IQ test samt resultat, vad är bra?
I princip alla test på internet lägger de till 15 eller mer på, för att folk ska bli glada. Det är så de får mer trafik till sina sidor. Om man inte ligger väldigt högt från börja, då, för ofta har de även ett maxtak på 135, så det kan även bli skevt åt det håller. Den skalan de flesta läkare/psykologer använder (Weschler) går dock bara till 140, så har man mer än så får man oftast bara "mer än 140". En del påstår att det är helt omöjligt att mäta över 150 på
SD står för Standar deviation, och är inte något IQ-test, utan det är normalskalan över hela befolkningen, DVS normal IQ är 100 SD15 (eller mellan 85 och 115).
Högsta IQ någonsin uppmätt på en levande person i Sverige (alltså, någon född efter IQ-testen uppfanns) är Andreas Gunnarssons 235, men han tror inte ens själv på det resultatet, och precis som de flesta med extremt hög IQ ("extremt" hög IQ får man tillräkna sig redan om man platsar i Prometheus society, btw) är han rejält ödmjuk om sin intelligenskvot och är skeptisk mot IQ-test över lag. Han poängterar själv att så hög IQ egentligen inte går att mäta i siffror.
Att TS skulle känna honom finner jag dock för osannolikt...... men visst är det möjligt. Att han, så aktiv som han är, skulle vara "förlamad av sin egen IQ" talar väl för sanningshalten i det uttalandet från TS.
TS, jag slår dig i IQ. Jag "slår" dig även i att ha Asperger. Dock slår du mig i "ödmjukhet".