Immigration/invandring/flyktingar - varför?
Om du följt vad jag skriver så vet du att min uppfattning i frågan är att invandring på kort sikt kostar pengar men att den svenska invandringen på längre sikt inte är någon (större) ekonomisk belastning för samhället. Sverige tar inte heller emot flyktingar för att stärka statskassan utan för att hjälpa människor på flykt från krig och förföljelse så ekonomin kring invandringen är sekundär så länge som svenska statens finanser är stabila.
Om du gör en historisk tillbakablick så ser du att sverige under de senaste 25 åren har tagit emot mer än 1 miljon invandrare samtidigt som vi har halverat vår statsskuld och vandrat uppåt i ligan över länder med högst välstånd på jorden. Sverige har idag ett av Europas mest stabila statsräkenskaper. Tror du att detta skulle vara möjligt om invandringen var förknippad med enorma kostnader för samhället? Det tror inte jag och därför så tror jag att Timothy Hatton har helt rätt när han säger att många grovt överskattar invandringens negativa effekter på samhällsekonomin.