Den rumänske diktatorn Nicolae Ceau?escu
Tankar om honom?
Tankar om honom?
Nicolae Ceauescu var en kommunist och antagligen en inspirationskälla till Vänsterpartiet kommunisterna, VPK, som är idag bara heter Vänsterpartiet.
Givetvis. VPK var renodlade kommunister, homofober, xenofober och rasister.
Om du påstår det.
Hans ideologi då? Den var ju inte identisk med all annan kommunistisk ideologi.
Jag minns mest det överflöd han och hans fru levde i medan befolkningen svalt. På tv visades, efter deras död, garderober fyllda med kläder och lyxprylar, ofta i oöppnade förpackningar. Det var nog första gången jag blev medveten om att ondska verkligen existerar, jag tror att jag var typ 10-11 år gammal. Jag blev väldigt förvånad över att det finns människor som är så själviska...
I övrigt har jag väldigt dålig koll på vad han hade för sig.
Man kan beskylla VPK för mycket men inte att vara xenofober, rasister och homofober. Kan du utveckla hur du menar?
Man sympatiserade säkert inte med exakt allt som alla kommunistiska diktatorer gjorde men man framförde då ingen kritik som över huvud taget var hörbar, den som möjligen kan ha funnits dränktes i (v(pk)):s protester mot USA, NATO och allt möjligt annat som väst stod för.
Det här är en liten påminnelse, jag hade faktiskt glömt att det var en mycket liten majoritet som ville slopa "kommunisterna" i partinamnet: www.svt.se/nyheter/svtforum/da-var-det-1990
Trots att misären i öst stod klar för alla som brydde sig om att titta efter var det alltså en stor minoritet som inte skämdes för att vara kommunister. Det här var 1990 och styrker min tes om att (v) och (sd) bör behandlas på samma sätt. Bägge har ett mycket grumligt förflutet relativt nära bak i tiden. Huruvida de har lagt deet bakom sig eller inte kan man diskutera men de borde behandlas konsekvent, dvs på samma sätt oberoende av vilket sätt man väljer. Så är ju inte fallet idag.
Intressant ledare:
www.svd.se/ohly-stallde-sig-alltid-pa-fel-sida-om-muren
Några år på nacken men inte mindre sann. Några utdrag:
"
"I verksamhetsberättelsen till Vpk:s kongress 1987 ? den sista kongressen innan murens fall ? redogjordes för partiets internationella utbyte under de senast föregående åren.
Partiledaren Lars Werner hade träffat Sovjets kommunistiska parti i Moskva, besökt Ungerns kommunistiska partis kongress, samt besökt kommunistpartiet i DDR. Partiledningen hade också varit representerad vid Rumäniens kommunistiska partis kongress, tjeckoslovakiska kommunistpartiets kongress, DDR:s kommunistiska partis kongress, samt besökt Bulgariens kommunistparti. "
Detta år valdes också Lars Ohly in som ersättare i partistyrelsen.
"Så sent som vid kongressen 1978 var dock representanter från Sovjetunionen närvarade vid förhandlingarna. Samma år gick för övrigt Lars Ohly med i Kommunistisk ungdom."
Samma Lars Ohly som lär ha gråtit när "den antifascistiska skyddsvallen" föll.
Intressant ledare:
www.svd.se/ohly-stallde-sig-alltid-pa-fel-sida-om-muren
Några år på nacken men inte mindre sann. Några utdrag:
"
"I verksamhetsberättelsen till Vpk:s kongress 1987 ? den sista kongressen innan murens fall ? redogjordes för partiets internationella utbyte under de senast föregående åren.
Partiledaren Lars Werner hade träffat Sovjets kommunistiska parti i Moskva, besökt Ungerns kommunistiska partis kongress, samt besökt kommunistpartiet i DDR. Partiledningen hade också varit representerad vid Rumäniens kommunistiska partis kongress, tjeckoslovakiska kommunistpartiets kongress, DDR:s kommunistiska partis kongress, samt besökt Bulgariens kommunistparti. "
Detta år valdes också Lars Ohly in som ersättare i partistyrelsen.
"Så sent som vid kongressen 1978 var dock representanter från Sovjetunionen närvarade vid förhandlingarna. Samma år gick för övrigt Lars Ohly med i Kommunistisk ungdom."
Samma Lars Ohly som lär ha gråtit när "den antifascistiska skyddsvallen" föll.
Antagligen, eftersom partiledningen gärna besökte sina rumänska kollegors kongress.
Som med SD så fläckar vänsterns historia fortfarande partiet.
Guilt by association. Ungefär som att SD är nazister eftersom de är rätt lika SvP, är det så du menar Gert?