• Goo

Efter 1,5 år

Hej!

Jag har varit i precis din sits fram till just nyligen: också 33 år, också försökt i 1,5 år, också gjort utredning och placerats i kö för IVF.

Det vi gjorde dock (det har du säkert redan fått tips om, var för lat för att läsa hela tråden) var att ringa vårdgarantin och begära förflyttning till privat klinik, vi hade redan pratat med en privat klinik som tipsat om detta. Då fick vi tid för första behandlingsmötet på bara några veckor! Allt gick som tåget.

Dock hände det jag drömt om hela tiden: just efter vi varit på första mötet med IVF-kliniken, fått sprutor utskrivna och hela klabbet så gjorde jag ett positivt gravtest! Helt sjukt! Är nu i v 9.

Så tappa inte hoppet. Det KAN gå på naturlig väg trots att man hållt på länge utan resultat, men ligg på som tusan med ivf'en så kan man gena lite i kön!

• Goo

Läste igenom tråden nu och såg att du redan fått tips om det där att byta till privat, men att det kanske funkar annorlunda i västra götaland. Jag bor i sthlm. Men kolla upp det iaf, OM det går att byta så tycker jag det är extremt värt det. Det är nästan inget arbete, jag ringde ett telefonsamtal bara och sedan ringde jag och begärde ut våra journaler. Det var allt.

Har de hittat något i er utredning? Såg inget om det i tråden, men läste kanske slarvigt.

• Goo
    Sarah32 skrev 2016-01-18 06:49:32 följande:

Oj, vad roligt att läsa! Grattis! Jag har bara ringt till Sahlgrenska, antar att de säger vad som gäller, men kanske inte skadar att ringa Vårdkansliet och kolla läget?

Nej, de hittade inget i vår utredning, som skulle gå att härleda till en infertilitet, så jag antar att vi skulle kunna bli spontangravida. Har fått pergotime utskrivet, så jag testar det nu i hopp om något. Vad skönt att slippa IVF! Klart att detr värt det, men det verkar vara en jobbig resa....

Ja, så det är värt att orka köra på naturligt i väntan på behandling iaf. När man minst anar det kan de ta skruv!

När jag ringde till Huddinge, som har landstingets ivf-klinik här i sthlm, så sa de inget om att man kan smyga sig före i kön såhär, men när jag ringde vårdgarantikansliet så sa de bara "jajamensan, vi flyttar över dig direkt" och sedan tog det bara två veckor typ till remissen var godkänd och vi fått tid på st. göran.
  • Goo
    Sarah32 skrev 2016-01-21 06:44:03 följande:

Okej, ja det gick ju snabbt:) Men skönt ändå at det gick naturligt. Var det er första graviditet?

Ja första barnet, väldigt efterlängtat. Så bara hålla tummarna att allt går bra nu.
  • Goo
    Solros skrev 2016-03-20 11:14:01 följande:
    Hur går det för er här inne?

Vårt första ivf försök misslyckades och vi fin inga ägg till frysen. Så i veckan startade vi vårt andra försöka, så får vi se hur det går.

Äggplocket var ändå helt ok, jag trodde verkligen det skulle vara värre. Så det känns lugnare denna gång. Första gången fick vi ut 10ägg varpå 8befruktades. Nu har jag högre doser så får vi se hur det går denna gång.
    För oss går det inte så bra. I v 13 började jag blöda och de upptäckte att fostret varit dött sedan v 9. In för skrapning dagen efter. Så jäkla deppigt.

Har hämtat oss lite nu och ska i dagarna börja försöka igen, ÄL beräknad till mån eller tis. Kommer försöka max över sommaren på egen hand, sedan börjar vi med ivf. 

Lycka till med din andra insättning!
  • Goo

Vi har precis börjat med IVF nu också, satte in ett stiligt litet embryo i torsdags.

Fick ut 21 ägg, varav 20 var mogna och 15 blev befruktade, så det var ju bra. Det var lite risk för överstimulering så de var tveksamma till att sätta in direkt, men eftersom jag inte hade så ont eller var svullen så gjorde de det. Känner mig inte alls överstimulerad nu, men har ingen bra magkänsla att det blir ett plus heller.

Men än är det ju ett tag kvar till testdagen, går och hoppas att brösten ska börja svullna och ömma för det gjorde de när jag blev spontangravid i december. Fast efter missfallet har de slutat göra det inför mens, innan gjorde de alltid det, menscykeln är annars regelbunden och läkaren trodde inte det var något att oroa sig för.

Svar på tråden Efter 1,5 år