Anonym (Liv) skrev 2024-10-30 15:12:33 följande:
Testa att kliva ur din vänsterbubbla så lovar jag dig att utveckling kommer att ske. Artikeln må vara 9 år gammal men är din tanke att fenomenet har upphört? I så fall undrar jag när?
Du har för vana att dela ut hopklistrade källor medans min vana är att begrunda dess orsak. Även arga Maggan har utryckt : "ditt barns skola ägs av kriminella".
Även om jag skulle lägga ner lite möda på att förklara dess orsakssamband så är jag inte så säker på att du kommer att förstå. Det är ytterst sällan som du är konsekvent i dina resonemang.
Gång på gång påvisar du att inte är kapabel till att diskutera sakfrågan. Att läsa dina påståenden är som att spela om samma låt på repeat, man tröttnar ganska fort när man ska spela om samma låt om och om igen.
Min bubbla Hahaha
Du har googlat fram en nio år gammal artikel medan vem som helt närtid har kunnat läsa mängder av artiklar om betygs fifflet på landets friskolor där elever har fått väsentligt högre betyg än vad nationella proven visat och där betygs fusket är ännu större i ämnen där nationella prov inte genomförs exempelvis bild, musik, hemkunskap, slöjd osv. Här är det inte ovanligt att nästan hela klasser ges betyget eller B i dessa ämnen.
Varför berättar jag då det här? Jo därför att forskning har visat att friskolor har en högre andel elever med svenskfödda föräldrar (jämfört med andelen svenskfödda elever på kommunala skolor). Det är alltså svenskfödda elever som är den grupp som gynnas mest av betygs fusket.
Bifogar aktuell forskning inom området:
www.su.se/nyheter/problem-med-gl%C3%A4djebetyg-i-friskolor-1.631106
arenaide.se/wp-content/uploads/sites/2/2018/10/rap-skolval-final-reviderad.pdf