Ascendere skrev 2016-04-04 09:21:37 följande:
Ett par fel man ofta gör i sådana här sammanställningar:
Man räknar in bostaden beräknade värde i förmögenhet. Detta är direkt missvisande eftersom en bostad inte är likvida medel utan en funktion som man betalar för, nämligen skydd för elementen, värme, sovplats mm. Om man till exempel skulle bli arbetslös kan man inte sälja ett av sina badrum och klara sig med ett för att få loss pengar. Alltså kan en bostad inte räknas som förmögenhet oavsett dess fiktiva värde, eftersom det inte handlar om en tillgång som kan realiseras. Ju högre bostadspriser desto mer missvisande blir det, och de ligger ju som bekant väldigt högt just nu. Därför handlar mycket om ökningen helt enkelt om en rent fiktiv ökning av värdet på bostaden men som saknar koppling till verkligheten eftersom man till skillnad från exempelvis aktier inte kan ta ut vinsten och fortfarande ha någonstans att bo, undantaget väldigt specifika fall som att man flyttar från någonstans där många vill bo till en plats där väldigt få vill bo, men det säger ju sig självt att detta tillhör undantagen.
Man räknar med sammanlagda tillgångar trots att det är en liten del som äger majoriteten av förmögenheten. De allra flesta svenskar har betydligt större skulder än tillgångar, främst i form av bostadslån.
Ett märkligt resonemang, tycker jag.
Ser jag till vår ekonomi utifrån ditt synsätt så är vi långt fattigare än kyrkråttor. Men om vi i stället hyr ut våra fastigheter och bosätter oss i en lägenhet så kan vi om jag tolkar dig rätt räkna in fastigheternas värde i våra tillgångar, alternativt att vi säljer dem.
Jag anser nog att bankernas sätt att beräkna förmögenheter är mer relevant, särskilt som de ju också anger skuldkvoten - som för övrigt minskar.