Trött på lögner och LCHF!
Absolut gör jag det när jag har fått studier på att det inte är skadligt långsiktigt...
Absolut gör jag det när jag har fått studier på att det inte är skadligt långsiktigt...
Inte alls. Var det allt du hade att komma med? Kan du inte plocka fram någon seriös studie som visar så bra Atkins/LCHF är på riktigt lång sikt?Jag återkommer till det när jag har fått se seriösa studier på att de inte är skadliga. De som bevisar att det är skadligt på lång sikt är inte svåra alls att hitta för gemene man. Desto svårare att hitta de som bevisar att det inte skulle vara skadligt. :)
Brister på bl.a fibrer, låg fosfatnivå i blodet, ökad risk för benskörhet och njursten, ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar osv.
Här finns det en massa intressanta och informativa videoklipp om den senaste forskningen om näringslära för alla intresserade:
www.nutritionfacts.org
(Spoiler: vegankost är den enda rätta om du vill undvika vällevnadssjukdomarna som cancer, hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och t.ex. alzheimer. LCHF är inte alls nyttigt för kroppen om den innehåller animaliska produkter.)
Dokumentärer på netflix som man kan titta på om man vill veta varför växtbaserad kost är bäst, för hälsan och för vår planet:
Forks over knives
Cowspiracy
(Sorry inte läst hela tråden så nån kanske redan tipsat om dessa)
Man ska helst undvika socker, snabba kolhydrater och animaliska produkter. Med andra ord typ vegankost och gärna raw.
Nä, det ska MAN inte. Du eller en del kanske ska det men inte MAN.
Skulle aldrig falla mig in att äta vegankost, jag har ett liv att leva och då vill jag må bra och vara frisk.
Vilket dravel. Det är inte det mest hälsosamma man kan äta om man tittar på studier.
Det är barnsligt att hävda åsikter på det här det viset. Det finns studier som visar på motsatsen också. Tar man lite ansvar för sin hälsa så läser man på, väver ihop information med sin egen erfarenhet och äter det man tror man mår bäst av och det som fungerar. Sen kan det visa sig att man behöver ändra kost för att något fungerade ett tag men att behoven förändrats. Det har jag gjort flera gånger. Min veganperiod var en av mina värsta, andra kan äta så längre perioder.
Vi är individer och det är olika vad vi mår bra av även om det såklart finns vissa självklara saker ingen mår bra av.
Många lider dessutom av försurning i kroppen (som bland annat skapas av animaliska produkter) och det tar oftast ett bra tag för en köttätare att avvänja sig från animaliska produkter. De flesta mår mycket bättre och blir piggare efter invänjningsperioden. Du verkar bli lite irriterad av vår konversation men du måste förstå att ingen ifrågasätter ditt val att äta kött. Gör det om du vill. Alla får välja själv.
Nu har du i dina inlägg haft olika föreställningar om mig du inte vet är sanna. Det är också ett barnsligt sätt att föra en diskussion på. Man kan också kalla det härskartekniker.
Jag skriver i den här tråden för att jag tycker kost är ett viktigt ämne och för att det påverkar människor liv.
Du påstår saker som inte är sanna och bara för att någon i ett forum väljer att reagera på det så betyder inte det att den personen är irriterad på dig. Det betyder bara att man har en diskussion i ett diskussionsforum.
Jag läste precis och länkade till livsmedelverkets rekomendationer som rekommenderar varierad kost. Du får gärna komma med källor på dina kontroversiella påståenden. Annars är det att betrakta som som struntprat.
Och innan du gnäller om att ordet vegetarian och inte vegan används, läs hela sidan som jag länkat. De förklarar där.
Nu var det ju vegankost du hänvisade till. Livsmedelsverket skriver att man ska äta varierat.
Så du är bara struntprat då?
Nu var det ju vegankost du hänvisade till. Livsmedelsverket skriver att man ska äta varierat.
Så du är bara struntprat då?
Det är tyvärr du som läser det du vill läsa och tar bort resten.
Jag vill se källor på dina kontroversiella påståenden.
Här har vi några till:
www.expressen.se/halsoliv/vegankost-hindrar-hjart-karlsjukdomar/
(De hänvisar till källan/studien i slutet av artikeln)
www.lakareforframtiden.se/tag/vegan/
Har inte orkat ta fram de specifika studierna men de finns där i länkarna. Det finns hur mycket fakta som helst att veganer och vegetarianer klarar sig bäst i hälsotester. Lite märkligt att det gått dig totalt förbi.
Du försöker klippa och klistra men det går inget vidare. Läs råden istället. Att vegetarianer löper mindre risk än köttare att drabbas av hjärt och kärlsjukdomar är naturligt då många överkonsumerar kött i dagens samhälle.
Livsmedelsverket rekommenderar att man äter fisk och kött för att inte drabbas av bristsjukdomar. Däremot ska man framförallt beträffande rött kött begränsa intaget.