• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • FDFMGA
    Gung Ho skrev 2016-04-03 17:49:22 följande:
    Fast BNP i sig är ingen inkomstkälla, det är bara med jämn fördelning som den är en bra måttstock. Det är ungefär som att mäta hur ett företag går genom att titta på omsättning.
    Nej, självklart inte. 

Men om de anställda i det stora företaget i högre grad än andra anställda på andra företag anser sig ha möjlighet att avsätta en del av lönen till sparande så har man kommit ytterligare än bit på väg. Om det dessutom är så att experter inom branschen anser att företaget har goda framtidsutsikter så fortsätter man vidare. Om dessutom företagets tillgångar osv...
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Digestive
    Flash Gordon skrev 2016-04-03 10:26:29 följande:

Jag reagerade på det idealiserande påståendet att nattväktarstat innebär frihet istället för tvång då jag menar att även en nattväktarstat i praktiken kommer att framtvinga ett tvång på många punkter eftersom det exempelvis är ogörligt att alla skaffar sig sin egen vårdcentral eller skola.

Jämfört med dagens Sverige är en nattväktarstat mycket mer fri, men jag föredrar nog någonting lite mer där emellan.

Varför tror du att det skulle se ut så? Så som jag föreställer mig det så skulle marknaden reglera hur många privata (exempelvis) skolor det skulle finnas medan antalet offentliga skolor skulle regleras av förmånsintresset.
  • Gung Ho
    FDFMGA skrev 2016-04-03 18:08:44 följande:
    Nej, självklart inte. 

Men om de anställda i det stora företaget i högre grad än andra anställda på andra företag anser sig ha möjlighet att avsätta en del av lönen till sparande så har man kommit ytterligare än bit på väg. Om det dessutom är så att experter inom branschen anser att företaget har goda framtidsutsikter så fortsätter man vidare. Om dessutom företagets tillgångar osv...
    Fast oberoende hur mkt anställda kan sätta till sparande, så måste företaget gå med vinst annars är alla snart arbetslösa. Då tar de sparade pengarna snabbt slut..

Det är liksom grunden, och om experterna stirrar sig blinda på omsättningen så är omdömena inte mkt värda
  • FDFMGA
    Gung Ho skrev 2016-04-03 21:39:17 följande:
    Fast oberoende hur mkt anställda kan sätta till sparande, så måste företaget gå med vinst annars är alla snart arbetslösa. Då tar de sparade pengarna snabbt slut.. Det är liksom grunden, och om experterna stirrar sig blinda på omsättningen så är omdömena inte mkt värda
    Javisst.

Nu är jag inte ekonom och kanske inte du heller. Men om vi fortsätter med analogin AB Sverige med alla dess anställda, menar du då att vi inte gör ett vinstresultat? Det vill säga att Sveriges och svenskarnas tillgångar inte ökar mer i värde än vad våra sammanlagda skulder stiger.
  • Gung Ho
    FDFMGA skrev 2016-04-03 22:42:40 följande:
    Javisst.

Nu är jag inte ekonom och kanske inte du heller. Men om vi fortsätter med analogin AB Sverige med alla dess anställda, menar du då att vi inte gör ett vinstresultat? Det vill säga att Sveriges och svenskarnas tillgångar inte ökar mer i värde än vad våra sammanlagda skulder stiger.
    Det är precis det jag menar, med kortare undantag. Det jag mest är emot är att saluföra politiskt motiverad och tolkad propaganda som neutral fakta. Tex som både TS och den artikel som citeras.
  • FDFMGA
    Gung Ho skrev 2016-04-03 22:47:23 följande:
    Det är precis det jag menar, med kortare undantag. Det jag mest är emot är att saluföra politiskt motiverad och tolkad propaganda som neutral fakta. Tex som både TS och den artikel som citeras.
    Ok. Du menar att summan av Sveriges/svenskarnas tillgångar om man tar hänsyn till skulderna minskar, om jag förstår dig rätt.

Jag har inte tillräckliga kunskaper för att avgöra om du i så fall har fel eller rätt. Jag vet att privatpersonernas nettotillgångar ökar, jag gissar att detsamma gäller företagens, kommunernas, landstingens, organisationernas, stiftelsernas och vad mer man nu ska räkna med. Att statens skulder växer innebär heller inte nödvändigtvis att tillgångarnas värde ökar mer.

Hursomhelst, en intressant frågeställning: Blir AB Sverige med allt vad där ingår fattigare eller rikare?
  • Gung Ho
    FDFMGA skrev 2016-04-03 23:03:28 följande:
    Ok. Du menar att summan av Sveriges/svenskarnas tillgångar om man tar hänsyn till skulderna minskar, om jag förstår dig rätt.

Jag har inte tillräckliga kunskaper för att avgöra om du i så fall har fel eller rätt. Jag vet att privatpersonernas nettotillgångar ökar, jag gissar att detsamma gäller företagens, kommunernas, landstingens, organisationernas, stiftelsernas och vad mer man nu ska räkna med. Att statens skulder växer innebär heller inte nödvändigtvis att tillgångarnas värde ökar mer.

Hursomhelst, en intressant frågeställning: Blir AB Sverige med allt vad där ingår fattigare eller rikare?
    Vi lånar allt mer, där har du ökningen..

Stor del av kortsiktig BNP-ökning är offentliga utgifter, dvs inget som kan anses vara grund för att 'Sverige går som tåget'

Jag menar inte att Sverige blir katastroffattigt, men det är inte det solskensläge som politiskt motiverade gärna rapporterar..
  • FDFMGA
    Gung Ho skrev 2016-04-03 23:29:35 följande:
    Vi lånar allt mer, där har du ökningen.. Stor del av kortsiktig BNP-ökning är offentliga utgifter, dvs inget som kan anses vara grund för att 'Sverige går som tåget' Jag menar inte att Sverige blir katastroffattigt, men det är inte det solskensläge som politiskt motiverade gärna rapporterar..
    Ja, jag vet att Sveriges statsskuld ökar.

Men frågan är om Sveriges samlade tillgångar ökar eller minskar i värde.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2016-04-03 23:40:42 följande:
    Ja, jag vet att Sveriges statsskuld ökar.

Men frågan är om Sveriges samlade tillgångar ökar eller minskar i värde.
    I år räknar inte Riksgälden med att Sverige kommet öka stadsskulden. I fjol ökade statsskulden mindre än året innan.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna