Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Den rumänske diktatorn Nicolae Ceau?escu

Åttionian skrev 2015-12-05 16:28:53 följande:
    Menar du att VPK sympatiserade med samtliga kommunistdiktatorer?
    Man sympatiserade säkert inte med exakt allt som alla kommunistiska diktatorer gjorde men man framförde då ingen kritik som över huvud taget var hörbar, den som möjligen kan ha funnits dränktes i (v(pk)):s protester mot USA, NATO och allt möjligt annat som väst stod för.

Det här är en liten påminnelse, jag hade faktiskt glömt att det var en mycket liten majoritet som ville slopa "kommunisterna" i partinamnet: www.svt.se/nyheter/svtforum/da-var-det-1990

Trots att misären i öst stod klar för alla som brydde sig om att titta efter var det alltså en stor minoritet som inte skämdes för att vara kommunister. Det här var 1990 och styrker min tes om att (v) och (sd) bör behandlas på samma sätt. Bägge har ett mycket grumligt förflutet relativt nära bak i tiden. Huruvida de har lagt deet bakom sig eller inte kan man diskutera men de borde behandlas konsekvent, dvs på samma sätt oberoende av vilket sätt man väljer. Så är ju inte fallet idag.
  • Mentat
    Åttionian skrev 2015-12-05 20:17:07 följande:
    "Väst står för USA" - det där måste ju ändå vara en sanning med modifikation...
    Definitivt, men det har jag inte heller skrivit.
Svar på tråden Den rumänske diktatorn Nicolae Ceau?escu