Inlägg från: Åttionian |Visa alla inlägg
  • Svar på tråden Den rumänske diktatorn Nicolae Ceau?escu
  • Åttionian
    Gert skrev 2015-12-05 16:24:42 följande:

Nicolae Ceauescu var en kommunist och antagligen en inspirationskälla till Vänsterpartiet kommunisterna, VPK, som är idag bara heter Vänsterpartiet.

Menar du att VPK sympatiserade med samtliga kommunistdiktatorer?
  • Åttionian
    Gert skrev 2015-12-05 16:30:49 följande:

Givetvis. VPK var renodlade kommunister, homofober, xenofober och rasister.

Ja, Avpixlat hävdar ju det.

Ceauscu var däremot lite nazistisk också, ja.
  • Åttionian
    Gert skrev 2015-12-05 16:35:30 följande:

Om du påstår det. 

De hävdar sådana saker, ja.
  • Åttionian
    MsFry skrev 2015-12-05 18:27:33 följande:

Jag minns mest det överflöd han och hans fru levde i medan befolkningen svalt. På tv visades, efter deras död, garderober fyllda med kläder och lyxprylar, ofta i oöppnade förpackningar. Det var nog första gången jag blev medveten om att ondska verkligen existerar, jag tror att jag var typ 10-11 år gammal. Jag blev väldigt förvånad över att det finns människor som är så själviska...

I övrigt har jag väldigt dålig koll på vad han hade för sig.

Just att han var kommunist till råga på allt gör ju att det sticker ännu mer i ögonen tycker jag.
  • Åttionian
    KillBill skrev 2015-12-05 19:50:42 följande:

Man kan beskylla VPK för mycket men inte att vara xenofober, rasister och homofober. Kan du utveckla hur du menar?

Tror Gert syftade på Kommunistiska partiet som var uttalade homofober på 1970-talet.
  • Åttionian
    Mentat skrev 2015-12-05 19:58:11 följande:

Man sympatiserade säkert inte med exakt allt som alla kommunistiska diktatorer gjorde men man framförde då ingen kritik som över huvud taget var hörbar, den som möjligen kan ha funnits dränktes i (v(pk)):s protester mot USA, NATO och allt möjligt annat som väst stod för.

Det här är en liten påminnelse, jag hade faktiskt glömt att det var en mycket liten majoritet som ville slopa "kommunisterna" i partinamnet: www.svt.se/nyheter/svtforum/da-var-det-1990

Trots att misären i öst stod klar för alla som brydde sig om att titta efter var det alltså en stor minoritet som inte skämdes för att vara kommunister. Det här var 1990 och styrker min tes om att (v) och (sd) bör behandlas på samma sätt. Bägge har ett mycket grumligt förflutet relativt nära bak i tiden. Huruvida de har lagt deet bakom sig eller inte kan man diskutera men de borde behandlas konsekvent, dvs på samma sätt oberoende av vilket sätt man väljer. Så är ju inte fallet idag.

"Väst står för USA" - det där måste ju ändå vara en sanning med modifikation...
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2015-12-06 10:52:12 följande:

Intressant ledare:

www.svd.se/ohly-stallde-sig-alltid-pa-fel-sida-om-muren

Några år på nacken men inte mindre sann. Några utdrag:

"

"I verksamhetsberättelsen till Vpk:s kongress 1987 ? den sista kongressen innan murens fall ? redogjordes för partiets internationella utbyte under de senast föregående åren.

Partiledaren Lars Werner hade träffat Sovjets kommunistiska parti i Moskva, besökt Ungerns kommunistiska partis kongress, samt besökt kommunistpartiet i DDR. Partiledningen hade också varit representerad vid Rumäniens kommunistiska partis kongress, tjeckoslovakiska kommunistpartiets kongress, DDR:s kommunistiska partis kongress, samt besökt Bulgariens kommunistparti. "

Detta år valdes också Lars Ohly in som ersättare i partistyrelsen.

"Så sent som vid kongressen 1978 var dock representanter från Sovjetunionen närvarade vid förhandlingarna. Samma år gick för övrigt Lars Ohly med i Kommunistisk ungdom."

Samma Lars Ohly som lär ha gråtit när "den antifascistiska skyddsvallen" föll.

Tyvärr blir det lika inaktuellt som att kalla SD för nazister idag, det är ju nästan 2016.
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2015-12-06 10:52:12 följande:

Intressant ledare:

www.svd.se/ohly-stallde-sig-alltid-pa-fel-sida-om-muren

Några år på nacken men inte mindre sann. Några utdrag:

"

"I verksamhetsberättelsen till Vpk:s kongress 1987 ? den sista kongressen innan murens fall ? redogjordes för partiets internationella utbyte under de senast föregående åren.

Partiledaren Lars Werner hade träffat Sovjets kommunistiska parti i Moskva, besökt Ungerns kommunistiska partis kongress, samt besökt kommunistpartiet i DDR. Partiledningen hade också varit representerad vid Rumäniens kommunistiska partis kongress, tjeckoslovakiska kommunistpartiets kongress, DDR:s kommunistiska partis kongress, samt besökt Bulgariens kommunistparti. "

Detta år valdes också Lars Ohly in som ersättare i partistyrelsen.

"Så sent som vid kongressen 1978 var dock representanter från Sovjetunionen närvarade vid förhandlingarna. Samma år gick för övrigt Lars Ohly med i Kommunistisk ungdom."

Samma Lars Ohly som lär ha gråtit när "den antifascistiska skyddsvallen" föll.

Och vad har det med Caeucescu att göra? Gillade Ohly honom eller?
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2015-12-06 18:27:12 följande:

Antagligen, eftersom partiledningen gärna besökte sina rumänska kollegors kongress.

Skissa sådär går ju, men om man inte vet vad herr Ohly tycker exakt är det ju rätt meningslöst.
  • Åttionian
    Rataxes skrev 2015-12-06 18:28:11 följande:

Som med SD så fläckar vänsterns historia fortfarande partiet.

Inte i någon nämnvärd utsträckning, om man ser till partiprogrammen. Men kontroversiella förslag från enskilda företrädare kommer nog alltid finnas. Det är man aldrig immun mot i en demokrati. Gäller givetvis även moderater och KLP:are och andra också.
  • Åttionian
    Anghammarad skrev 2015-12-10 11:39:03 följande:

Guilt by association. Ungefär som att SD är nazister eftersom de är rätt lika SvP, är det så du menar Gert?

Får du honom att erkänna det förlorar han hela sitt syfte med sin FL-aktivitet. Han kommer aldrig att göra det m a o.
Svar på tråden Den rumänske diktatorn Nicolae Ceau?escu