• Pojkmamma01

03:30-04:30

Nån fler som har extremt morgonpigga bebisar?
    Min 9månaders ska upp mellan 4-5 på morgonen.. Inatt så låg jag vaken från 3:30 och vaggade henne i ett tappert försök att få henne att somna om men icke.. Vi klev upp 04:00.
    Hur gör/skulle ni gjort som vägrar kliva upp så tidigt?
    Ibland så undrar jag om hon får bestämma lite för mycket.. Man borde kanske helt enkelt vägra kliva upp och lära henna att somna om..
    Så trött på att kliva upp när det är natt.

• Svar på tråden 03:30-04:30
  • Maddi

du får anpassa dig efter barnet, sova när barnet sover.

• Aleckz

Man kan inte alls anpassa sig efter barnet hela tiden ! Så där var vår son med o nej tack då går inte jag upp. Han var själv lite småtrött o nästan tjurig när han gick upp så tidigt o trälade man lite med att han skulle somna om så gick de faktist o då kunde han sova många timmar till.. Vi gjorde så att han fick sova mindre på dagen o lägga sig senare på kvällen samt att innan vi gick o la oss så fick han välling så han inte skulle vakna så tidigt o vara hungrig. Vaknade han vid fyra så fick han ligga mellan oss kanske eller somna om i vagnen o ibland tog de tid men de fick de göra helt enkelt för vid den tiden går man inte upp helt enkelt, de orkar ingen små barns förälder i längden.. Hoppas något kanske kan funka :)

• Dockan

Jag har en personlig smärtgräns kl 05.30. Då går sambon upp för att gå till jobbet (eller snart jag). Innan dess får han möjligtvis komma över till vår säng, men inte uppstigning.

Ibland tar det 1 h att söva om. Ofta somnar han dock om, särskilt nu när det är så mörkt vintertid. I regel går vi upp ca 7 (ligger och lyssnar på vakten nu och han har precis börjat snurra). Så jag hade inte gått upp 4, men då har jag ett barn som dessutom vaknar 1-5 ggr per natt så hade inte orkat kliva upp då. Vår son är precis året.

• JennyThe

Jag håller med om att du måste lära honom att kl 4 är det natt och man går inte upp, även om det tar sin tid ge inte med dig. (tänd inte, prata inte, gå inte upp osv) Jag tycker din intuition är helt rätt här, ge inte med dig, du ska lära barnet bär man sover inte tvärtom!

• isolande

Jag hade aldrig gått upp. Tänd inte, gör ingenting. Var tråkig. Ge en flaska ersättning och bara fortsätt vara i sovrummet. Se över dagsömnen så inte barnet sover för mkt dagtid. Det är en skarv där runt 4-5 som verkar vara svår att sova förbi i den där åldern. Men det går att jobba bort.

• Natulcien

Jag hade aldrig klivit upp kl.4, inte kl.5 eller 6 heller. Det är ju mitt i natten. Om sonen vaknade vid den tiden så låg jag kvar i sängen med honom, och lät det förbli tyst och mörkt. Till slut somnade han om.

• kajsaemma
    Pojkmamma01 skrev 2015-12-15 04:37:32 följande:

Nån fler som har extremt morgonpigga bebisar?
    Min 9månaders ska upp mellan 4-5 på morgonen.. Inatt så låg jag vaken från 3:30 och vaggade henne i ett tappert försök att få henne att somna om men icke.. Vi klev upp 04:00.
    Hur gör/skulle ni gjort som vägrar kliva upp så tidigt?
    Ibland så undrar jag om hon får bestämma lite för mycket.. Man borde kanske helt enkelt vägra kliva upp och lära henna att somna om..
    Så trött på att kliva upp när det är natt.

Jag steg inte upp så tidigt med min flicka.. Det händer att hon var/är vaken mitt i natten men jag ligger kvar i sängen och upprepar "nu är det natt, då ska man sova" osv. Kan ta upp mot 2,5 timmar ibland.. Jag gör det för att hon ska förstå att det är natt och då ska man ligga i sängen och sova. Om jag skulle stiga upp med henne varje gång hon vaknar på natten/tidig morgon så skulle hon troligtvis förvänta sig det även om hon vaknar kl 02.
  • Majken03

Hos oss var det natt fram till kl 7-7.30. Vaknade hon innan så var vi knäpptyst, tråkiga o absolut ingen lampa tänd.

• Pojkmamma01

Jag försöker hålla sovperioderna till en på fm och en på em men det är svårt när hon vaknar så tidigt.. Då kommer man in i en ond cirkel där em vilan är mellan 12:30-14 ist 14-15:30 så att hon kan vara uppe till 20:00 ist för att somna kl 18.

Då vaknar hon ju aptidigt också..

Hon äter en flaska välling mitt på natten och jag försöker få henne att somna om när hon börjar knorra vid 03 men när hon till slut börjar gråta så hon väcker sambon och de andra barnen så blir man ju mer eller mindre tvingad till att kliva upp..

Med sonen så klev jag upp vid 6 och då tyckte jag att DET var tidigt.

Nu har vi två äldre barn här varannan vecka så då kan jag inte ligga och sova till 7--7:30 om det skulle vara så, för de ska iväg till skolan men man önskar ju att man kunde få sova till 6-6:30..

Tack för era råd!

• Dockan

Testa att gå på öppna förskolan/bibblan de timmarna hon är svår att hålla vaken? För att komma till bukt med det.

Kan tycka 6 är en rimlig morgon ändå.... Om du ändå behöver upp. Vår son lägger sig runt 20 och vaknar 6-7.

Svar på tråden 03:30-04:30