Inlägg från: Anonym (lchf-brud) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lchf-brud)

    Trött på lögner och LCHF!

    Jag lider också av kronisk sjukdom (två stycken) och åt tidigare massor med tabletter som var värdelösa och var långtidssjukskriven. Började äta lchf för några år sedan och har efter det blivit i princip frisk från mina sjukdomar. Behöver inte längre äta mediciner och jobbar nuförtiden heltid.

    Försöker att inte "predika" och försöker låta bli att prata om forskning men vill gärna av förklarliga skäl gärna berätta för andra hur lchf hjälpt mig.

    Personligen tror jag inte att det är någon slump att massvis med människor blivit förbättrade i sitt mående med hjälp av lchf. Tror att vissa människor är mer känsliga för vad de stoppar i sig och tror att vissa bara är jävligt känsliga för kolhydrater (eller bara gluten).

    Ts, du får givetvis tro vad du vill. Men försök att inte ta det så hårt när andra pratar om lchf.

  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (normal) skrev 2015-12-14 08:27:54 följande:

    Haha, vad finns det för läkare som säger till patienter att de inte kan bli friska? Tror att du fablar. Det finns mängder med seriösa sjukdomar som läkarna behandlar med framgång men inte ens den bästa medicin eller diet kan användas utan att kroppen riskerar att skadas av det på längre sikt.

    Jag vill inte få deras fanatismen upptryckt i ansiktet varje dag. Varför skulle jag hålla tyst? Jag tänker inte låta LCHFfanatikerna tysta sanningen.


    Ja, ingen vet exakt vilka långtidseffekter lchf har. Men för mig kvittar det. Jag lever här och nu och föredrar kvalitet framför kvantitet.

    Förr i världen mådde jag konstant piss och klarade inte av någonting. Mitt liv passerade förbi framför mina ögon utan att jag mäktade att delta i det. Idag mår jag bra och lever igen. Känner att jag fått en ny chans att leva. Och lever hellre tio år till lycklig och frisk än har ett långt liv som inte är värt någonting.

    Har läst på rätt mycket om lchf (och olika varianter av den) och är personligen övertygad om att framtida forskning kommer att visa att den även har positiva långtidseffekter (i alla fall för de som mår bra av lchf). Men det är en annan historia.
  • Anonym (lchf-brud)
    Conan skrev 2015-12-14 08:56:21 följande:

    Om folk blir friska och går ner i vikt tack vare att de lagt om sin kost till lchf beror det nog snarare på att i att lägga om sin kost ingår (oftast) att dra ner på alkohol, kakor och chips. Det gör man även med vv, 5.2 etc. Det handlar om negativ energibalans. Kalorier in - kalorier ut.

    Angående om det är bra eller inte att ägna sig åt lchf får tiden utvisa. Min kompis som är diabetiker blev sjukare av lchf...


    Fast jag tror att vissa är känsliga för just kolhydrater. Själv blir jag "sjuk" igen om jag äter kolhydrater även om jag äter nyttigt.

    Tror det bara är så att alla inte tål kolhydrater (eller gluten). Tror personligen att det k_a_n ha att göra med (även om jag inte vet) att kolhydrater (eller bara gluten) stimulerar inflammatoriska processer i kroppen.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (M) skrev 2015-12-14 08:49:14 följande:

    Det där kallas anekdotisk bevisföring och är inte vetenskapligt.


    Jag tror att de flesta är medvetna om det. Men samtidigt finns det MASSVIS med anekdotiska bevis för lchf och även en del forskning.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (normal) skrev 2015-12-14 11:56:17 följande:

    Som vad menar du? Det skulle vara intressant att få läsa en källa till det påståendet. Men självklart finns det, och kommer alltid att finnas, kroniska sjukdomar.

    Här kan man inte ens sätta sig i personalmatsalen eller ens gå på en familjemiddag eller ens krogen utan att få det slängt i ansiktet. Folk är som galna och respekterar verkligen inte andra. På vilket sätt menar du att jag skulle provocera så att det är okej att hoppa på mitt val av kost?

    Det är väl klart att det är jobbigt när folk ständigt ska kommentera normal kost som om det vore värsta giftet? Samma om man är förkyld eller har ont i huvudet så då ska man äta LCHF för det är en dunderdiet som botar allt...


    Jag upplever det precis tvärtom. Känner att jag konstant blir ifrågasatt och förlöjligad för min kost och att jag måste försvara hur jag äter.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-12-14 12:00:06 följande:

    Hur vet du att du inte skulle ha blivit frisk genom att lägga om din kost på annat vis än just lchf?


    Därför att jag experimenterat och känt efter tillräckligt länge, ihärdigt och metodiskt för att nuförtiden veta vad min kropp och knopp mår bra av.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (normal) skrev 2015-12-14 12:16:40 följande:

    Massvis med människor har också blivit dåliga efter att ha ätit LCHF en längre tid.


    På vilket sätt?

    Jag antar att de måste ätit mat av låg kvalitet för man blir varken dålig eller sjuk av kolhydratbrist. Kolhydrater klarar man sig kroppen faktiskt utan men det är viktigt att man får i sig vitaminer, mineraler, eventuellt fetter av god kvalitet och lagom med kalorier.
  • Anonym (lchf-brud)

    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1474442208700929

    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030698770191446X

    link.springer.com/article/10.1007/s12031-010-9336-y

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3321471/

    journals.plos.org/plosone/article

    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0899900712000731

    Det finns hur mycket begynnande forskning som helst som visar på att lågkolhydratkost har gynnsamma effekter på en massa sjukdomar och främst på det som vi kallar för "livsstilssjukdomar".

    Personligen tror jag att "människan" fortfarande inte anpassat sig till en kolhydratbaserad kost och att det är därför vi har så mycket "livsstilssjukdomar"

    För mig räcker det att känna att jag själv mår bra på lchf. Och att jag kunnat slänga min läkemedelsdosett och börja jobba igen är bevis nog för mig. Men för andras skull hoppas jag att det snart kommer forskning som vetenskapligt visa att lchf verkligen är hälsosamt (OM det är så).

  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (normal) skrev 2015-12-14 13:03:09 följande:

    Fetma och diabetes menar du. Jo men nu har inte alla LCHFare fetma och diabetes. Medelhavskosten är ännu bättre för dem som har de sjukdomarna.

    Naturligtvis har människan anpassat sig till en normal kolhydratsbaserad kost. Det är inget som är fel eller farligt med bra kolhydrater. Däremot äter många människor fel slags kolhydrater och i för stor mängd. Att du är ett bevis för att det funkar för dig, just nu, är en sak. Fortsätt på samma sätt och återkom om 20 år så får vi se hur du mår. Jag är helt säker på att LCHF är skadligt i längre perspektiv.


    Har du något stöd för ditt påstående mer än en känsla?

    Jag påstår inte mycket. Men det lilla jag påstår har ändå mer stöd än din magkänsla.

    Och dessutom, människan har bara ätit kolhydrater mindre än 10 000 år, vilket är en väldigt kort tidsperiod evolutionärt sett. Och kroppen förmodligen inte optimalt anpassad för att ha kolhydrater som främsta energikälla. Det finns exempelvis en massa forskning som visar på att befolkningsstorleken ökade i samband med introduktionen av sädesslag i kosten i slutet på stenåldern vilket förmodligen beror på att kolhydrater är en billig och effektiv energikälla. Däremot verkar stenåldersbefolkningens hälsa försämrats drastiskt av denna kostomläggning (medellängden och medellivslängden minskade bland annat) vilket förmodligen beror på att kolhydrater inte är optimala ur hälsosynpunkt. Kolhydrater må med andra ord vara en effektiv och billig energikälla men nödvändigtvis inte det bästa för hälsan.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (normal) skrev 2015-12-14 13:03:09 följande:

    Fetma och diabetes menar du. Jo men nu har inte alla LCHFare fetma och diabetes. Medelhavskosten är ännu bättre för dem som har de sjukdomarna.

    Naturligtvis har människan anpassat sig till en normal kolhydratsbaserad kost. Det är inget som är fel eller farligt med bra kolhydrater. Däremot äter många människor fel slags kolhydrater och i för stor mängd. Att du är ett bevis för att det funkar för dig, just nu, är en sak. Fortsätt på samma sätt och återkom om 20 år så får vi se hur du mår. Jag är helt säker på att LCHF är skadligt i längre perspektiv.


    Har du något vetenskapligt stöd för att medelhavskost är bättre för diabetes och fetma än lchf? Eller påstår du bara saker och ting.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (normal) skrev 2015-12-14 13:03:09 följande:

    Fetma och diabetes menar du. Jo men nu har inte alla LCHFare fetma och diabetes. Medelhavskosten är ännu bättre för dem som har de sjukdomarna.

    Naturligtvis har människan anpassat sig till en normal kolhydratsbaserad kost. Det är inget som är fel eller farligt med bra kolhydrater. Däremot äter många människor fel slags kolhydrater och i för stor mängd. Att du är ett bevis för att det funkar för dig, just nu, är en sak. Fortsätt på samma sätt och återkom om 20 år så får vi se hur du mår. Jag är helt säker på att LCHF är skadligt i längre perspektiv.


    Jag menar alltifrån epilepsi, depression, alzheimer till diabetes, hjärt- och kärlsjukdom, fetma.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-12-14 12:06:36 följande:

    Positiva långtidseffekter även för de som inte skiljer på bra och dåliga fetter?


    Det är väl ingen som egentligen vet nåt om några långtidseffekter men forskningen verkar visa på att lchf i ett kortare perspektiv leder till en minskning av de dåliga fetterna och en ökning av de bra fetterna oavsett vad man äter (så länge det är lchf).

    Sedan tror jag personligen att det är bra att äta bra fetter men vet inte vilken skillnad det gör.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (matärgott) skrev 2015-12-14 13:47:37 följande:

    Du menar alltså att knappt 10 000 år med kolhydrater gör kolhydrater till en onaturlig energikälla? Samtidigt som LCHF:are brukar mena att knappt 100 år med konsumtion av mjölkprodukter innebär att "vi druckit mjölk i alla tider" och att mjölk är en naturlig del av vår diet?

    Hur menar du kring medellivslängden? Dagens kolhydratätande befolkning lever ju nååååågot längre än stenåldersmänniskan.

    I fattiga länder utgör kolhydrater en väldigt stor del av kosten och det är ju inte direkt de som lider av livsstilssjukdomar.


    Nej, stenåldersmänniskan (innan introduktionen av spannmål) hade en relativt god hälsa till skillnad från exempelvs exempelvis senare bronsåldersmänniskor/medeltidsmänniskor. Deras liv var ju farligt med tanke på lejon och bristande medicinska kunskaper och dylikt men de som inte drabbades av olyckor/barnsängsdöd och dylikt var tämligen friska till skillnad från sina efterträdare.

    Medellängden (ett statistiskt mått på "hälsa") och medelåldern sjönk drastiskt i samband med introduktionen av spannmål i kosten i slutet på stenåldern. Att det finns ett samband (och det inte beror på något annat eller bara slumpen) blir mer trolig då spannmålsintroduktionen skedde vid olika tidpunkter på olika ställen och att sänkningen av hälsan och medellivslängden skedde samtidigt på alla dessa ställen.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (normal) skrev 2015-12-14 14:48:29 följande:

    Fast du har inte visat några källor på att det är så utan bara presenterat ett urval av blandade undersökningar om bl.a hur ketogen lågproteinkost påverkar vissa...


    Du fick ett urval på den lilla forskningen som finns. Det är bara att googla på "ketogenic diet" och "valfri sjukdom" så kommer du hitta hur mycket som helst på egen hand.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (normal) skrev 2015-12-14 15:00:58 följande:

    Det är en extremt stor skillnad på ketogen diet och LCHF men du verkar inte vilja ta till dig det. Den här tråden handlar om de som svamlar om LCHF.

    Läs bara första spalten som gäller just den strikta ketogena dieten så ska du se att det inte är något som man exprimenterar med hemma på egen hand: www.charliefoundation.org/explore-ketogenic-diet/explore-1/introducing-the-diet


    Vad svamlar du om? Både lchf och ketogen kost är paraplytermer.

    Ketos är ett medicinskt begrepp. Alla som äter tillräckligt lite kolhydrater hamnar i ett ketogent tillstånd. Till och med du på morgonen när du efter nattens fasta har slut på dina glykogenlager.
  • Anonym (lchf-brud)
    Anonym (normal) skrev 2015-12-14 14:57:21 följande:

    Det finns som sagt mycket stöd för de kostråd som man har i världen idag.

    Inte fasen åt man smör och avokado utan snarare hjärnor och annat mumsigt... Så jämför inte LCHF med stenålderskost är du snäll. Det var inte förrän man började äta kolhydrater som intelligensen utvecklades.

    Finns det verkligen en massa forskning som bevisar det eller är det vad du själv har kommit fram till?

    Jag kan inte hitta en enda seriös forskningsartikel som styrker ditt påstående.

    Man åt insekter, larver, rötter, frukt, nötter, inälvor osv så det är långt ifrån LCHF och lågkolhydratkost även om få som äter LCHF vill inse det.


    Hur kosten såg ut under stenåldern varierade beroende på geografin. Inom vissa områden var människorna i princip köttätare medans de på annat håll var mer allätare. Det de hade gemensamt var dock att de åt extremt mycket mindre kolhydrater än senare befolkningsgrupper.
  • Anonym (lchf-brud)
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-14 14:59:19 följande:

    Men snälla, du kan inte jämföra oss med stenåldersmänniskor eller deras kost med vår. Den mat vi äter idag är inte alls samma mat som de åt. Alla växter och djur har utvecklats under århundraden och har inte alls samma egenskaper som de hade då. Våra livsmedel idag är förädlade och snabbväxande, skadedjursresistenta och har många förädlade egenskaper. De har inte heller samma näringsinnehåll som då. Även vi har utvecklats enormt. Dessutom, medellivslängden för en stenåldersman vid 15 års ålder (dvs när han överlevt barnsjukdomarna) var 54 år. Det är rätt långt efter våra drygt 75 år.


    Vad vill du säga med ditt inlägg egentligen?

    Jag jämför inte hälsan hos stenåldersbefolkningen med dagens utan med bronsålders- och medeltidsbefolkningens.

    Och sedan är några tusen år ingenting ur ett evolutionärt perspektiv.
  • Anonym (lchf-brud)
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-14 15:44:09 följande:

    Men det tillför ju inget till dagens diskussion om lchf?


    Jo, mer än ditt inlägg.

    Min poäng var att hälsan generellt hos människan försämrades drastiskt i samband med den globala kostomläggningen då människan gick över från stenålderskost till kolhydratbaserad kost.
Svar på tråden Trött på lögner och LCHF!