Bra intressant text för övrigt, kul att läsa en så välskriven :D har mest en synpunkt om att folk som tycker att de är goda (alla tycker väl gott om sig själva o hur de agerar??) brukar vara något jobbiga. T.ex min mamma säger jämt att hon bara vill hjälpa, göra gott, att hon alltid tänker på alla andra och inte tänker på sig själv någonsin. Det är förbannat tröttsamt att höra. Felet hon gör är att hon tänker för mkt på andra/hjälper där folk inte vill ha hjälp/förstår inte vad nej betyder utan hör mer "nej, men det är för snällt". Hon städar i min lägenhet fast jag säger nej och jag menar nej, och det redan är rent. Hon ändrar om så att det passar hennes intressen och menar att det är så det ska vara för att det är bäst så. Så nu är du säkert inte likadan, men undrar om du verkligen lyssnar på andra. Om ditt "god" är andras syn på "god". Där brister det mellan mig och min mamma. Det hon uppfattar som omtänksamt "vill bara hjälpa, göra gott/bryr mig om dig/vill ditt bästa" är absolut inte samma som jag uppfattar det. Hon tror sig sitta på något bättre vetande. Hon är genomsnäll japp, men hon är också trög, fattar inte att man kan göra o tänka olika. Du kanske lider av samma beteende.