Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Så vad är vitsen med att vara god??

Du kan ju skriva avtal nästa gång du lånar ut pengar. Verkligen dålig stil att inte ge tillbaka! :D

Det här med tjejerna. Det är en balansgång det där. Vet att jag blev elak mot en genomgod kille :/ han skulle varit lite tuffare så skulle jag inte blivit otrogen, skyller inte på honom. Menar bara att det blir liksom personlighetslöst om man ägnar för mkt energi åt att tänka hur någon annan vill ha det.

• Anonym (Hmm)

Bra intressant text för övrigt, kul att läsa en så välskriven :D har mest en synpunkt om att folk som tycker att de är goda (alla tycker väl gott om sig själva o hur de agerar??) brukar vara något jobbiga. T.ex min mamma säger jämt att hon bara vill hjälpa, göra gott, att hon alltid tänker på alla andra och inte tänker på sig själv någonsin. Det är förbannat tröttsamt att höra. Felet hon gör är att hon tänker för mkt på andra/hjälper där folk inte vill ha hjälp/förstår inte vad nej betyder utan hör mer "nej, men det är för snällt". Hon städar i min lägenhet fast jag säger nej och jag menar nej, och det redan är rent. Hon ändrar om så att det passar hennes intressen och menar att det är så det ska vara för att det är bäst så. Så nu är du säkert inte likadan, men undrar om du verkligen lyssnar på andra. Om ditt "god" är andras syn på "god". Där brister det mellan mig och min mamma. Det hon uppfattar som omtänksamt "vill bara hjälpa, göra gott/bryr mig om dig/vill ditt bästa" är absolut inte samma som jag uppfattar det. Hon tror sig sitta på något bättre vetande. Hon är genomsnäll japp, men hon är också trög, fattar inte att man kan göra o tänka olika. Du kanske lider av samma beteende.

• Anonym (Hmm)

Till exempel: laga en fiskrätt med ratatouille till en vän för att det är så gott och nyttigt!!! Kompisen gillar inte fisk och har levt på annan mat o alltid klarat sig. Det bästa för ngn är inte samma bästa för alla oavsett hur gott och nyttigt man själv tycker att det är. Att verkligen lyssna på andra, det är en konst. Du kanske läser fel mellan raderna! Behandla andra som DE vill bli behandlade! Istället för det kristna "behandla andra som du vill bli behandlad." Hör du skillnaden??

• Anonym (Hmm)

Spelar roll om man får ngn vinning på det?

Jag tror att folk blandar ihop god och ädel!!

Ädel innebär att få noll vinning. Om man gör goda ting så mår man bra själv oftast. Så, vad är det för fel med det? Två pers blir glada!!

Svar på tråden Så vad är vitsen med att vara god??