.
    Samhället blir bättre av att du ger och jobbar av det du kan till gränsen att slita ut sig. När du väl slitit ut dig så kan du ju inte göra något och då blir det motsatt effekt. Men om man gör det till gränsen att slita ut sig så har man ju bidragit maximalt med vad man kan i form av skatt, hjälp till andra m.m. 

Men många människor är inte ens i närheten av den gränsen när de ändå säger nej till att hjälpa andra. 
  • Anonym (K)
    MsFry skrev 2015-12-15 12:54:18 följande:
    Men varför räknar du att det skulle hjälpa en person du inte ens känner? Du kan ju omöjligt veta varför räkningen inte betalats av personen själv eller vilka konsekvenser det skulle få att du gör det istället...
    Nej jag vet inte konsekvenserna. Men i 9 fall av 10 så kommer konsekvensen bli något positivt. 

I värsta fallet så skulle inte räkningen betalas eller har betalats, ja då kommer pengarna bara betalas ut tillbaka till den som har räkningen och personen får gratis pengar. Så det är mycket svårt att det ska bli något negativt av det. 
  • Anonym (K)
    Anonym (orkar inte) skrev 2015-12-15 15:01:38 följande:

Har en syster som är sådär "god". Hon gör saker man inte bett om, ska alltid tycka synd om en och visa såå mycket medkänsla och empati. Hon pratar om hur synd det är om hennes kompisar, ska alltid verka så förstående. Notera att allt detta är helt utan att man bett om det.
    Hon kan fråga hur man mår och svarar man "tack bra fast lite trött" ger hon en lång harang om hur jobbigt det är att vara trött, och tillslut går hon in på sig själv och hur dåligt hon har det och det är så synd om henne. Och ingen orkar liksom klappa på huvudet hela tiden och tycka synd om, för det är så himla mycket hela tiden. Och då och då beklagar hon sig över hur mycket skit hon får av folk, undrar varför hon inte har pojkvän för alla springer åt andra hållet, att hon känner sig överkörd och utnyttjad. Gör man dock nåt snällt mot henne typ hjälper med flytt eller städa så har hon en helt annan attityd, typ "det är väl självklart att du ska hjälpa till" så hon märker inte det bra hon får tillbaka.

Det som stör mig mest är att hon typ vill skriva en på näsan att hon minsann är så väldigt förstående, det kan liksom inte hända nånting utan att hon får spel och kan gå på i evigheter om hur tragiskt nåt är. Det värsta är ändå när folk har dött, så har hon varenda gång vänt det till att det är henne det är mest synd om för hon förstår så mycket och är sååå ledsen, även om hon var ytligt bekant med personen och det faktiskt är mest synd om familjen. Hur hon stjäl uppmärksamhet från en tragedi.

Hon lånar också ut pengar av folk och ondgör sig över att många inte betalat tillbaka. Att hon kan sätta in pengar anonymt på deras konto eller mer eller mindre tvingar folk att låna pengar med orden "du betalar tillbaka när du kan, det är ingen fara!" ser hon inte som något problem. Hon är extremt gåpåig och tar inte ett nej.

Har några bekanta som också är väldigt "goda" men den här martyrgrejen gör att jag och väldigt många inte orkar vara mer än just bekanta med dem. Den värsta sorten är dessa skitsnälla själar som viker sig för allt och ber om ursäkt för allt och ska hjälpa till med allt, det är falskt för det ligger inte i människans natur att vara snäll och vän hela tiden. Dessutom är de väldigt tråkiga att umgås med, ibland vill man bara ut och supa ner sig och svära och göra hyss och kunna hålla en konversation med lite motstånd, om nån bara sitter och håller med vad man än säger kan man ju lika gärna prata med sig själv.

Nä fy för den lede för alla "snälla" människor, de inser ju inte varför de egentligen inte är snälla utan mest ett jobbigt hinder. Låt mig klara mig själv, liksom...

Då verkar det ju som att du blir påprackad det hela. Då förstår jag dig. 
    I mitt fall så prackar jag inte på någon något. Men blir ändå utnyttjad för att folk vet att jag ställer upp och är snäll. 
  • Anonym (K)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-15 15:17:11 följande:
    Sedan när ansvarar du för hela samhället? Börja med att ta ansvar för dig själv.
    Folk kanske borde ta mer ansvar för människor överlag och inte vara så egostiska. Då kanske världen skulle se lite bättre ut. 
  • Anonym (K)
    Anonym (orkar inte) skrev 2015-12-15 15:17:16 följande:
    Säg nej ibland, det gör inte ont och det skadar på inget sätt personen som frågar, de går bara vidare till nästa.

Andra kommer inte sluta vara mänskliga, men det är dags för dig att börja vara det.
    Frågar Varför? på båda dina påståenden. 

Varför ska jag säga nej på vilket sätt gynnar det helheten. 

Varför ska jag börja vara mer mänsklig.
  • Anonym (K)
    MsFry skrev 2015-12-15 15:44:20 följande:
    Så du är inte intresserad av att få utnyttjandet att upphöra eller ändra din situation på något sätt? Vad klagar du i sådana fall på, du är ju nöjd?
    Ja med sitt beteende att vara snäll. 
    Problemet är när andra utnyttjar sådana människor till sin egen vinning skull.
Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??