Vilken ersättning
Ska börja ge ersättning då amningen inte funkar, men vilket märke är bäst? Har sempers hemma men hört att de får ont i magen av den, nån som har andra erfarenheter av den? Alla tips mottages tacksamt :)
Ska börja ge ersättning då amningen inte funkar, men vilket märke är bäst? Har sempers hemma men hört att de får ont i magen av den, nån som har andra erfarenheter av den? Alla tips mottages tacksamt :)
Vi körde med nan sensitive probiotika till vår lille när han var liten.
Funkade hans mage bra på de?
Min son har fått vanlig baby semp sedan födseln och har inte haft några ovanliga magproblem. Inte mycket gaser alls och han har aldrig varit hård i magen. Han är nu 4 månader. Jag ger honom även Sempers magdroppar dagligen.
Funkade hans mage bra på de?
Vi har vanliga NAN Pro. Funkar jättebra. Tycker den är mer lättblandad än babysemp och det blir mindra bubblor när man skakar flaskan och mindre klumpar.
Mitt råd är att du testat vanliga babysemp eller nan innan du ger dig på HA/sensitive eller liknande. De är bara onödigt dyra om det inte behövs. Mina barns magar har mått bra på nan. Någon enstaka gång har de varit lite tröga i magen. Då har vi hällt i lotte rapsolja i ersättningen och vips så kommer det bajs.
Jag har aldrig haft problem att tillreda baby semp. Så länge man gör det medan det kokade vattnet fortfarande är varmt. Gjorde alltid några flaskor i taget som fick svalna i kylskåpet och sedan värmdes upp till dricktemp i micron. Jättesmidigt. Nu äter han bara 5 ggr/dag så förbereder bara en flaska i taget.
Vår dotter tålde Nan bäst. Vi har flaskmatat från början.
I början använde vi även sempers magdroppar regelbundet för hennes tarmars funktion, de var super! Lycka till :) och var stolt över dig som mamma "fast" att du inte ammar! ;) Det är inte i matsort som föräldraskapet avgörs. :) Kramar E
Testar då med sempers, har också magdroppar :) ni som ammat å sen övergått till ersättning, är de smartast att successivt vänja över dom för att magarna ska vänja sig eller spelar de ingen roll?
Testar då med sempers, har också magdroppar :) ni som ammat å sen övergått till ersättning, är de smartast att successivt vänja över dom för att magarna ska vänja sig eller spelar de ingen roll?
Prata med BVC också. De kan säkert ge bra råd. Det är jättesvårt att veta hur mycket man ska ge. Min son skulle kunna äta hur mycket och ofta som helst men han är redan jätteknubbig. Man får inte tolka minsta gnäll som hunger när man ger ersättning utan försöka avleda med napp och lek etc. Annars blir bebisen en boll. Jag tycker det är riktigt kämpigt ibland.
Vi gav Nan från början men ger nu hipp som är ekologisk. Med medmera-kort får man 20 procent rabatt på hipp så det blir inte så mkt dyrare
Jag har aldrig haft problem att tillreda baby semp. Så länge man gör det medan det kokade vattnet fortfarande är varmt. Gjorde alltid några flaskor i taget som fick svalna i kylskåpet och sedan värmdes upp till dricktemp i micron. Jättesmidigt. Nu äter han bara 5 ggr/dag så förbereder bara en flaska i taget.
Prata med BVC också. De kan säkert ge bra råd. Det är jättesvårt att veta hur mycket man ska ge. Min son skulle kunna äta hur mycket och ofta som helst men han är redan jätteknubbig. Man får inte tolka minsta gnäll som hunger när man ger ersättning utan försöka avleda med napp och lek etc. Annars blir bebisen en boll. Jag tycker det är riktigt kämpigt ibland.
Min son har alltid ätit var tredje timme, ibland oftare. Tyvärr. Han äter nu bara fem mål om dagen vid fyra mån men det är 2,5-3 h mellan fortf. Han klarar tolv timmar utan mat på natten.
Alla magar fungerar olika, testa dig fram. Dom flesta bebisar blir lite hårda i början av ersättningen. Vi har alltid kört baby semp lemolac och det har fungerat bra.