Inlägg från: Moderno |Visa alla inlägg
  • Moderno

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Världsmedborgare skrev 2016-02-29 10:24:31 följande:

Inget nytt, men understryker hur viktigt det är att vi håller uppe invandringen av folk i arbetsför och köpvillig ålder.

Det och bostadsbyggandet är vad Sveriger måste lägga alla kraft och pengar på.., resten är sekundärt och löser sig av sig självt, om inte omvärldens händelser i framtiden sätter käppar i den svenska ekonomin.

Vilket givetvis kan hända, och det kan vi inte kan göra så mycket åt, med vår nuvarande och snedvridna demografi.

För att parera för sån´t, så behövs en föryngring av svenskafolket, och det kan vi bara lösa med invandring.

FDFMGA skrev 2016-02-29 12:54:08 följande:

"Den främsta anledningen till uppgången är den starka exporten som ökade med 2,9 procent, vilket totalt bidrog med 1,3 procentenheter till den totala BNP-tillväxten, enligt SCB."

Ja, det går bra för Sverige till undergångsprofeternas illa dolda förargelse

Är det exporten eller ökningen av den inhemska konsumtionen till följd av ökningen av antalet personer i "köpvillig ålder", som är den främsta anledningen till framgången? Ni verkar ha olika uppfattningar.

Själv har jag inte sett någon undersökning av sambandet mellan ålder och konsumtion. Men jag kanske behöver vidga mina vyer (är det i så fall ENBART ålder som är relevant, eller kan det ha att göra med köpkraft också?)
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2016-04-14 16:28:51 följande:
    Precis, lån i sig är inget av ondo, det finns många som "lånar" till sina vinster, men då säger man förstås inte lån, utan att man investerar.
    Faktum är att just möjligheten att låna, är den främsta möjligheten att skapa en vinst och ett framgångsrikt företagande.
    Mycket få har eget kapital att investera med, och ännu färre vill använda det kapitalet för långsiktiga investeringar.
    Kontanter/eget tillgängligt kapital, det behövs för löpande utgifter och ska inte nallas av för långsiktiga investeringar.
    Då riskerar man att tvingas in i det "onda låntagandet", alltså det som har höga räntor och som ofta leder till en lånekarusell, med fler och fler "onda lån" som resultat.
    Är det inte märkligt, dock, att man ska låna för att investera i tider av ekonomisk uppgång? Keynes (som jag förknippar med socialdemokrati) förespråkade väl en expansiv ekonomisk politik i tider av nedgång och det omvända när ekonomin går bra.

- Är det kris eller inte?

(Sedan är det inte bra att minska den styrka som ligger i att ha en låg statsskuld om Sverige i framtiden drabbas av sviktande världsmarknader. Hushållens skuldsättning är ju redan alarmerande hög och utrymmet borde därför användas som säkerhetsmarginal vid en längre lågkonjunktur i framtiden).
  • Moderno
    Världsmedborgare skrev 2016-04-15 12:18:52 följande:
    Både ja och nej, vad gäller att låna.
    Ett bra lån för en utgift som ligger långt utanför det vanliga, tycker jag det är bättra att låna till, då det inte påverkar det dagliga och löpande.
    Ska vi hålla på att plocka från våra inkomster för oförutsedda utgifter så blir det snabbt omöjligt att göra en budget.
    Så även om det inte är bra att låna under goda tider, så är det bättre att göra det för det oförutsedda utgifter.
    Detta just för att budgeten ska kunna hållas så att alla berörda slipper bita på naglarna av oro för vilka pengar som kommer att finns tillgängliga.
    Även dom måste ju veta vilka pengar som finns att röra sig med, så att dom kan upprätta sina budgetar i sin tur.

Sverige har en låg statsskuld, t.ex bara hälften av Finlands, men givetvis måste vi vara på tårna för vad som händer i världsekonomin.
    Idag svänger det väldigt fort, inte som förr när det kunde ta år innan nåt påtagligt hände.
    Och när det inte finns nåt draglok i världsekonomin, eller för den delen, nåt påtagligt som tyder på en kraftig nedgång av densamma.
    Så eg vet vi inget om var vi är på väg, och de som glor i sina kristallkulor bör ligga lågt med sina spådomar, det kan ta vilken väg som helst...

Vi ska fokusera på de goda tider vi har i Sverige just nu, och försöka få dom att hålla i sig så länge det bara går, för att det kommer sämre tider, det vet vi, det gör det alltid efter dom goda.
    Problemet är att det är så ekonomiskt lungt ute i Världen, det finns så lite att förhålla sig till.
    Att Kina saktar ner till mer normal tillväxt, duger inte som referens, det är väntat, så vi får nog hålla ett mer övergripande öga på hela omvärlden, och försöka få ihop nån tendens utifrån det.

Själv skulle jag inte våga gissa på vart vi är på väg, men hoppas att pågående konflikter/krig tar slut, sån´t brukar sprida en possitiv anda, som gärna sprider sig globalt.
    Jag säger inte emot dig om att statsskulden är låg och att det i och för sig är ett gynnsamt läge att låna för staten. Men vad är det för oförutsedda utgifter du tänker på? Kostnaden för vårt flyktingmottagande är väl en löpande kostnad för flera år/årtionden framöver. Huruvida detta kommer att generera vinster för staten återstår att se. Den långsiktiga kostnaden hade kanske varit bättre att möta med skattehöjningar, särskilt om tiderna är så goda som de verkar. 

• Moderno
    KillBill skrev 2016-08-31 12:22:41 följande:

Detta handlar inte om att de offentliga är sämre på upphandlingar utan om inkompetens hos SLL ledning (SLL styrs av Alliansen). 

De som har insyn i offentliga upphandlingar vet att dessa inte kännetecknas av höga priser utan av låga priser. Detta beror på lagstiftningen LOU Lag (2007:1091) som gör att offentliga upphandlingar tenderar att fokusera mer på pris än på kvalitet (detta eftersom ett urval som baseras på kvalitet ofta betraktas som ett subjektivt och kan leda till överklagande). Därför är det kolossalt märkligt att SLL har lyckats med konststycket att handla upp stumpor till ett pris av 6 000 kr. Totalt har kostnaden för inköp från den leverantör som vann upphandlingen hitintills visat sig vara 500% dyrare än planerat så det handlar inte bara om priset på strumpor. Sveriges övriga Landsting skakar på huvudet och undrar vad det Alliansstyrda landstinget i Stockholm pysslar med.

Nu avser det Alliansstyrda landstinget i Stockholm att handla upp driften av ytterligare ett akutsjukhus, en upphandling som kommer att kosta Stockholms skattebetalare flera miljarder varje år.

Stockholmarna har all anledning att vara mycket oroliga över Alliansens usla skötsel av Stockholms läns landsting. 

Ska jag tolka det som att du är för privatisering, eller räcker det med att ersätta ett lag med politiker med ett annat (mer högkvalitativt, naturligtvis)?
  • Moderno
    KillBill skrev 2016-09-20 14:20:20 följande:

En sån här dag så är det mycket diskussioner om vilken regering som driver den mest ansvarsfulla politiken. Då kan det vara intressant att se på hur statsskulden har förändrats under de 16 senast åren med socialdemokratiskt-, allians- och rödgrönt budget. Trots att Alliansen sålde ut statliga företag för mer än 160 miljarder under sin tid vid makten så lyckades man med konststycket att kraftigt öka statsskulden. Jag vet inte vad ni andra säger men jag anser det är tydligt att när det kommer till alliansens ansvarskänsla så är det mycket snack och lite verkstad. 

Det var en rejäl uppgång efter 2012. Men annars måste man nog erkänna att ekonomin sköttes bra under perioden innan med hänsyn till den globala ekonomiska kris som rådde.
  • Moderno
    KillBill skrev 2016-09-20 20:53:47 följande:

Ja och 2012 var finanskrisen över. Alliansen valde efter den rusning av statsskuldens som syns i mitt diagram  att införa ett femte jobbskatteavdrag  i början av 2014 i stället för att beta av på statsskulden. Där ser man vad ansvarsfull finanspolitik betyder för alliansen i praktiken. 

Ja, det kan jag hålla med om var en onödig åtgärd, utan att ha analyserat saken närmare.
  • Moderno
    Ascendere skrev 2017-01-13 18:33:29 följande:

Den här eminenta texten av Özz Nuyen fick mig att ändra åsikt. Läget är gott i Sverige, för det går ju bra för Özz och hans publik äter både lammracks och lax. Det finns sålunda ingenting att oroa sig för!

www.expressen.se/kronikorer/ozz-nujen/gnallspikarna-snackar-skit-om-vart-land-medan-ledaren-semestrar-i-thailand/

Har väl egentligen ingen åsikt men noterade Patrik Kronqvists krönika samma dag och undrade om det var bla honom som Nuyen syftade på?
  • Moderno
    KillBill skrev 2017-04-06 18:55:58 följande:

Finansminister Magdalena Andersson badar i pengar.

Jag tycker tamejfan att hon kan bada i vatten som vanligt folk.
  • Moderno
    KillBill skrev 2017-04-06 21:05:15 följande:

Nej fint ska de vara

• Moderno
    FDFMGA skrev 2017-05-17 21:42:29 följande:

För övrigt gör två forskare vid KTH slarvsylta av undergångsprofeten Sanandajis altenativa fakta.

www.svd.se/allvarliga-brister-i-sanandajis-bok-om-invandring/om/svenskt-flyktingmottagande

Det var knappast möjligt att granska deras påståenden, så det får anses vara uttryck för egna åsikter i frågan.

Men i sak har de ju helt rätt, att det är otroligt viktigt att vara fullständigt objektiv i en sådan brännande fråga (synd att de inte själva förmådde vara det, men det är kanske ett symptom på debattens karaktär). Om deras känsla stämmer så är det allvarligt, eftersom Sanandjis teser har får sådan spridning.

Hade varit mer intressant att läsa något av Sanandaji som faktiskt hållit för en vetenskaplig granskning i någon känd tidskrift. (Ska erkänna att jag bara läst spridda texter själv).
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna