Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Bostäder och asylanters förtur

Okryssad skrev 2015-12-12 03:44:35 följande:

Men ministern lovar samtidigt att nyanlända inte ska få förtur före andra.

Varför inte när kommunerna bestämmer, inte regeringen?

Sverige saknar den särskilda form av boende som finns i andra länder, till exempel Storbritannien, för socialt utsatta grupper. Men han kan tänka sig att det kan komma att införas i framtiden även i Sverige.

Mera slum som hemma?

www.dn.se/nyheter/politik/regeringen-vill-slopa-hisskrav-for-asylbostader/

De får givetvis förtur så andra få köpa, det mesta som byggs är till salu. Då slår  de styrande till med hårdare krav att få köpa, amorteringar och inga ränteavdrag.

Vi som var först ska få det värre och de som kommer ska få det gratis.

Du använder det tyska ordet för asylsökande, är du själv invandrare?
  • KillBill
    Okryssad skrev 2015-12-13 01:31:10 följande:
    =svenska
    asylanten är tyska
    Asylant eller asylanter är inte ord i svenska språket enligt några ordlistor vad jag kan finna. Kan du länka till en Svensk ordlista som beskrivet ordet asylanter?
  • KillBill
    Okryssad skrev 2015-12-13 17:40:52 följande:
    Finns i sök och är inte trådens ämne
    Jag tror att du hittar på. Jag har sökt och hittar inget.
  • KillBill
    HenryIronstead skrev 2015-12-13 17:59:08 följande:
    Släpp det. "asylant" = asylsökande på både norska och danska. Finns många i Västsverige som blandar språken lite dialektalt. Inget fel med det.
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
    Jag har aldrig hört att användandet av ordet asylant skulle vara dialektalt däremot är ordet vanligt i främlingsfientliga kretsar (man kan ju fundera på varför dessa personer gillar att använda detta tyskliknande ord..)

Jag tycker att det är uselt att inte värna om det svenska språket (när det redan finns ett svenskt ord för saken). Därför uppmanar jag dig att använda det svenska ordet asylsökande i stället för det icke svenska ordet asylant.
  • KillBill
    Okryssad skrev 2015-12-13 22:42:03 följande:
    Finns i Google
    Ja, flera sökträffar på främlingsfientliga sajter såsom Avpixlat, Exponerat samt sökträffar på avdelningar av Flashback och liknande siter där främlingsfientliga diskussioner pågår.

Inga sökträffar i Svenska ordlistor.
Svar på tråden Bostäder och asylanters förtur