En käftsmäll till undergångsprofeterna
Fråga. Tycker du inte att samhället ska stifta lagar till skydd för våra husdjur?
www.norrteljetidning.se/artikel/familjen-hade-54-vanskotta-katter
Jag vet inte vem du syftar på när du pratar om någon som hyllar civil olydnad men kan konstatera att det är bara är jag som har ifrågasatt ditt ironiska inlägg där det framgår att du anser att våra myndigheter borde se mellan fingrarna för vissa typer av brott.
Min uppfattning är att oavsett viken brottslighet, man än gör sig skyldig till, får man ta konsekvenserna av sitt handlande och det gäller oavsett om man bryter mot en stadga eller gör sig skyldig till ett värre brott. Detta är en viktig princip. Om samhället ser mellan fingrarna mot vissa lagöverträdelser skulle befolknings respekt för lag och rättvisa urholkas.
PS. Att någon skulle driva linjen att människor som brutit mot lagen genom civil olydnad inte skulle straffas tror jag att du har drömt. Tvärtom brukar de som gjort sig skyldiga till den typen av brott stanna kvar för att gripas. Dom är väl medvetna om att de kommer straffas.
Tacksam om du förklarar vad du menar för ditt inlägg är just nu obegripligt.
Jag har aldrig påstått något sådant utan tycker tvärtom att om det finns lagstiftning som kommit till som skydd för våra husdjur så ska den följas.
Det är ju du som driver linjen att brott mot en lag som gäller djurvård är ett nonsensbrott. .
Här ligger en "hund begraven" men med tanke på att din källa är den högerpopulistiska publikationen Bulletin kan man inte vara förvånad.
Det finns ingen svensk lag som reglerar hur många kattkullar ett hushåll får ha. Däremot behöver du tillstånd om du samtidigt hyser fler än 9 fullvuxna katter (katter äldre än 12 månader) under samma tak.
Att det typen av regler finns beror om omsorg för katterna. Det händer att människor med psykisk ohälsa hyser många katter som far illa och katter är territoriella djur, och många katter i ett begränsat utrymme kan leda till stress, aggression och konflikter mellan dem när det finns många katter under samma tak.
"Du måste ha tillstånd för att få föda upp 3 kullar eller fler per år.
Om du föder upp katter yrkesmässigt behöver du alltid ha tillstånd, oavsett hur många kullar det är."
Källa: jordbruksverket.se
"Du måste ha tillstånd för att få föda upp 3 kullar eller fler per år.
Om du föder upp katter yrkesmässigt behöver du alltid ha tillstånd, oavsett hur många kullar det är."
Källa: jordbruksverket.se