Sanndröm om död
För ett halvår sedan dog min pappa. Han blev 50 år gammal. På grund av olika orsaker hade vi ingen nära relation någonsin och de senaste åren var relationen rent av dålig, bråk och svek från oss båda. Kanske avslutades det sista telefonsamtalet vi hade några veckor innan han dog med att vi blev osams. Jag minns inte riktigt.
Min pappa dog på en lördag. Samma vecka på tisdagen, alltså fyra nätter tidigare drömde jag en dröm där flera bekantas pappor dog. Det var en turbulent dröm. Jag var rädd och skulle samtidigt försöka hjälpa andra. Mitt i tumultet kom en person fram till mig, det kan ha varit min bror, han sa "pappa har dött". I drömmen tvivlade jag inte på att det var så, jag accepterade det men kunde inte ta det till mig just då eftersom jag var tvungen att återgå till att styra upp det tumult som pågick i lägenheten som jag i drömmen befann mig i.
När jag vaknade morgonen därpå berättade jag för min sambo om drömmen, att den varit så verklig på något vis samtidigt så konstig och hemsk. När min pappa dog några dagar senare mindes jag drömmen och den skapade skuldkänslor på en gång. Varför ringde jag honom inte för att kolla så att allt var okej? Varför visade jag inte att jag bryr mig om honom? Känns som att jag genom drömmen fick en chans att ta kontakt, bli sams och kunna skiljas som vänner. En möjlighet att spendera hans sista tid ihop. Att säga hejdå. Men jag tog inte den sista chans vi fick, jag och min pappa.
Nu är jag rädd att drömma om att andra nära och kära dör, för tänk om det är en förvarning på att det kommer hända dem något också? Samtidigt säger realisten i mig att drömmen var en slump. Pappa hade ju faktiskt varit sjuk en tid tillbaka även om han var på bättringsvägen när han plötsligt dog. Kanske inte ovanligt att drömma att någon som varit sjuk dör? Vad tror ni? Någon som har erfarenhet av sanndrömmar?