• Flisan79

IQ test samt resultat, vad är bra?

Vad spelar det för roll? Bara iq säger ju ingenting. Kan du använda ditt höga iq i praktiken? Har det hjälpt dig i livet?

Att ha högt iq ger ingenting om du inte samtidigt har tex väldigt bra minne, läshuvud, högt EQ eller liknande.

Vem är "smartast"? Den med högt iq eller den med fotografiskt minne? Eller den mest allmänbildade?
    I allmänhet uppfattas nog den mest allmänbildade som "smartast" men samme person behöver inte ha högt iq alls. För att lära behövs inte "problemlösning".

• Flisan79
    Goodwillhunt skrev 2015-12-14 12:40:00 följande:
    Jag har bra minne, jag brukar kunna läsa texter ur huvudet efter att ha läst texten 2 ggr, kan se texten ur pappret så som när jag läste. Men ibland blir det suddigt.

Jag har asperger men har faktiskt för bra EQ då man lätt kan improvisera det men eftersom att jag har asperger så känner jag inte mycket behov av att vara med massa folk, så brukar medvetet inte umgås med folk ofta då jag gillar ensamtid.

Min kompis är världens smartaste, han har iq på 232 i samma skala sol Mensa Sverige. Men han kan tyvärr inte använda sin kapacitet då han är nästan förlamad av för högt iq.
    Fast hur utrycker sig detta i din vardag? Har du någon nytta av ditt iq? Tex ett hög examen och därav ett bra avlönat jobb? Professor inom något ämne? Forskare?
Svar på tråden IQ test samt resultat, vad är bra?