En käftsmäll till undergångsprofeterna
BNP per capita säger ingenting egentligen. Det är BNP delat med antalet människor i ett land. Dubai har skyhög BNP per capita, samtidigt som hundratusentals människor där lever som slavar.
Regeringen tog över alliansen budget och arbetade om den vid halvårsskiftet.
Förstår du inte det orimliga i att du vill göra den nuvarande regeringen ansvarig för att statsskulden, som pga. av alliansregeringens politik, ökade kraftigt precis efter det att den nuvarande regeringen hade tillträtt samtidigt som vill att alliansregeringen ska få tillgodoräkna sig de goda statsfinanserna för 2015, ett år då alliansen inte ens satt vid makten?
Statsfinanserna stärktes år 2015 i huvudsak pga. ökade skatteintäkter. Skatteintäkterna ökade till stor del pga en ökad inhemsk konsumtion (till stor del pga. invandringen) och pga. av att vissa skatter bl.a. AGA ökade. Jag vill minnas att de flesta allianspartier vill ta sin hand både från invandringen och från skattehöjningarna och då förstår jag inte varför de ska tillgodoräkna sig de effekterna av detta. Kan du förklara det för mig?
Källa till diagrammet är statistik/prognos från Riksgälden.
Ja och 2012 var finanskrisen över. Alliansen valde efter den rusning av statsskuldens som syns i mitt diagram att införa ett femte jobbskatteavdrag i början av 2014 i stället för att beta av på statsskulden. Där ser man vad ansvarsfull finanspolitik betyder för alliansen i praktiken.