• Solros

Efter 1,5 år

Sarah32 skrev 2015-12-13 09:03:04 följande:

Nej, livet blev inte helt som jag tänkt mig. Jag skulle inte sitta här, 33 år gammal och fortfarande inte mamma.

Nu har vi aktivt försök få barn i 1,5 år. Vi har gjort en fertilitetsutredning, som inte visade något och står nu i en lång kö i väntan på IVF.

Jag är otålig och längtar ihjäl mig, min sambo tar det mer med ro, "det löser sig". Hade varit skönt att få prata med och följa andra i samma situation, hjälpas åt att orka hela vägen:)

Jag känner verkligen igen mig. Vi började försöka i okt-13 så lite över två år. Vi var på vårt första besök hos calanderska för någon vecka sedan och ska få starta ivf i januari. Vi stod har stått i kö totalt 8el 9 månader.. Först på Sahlgrenska.

Vi trodde aldrig att det skulle vara så här svårt, men nu får vi se vad som händer med ivf. Mina tre närmaste vänner är gravida, så det är väldigt jobbigt att se hur deras magar växer. Det är ju det enda jag vill!
  • Solros
    Sarah32 skrev 2015-12-18 11:12:59 följande:

Hej!

Grattis till att det är så nära! Det är med blandade känslor man står inför detta, tycker jag. Det känns ju väldigt hoppfullt, men tänk om det inte funkar....då går det ju inte liksom....

Men jag känner mig ändå hoppfull, det ska gå:)

Hur kom det sig att ni bytte efter så lång tid? Blev det ytterligare fördröjning?

Alla mina vänner har barn, jag är jätteglad för deras skull, men jag tycker det är jobbigt att träffa dem ibland, det är ju mina egna tankar som spökar men man blir så konstant påmind, det är inte helt enkelt.

Hur har det gått för er på utredningen?

Solros skrev 2015-12-16 21:43:26 följande:

Jag känner verkligen igen mig. Vi började försöka i okt-13 så lite över två år. Vi var på vårt första besök hos calanderska för någon vecka sedan och ska få starta ivf i januari. Vi stod har stått i kö totalt 8el 9 månader.. Först på Sahlgrenska.

Vi trodde aldrig att det skulle vara så här svårt, men nu får vi se vad som händer med ivf. Mina tre närmaste vänner är gravida, så det är väldigt jobbigt att se hur deras magar växer. Det är ju det enda jag vill!

Visst är det så! Vi hoppas givetvis, men vågar inte tro på att det verkligen ska fungera. Mer
    n hoppfull är vi båda. Just nu går jag bara och längtar till nästa mens i januari.

Vi hade från början fårr besked från Sahlgrenska att vi skulle få tid direkt efter sommaren, men när jag pratade med dem i augusti så var det i december som tidigast. En annan jag känner hamnade i kö samtidigt som oss och fick i decembert besked om att de kommer bli kallade i feb, så vi är glada att vi byte.  Vi valde då att byta, sedan missade de att skicka alla papper, så det tog ytterligare tre veckor. Men nu är vi 'ntligen inne på Calanderska :)

Visst är man glad för alla som är gravida eller har barn redan :)
    Under utredningen kom man fram till att min sambos sperimer hade nersatt rörlighet. Det sista testet visade därmot mycket bättre, men eftersom vi har försökt i över två år utan att lyckas så startar vi IVF.

Har ni hört något om kötiden för er?
  • Solros
    Sarah32 skrev 2015-12-31 10:55:12 följande:

Hej! Nej jag ska ringa igen efter nyår och kolla. Hur gjorde du rent praktiskt innan du bytte?

Spännande, hoppas att det har tagit sig för er:)

Jag kontaktade min läkare här innan jul och frågade om det inte fanns något att pröva under tiden, så jag fick pergotime utskrivet, har testat det denna månaden....ägglossningen kändes ju iallafall....ajaj.....men skönt att pröva något iallafall, det ger liksom lite hopp!

Var du inne på ditt första försök? Vad tyckte du om äggplockningen, var det obehagligt?

Gott nytt år!

Jag meddelade bara shalgrenska att jag vill byta. De skickade sedan remiss och betalningsunderlag till calanderska. Vi fick dock beställa ut journalkopior från stället där vi gjorde själva utredningen.

Vi har inte börjar med ivf än utan kommer att börja med behandlingen nu vid mensen i januari, ca 2veckor kvar. Ska bli spännande! Är inte så nervös inför äggplocket utan mer hur jag kommer må av alla hormoner.. Men det får bli som det bli:)

Hoppas att pergotime hjälper!
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-01-05 17:00:57 följande:

Jag ringde faktiskt till Sahlgrenska nu i veckan men det verkar som att de har fått nya reglement, CA var inte längre ett alternativ att byta till utan det blir annat landsting isåfall och det känns inte aktuellt. Vi står planerade i juni, som det ser ut just nu. Satte även upp oss på "kort varsel listan" om ifall att det skulle gå fortare. Har 2 kurer med pergotime att pröva kvar och sedan är det ju "bara" 4 månader kvar......"den som väntar på något gott", eller hur var det?:)

Pommac1: Det låter spännande, jag är dock inte helt överförtjust i nålar så jag vet inte om akupunktur är min grej, men kanske lika bra att börja öva inför ivf.... Vart gjorde ni era ivf?

Solros: Så spännande! Ska bli roligt att följa dig här nu under våren, du får berätta lite om hur det går till så kan jag börja förbereda mig mentalt:) Har du fått en kort eller lång föberdelse? Det känns bra att försöka med pergotime, tyvärr har det inte tagit sig med de 2 första försöken men jag har 2 försök kvar. Ägglossningen blir väldigt stark, tror jag hade 2 ägglossningar denna gången, synd att det inte ville sig, hade gärna fått tvillingar:)

Jag kommer göra det korta protokollet till en början. Ska börja på tredje mensdagen med sprutorna. Känns lite läskigt att ta dem på sig själv men gick bra när jag fick testa när vi gjorde vårt besök. Kommer fortsätta att uppdatera!

Hoppas verkligen att pergotime kan hjälpa er!
  • Solros
    Cyanea skrev 2016-01-07 17:58:06 följande:

Spännande :) Hoppas det kommer gå bra. 

Om det är till någon tröst hade jag enorm sprutskräck innan jag började med Gonal-f. Var livrädd för hur det skulle gå, men de kändes knappt alls, så det var inga som helst problem. Min BM gav ett bra tips, du kanske redan fått höra det, men jag tänkte köra det säkra före det osäkra ;) Om du håller udden av kanylen mot huden där du tänkt sticka i några sekunder domnar nerverna av. Då känns det absolut ingenting när man sen sticker. 

Lycka till :)

Tack så mycket för tipset! Det ska bli jättespännande!
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-01-14 06:55:21 följande:

Tack:) Har påbörjat 3:e kuren nu så vi får se, men det ger ju lite extra hopp iallafall:)

Vad spännande att du snart är igång och kul att du vill dela med dig och berätta:) Börjat än?

Håller tummarna att det blir "tredje gången gilt"!

Jag väntar in mensen vilken dag som helst och sedan börjar vi. Just nu är jag mest nervös över hur jag kommer må under behandlingen. Sedan får vi ta nästa steg. Vi har bestämt oss att ta en dag i taget och inte ha alltför stora förhoppningar. Kan ju lika väl vara så att det inte fungerar :( men spännande ska det bli!
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-01-18 06:53:57 följande:

Ja, visst är det med blandade känslor. Det är ju en liten sorg i sig att man inte lyckats bli gravid naturlig väg och detta känns ju lite som "sista hoppet" (för ett biologiskt barn). Å andra sidan är det ju många som lyckas med IVF så jag tror det gäller att ha en positiv inställning, nu blir det barn:) Blir det inte så, så får man ta det då. Det är tillräckligt tufft ändå.

Japp, har ätit min kur nu och inväntar ägglossning. Med pergotime är det ajajaj....men som sagt, vad gör man inte;)

En positiv inställning kan säkert hjälpa det också :) Så nu när vi började i veckan går vi in med positiv inställning, även om det känns väldigt skrämmande.
    Första ultraljudet gjordes igår och det såg bra ut, så på tisdag nästa vecka ska jag dit igen.

• Solros
    Sarah32 skrev 2016-01-24 14:23:07 följande:

Lite nyfiken på att få veta lite mer om er alla:)

Själv är jag 34 år och bor i Västergötland. Jag jobbar som lärare och bor med min sambo i hus. Vi har varit tillsammans i 4,5 år och har försökt få barn sedan sommaren 2014, jag slutade dock med p-piller sommaren 2013, men vi försökte aldrig bli gravida under det året. Jag tycker om att röra på mig genom promenader, jogging, skidåkning men även att laga mat och umgås med vänner. I stort sett alla våra vänner har barn och jag upplever att man hamnat i ett lite konstigt läge med umgänget. Det är ju inte så att man blir naturligt medbjuden på utflykter till lekplatsen och ärligt talat så tycker jag just nu inte att sådana aktiviteter är jätteroliga, det är ju skillnad om man har egna barn. Längtar tills att få ha min egna familj, men även att få bli en större del i den sociala gemenskapen igen. Tycker det känns lite jobbigt och ensamt att gå igenom det som jag och många av er går igenom nu. Känner ingen som har gjort IVF och har ingen att direkt prata med. Skönt att ni är några som delar av med er här:)

Jag blir 32 i år och min sambo är 31. Vi har försökt bli gravid sedan okt-13 utan att ha lyckas. Jag gillar att träna alla möjliga saker samt umgås med vänner. Men lika som för dig är våra närmaste vänner just nu gravida och ska ha nu under våren. Känns väldigt tungt att vara med domen och se deras magar växa, stålsätter mig varje gång. Men vill ändå inte tappa kontakten. De vet att vi har börjat med IVF. Hade äggplock förra veckan och har fått ett embryo återfört. Nu väntar vi bara på resultatet. Dagarna går så seeeegt! Känns som en evighet till testdag som är nästa helg!
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-02-05 17:37:13 följande:

Åh, grattis, vad spännande? Hur gick det med äggolocket? Hur många ägg fick de ut? Längtar så tills vi är igång med den processen så att det börjar hända något. Jag fick mens häromdagen så har varit och hämtat mitt fjärde och sista recept på pergotime, känns inte jättehoppfullt men iallafall något i väntan på IVF.

Lycka till nu, hoppas på ett plus snart:)

Hur går det för er här inne?

Vårt första ivf försök misslyckades och vi fin inga ägg till frysen. Så i veckan startade vi vårt andra försöka, så får vi se hur det går.

Äggplocket var ändå helt ok, jag trodde verkligen det skulle vara värre. Så det känns lugnare denna gång. Första gången fick vi ut 10ägg varpå 8befruktades. Nu har jag högre doser så får vi se hur det går denna gång.
  • Solros
    Goo skrev 2016-03-20 11:55:08 följande:

För oss går det inte så bra. I v 13 började jag blöda och de upptäckte att fostret varit dött sedan v 9. In för skrapning dagen efter. Så jäkla deppigt.

Har hämtat oss lite nu och ska i dagarna börja försöka igen, ÄL beräknad till mån eller tis. Kommer försöka max över sommaren på egen hand, sedan börjar vi med ivf. 

Lycka till med din andra insättning!

Va tråkigt att höra! skickat en styrkekram och hoppas på det bästa vid nästa försök!
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-03-20 14:12:50 följande:

Åh, så tråkigt! Hoppas på bättre tur denn gång:) Får man påbörja IVF 2 så snabbt efter alltså? Det visste faktiskt inte jag. Här har det hänt grejer också:) Fick en återbudstid på Sahlgrenska för 1,5 vecka sedan och då var vi där på vårt första besök! Fick lite andra besked än vad vi fått från vår läkare på hemmaplan, som menat att "allt ser bra ut". Jag hade tydligen en mindre äggreserv än väntat för min ålder och min sambo hade dåliga spermier, så det blir IVF med icsis för oss. Har påbörjat det långa protokollet med suprecur spray idag, preliminärt äggplock vecka 16!

Va skönt att ni redan är i gång! hoppas det fungerar bra för er. Vi behövde vänta en månad så när försöket misslyckades i feb och mensen kom var vi tvungna att vänta tills nu i mars. Vi har bara gjort det korta protokollet.
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-03-21 06:42:27 följande:

Skönt att det ändå inte är jättelång väntan! När planerar du göra ditt andra äggplock?

Ska på ultraljud på onsdag och då bestäms det säkert. Men fredag el måndag nästa vecka är tanken..

Så det blir spännande och se vad som händer :)
  • Solros

Gjorde äggplock igår, visste redan innan att jag hade många äggblåsor och risken för överstimulering fanns.

Totalt hade jag 24äggblåsor igår och 13 utav dem fanns det ägg i. Idag fick vi veta att 8st och klarat sig vidare. Eftersom jag hade så många äggblåsor så måste det odlas vidare i femdagar för att ev sättas in i helgen. Annars får vi frysa om det finns några kvar. Huvudsaken är ju att kroppen ändå mår bra, så just nu ska jag bara ta det lugnt ett par dagar och inte anstränga mig.

• Solros
    Sarah32 skrev 2016-03-29 17:10:11 följande:

Grattis, vad skönt att det blev såpass många! Hur var äggplocket tycker du? Jag är lite nervös inför det:/

Det här äggplocket var värre än förra gången men det var nog för att jag var mera svullen och öm redan innan. Försöka gick mycket bättre än jag trodde, så jag tror säkert din kommer gå bra :)

Även att det är många ägg som blev befruktades just nu känns det väldigt osäkert om det finns något som klarar sig till femdagars. Förra gången hade vi inget som klarade sig så långt.. Så jag har bestämt att ta en dag i taget så får vi se om det blir någon återföring el om vi får sikta in oss på ett tredje försök.
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-03-29 21:17:22 följande:

Ok, det måste kännas som några jobbiga dagar nu då? Håller tummarna för att något klarar sig! Blev det ingen återinföring förra gången? Har du fått någon förklaring på varför inget har utvecklats eller är det bara så ibland? Kram till dig!

Förra gången fick vi tillbaka ett embro på dag två, de försökt odla vidare två till femdagars men de utvecklades inte tillräckligt bra för att frysas. Vet inte varför med alla ägg delar sig inte vidare heller. Min läkare har sagt att det bara är en bonus om man får till frysen, mer vanligt att det inte blir något att frysas. Men det kan nog bero på vilken klinik man går till och på vilka dagar de fryser ner..

Så vi får se vad som händer i veckan samt hoppas att kroppen har återhämtat sig lite för att ev få ett återförande i helgen.
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-03-30 09:24:32 följande:

Ok, vart är det du går på behandling?

Hoppas på fint embryo för dig nu:)

Vi har båda gångerna gjort korta protokollet. Var på kontroll i fredags för att se så det inte är jättemycket överstimulerat och fick då ok på att återföra. Så i lördags fick vi en fin blastocyst återinfört och fick även tre till frysen. Känns jättebra med de i frysen så oväntat!

Nu återstår den långa väntan fram till testdag. Om kag skulle bli gravid finns dock fortfarande risken för överstimulering men får hoppas på det bästa.

Hur går det för dig?
  • Solros
    Kattflickan skrev 2016-04-05 09:46:53 följande:

Grattis Solros! Vilket bra resultat! Det ska vara lite lättare att bli gravid om man är lite överstimulerad.

Tack! Hoppas det stämmer även om min magkänsla säger att vi misslyckades..
    Sarah32 skrev 2016-04-05 16:35:33 följande:

Grattis, vad hoppfullt!

Jag pratade med SU idag, börjar med sprutor på torsdag och ska lämna blodprov på måndag för vidare ordination. Nu håller jag tummarna för att allt ska gå vägen och jag slipper överstimulering:(

Blir spännande att följa dig nu efter din insättning, all lycka till!

Hur gick besöket i måndags för dig? Har du börjat med sprutorna än?

Här går tiden långsamt, en veck kvar tills vi får testa..
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-04-07 07:02:00 följande:

Hej! Börjar med sprutorna idag! På måndag ska jag bara ta blodprov, det gör jag på min hemort, sedan får jag besked om när jag ska in till SU på ett ultraljud. Spännande med testdag om en vecka, har du någon magkänsla?

Magkänslan sa att det inte skulle gå denna gång heller och jag tror det är rätt.. Precis som förra försöket fick jag en blödning igår på dag 10 och har fortsatt lite idag. Är exakt som förra gången, så jag räknar med att det misslyckades dessvärre. Skulle det mot förmodan vara något annat så får det bli en glad överraskning :)
  • Solros
    Sarah32 skrev 2016-04-08 15:25:19 följande:

Åh, så tråkigt! Styrkekram till dig!

Tack för stödet! Har suttit med gråten i halsen hela dagen på jobbet. Ska bli skönt att få komma hem snart. Ska ändå vänta tills på onsdag med testet som jag måste göra ändå för att utesluta att det är någon annan sorts blödning.

Trevlig helg och jag håller tummarna för er behandling!
  • Solros
    Cyanea skrev 2016-04-08 19:33:15 följande:

Usch vad tråkigt, jäkla blod :( Vet hur det känns. Hoppas att det är som det var för mig - blod innan men ändå gravid - och att du plussar om några dar. 

Sarah32 skrev 2016-04-08 20:30:51 följande:

Då får vi ändå hoppas på ett litet mirakel! Det kommer bli din tur:)

Tyvärr tror jag det är helt kört då det bara blöder mer och mer. Så jag räknar helt enkelt med att det inte lyckades. Får se när vi orkar göra nästa försök. Denna gång har vi i frysen, så det blir skönt att slippa göra allting på nytt igen. Får se när vi kör igång bara, känner att kroppen är fortfarande är rätt trött och inte helt återställd än. Tar ju lite längre tid kanske när man var lite överstimulerad..

Håller tummarna för dig sarah32 och grattis till dig cyanea!
Svar på tråden Efter 1,5 år