Padirac skrev 2018-06-24 21:44:53 följande:
Så du vill att jag ska redogöra för hur Sveriges regeringar har fördelat pengar i sina budgetar, hur lång tillbaks vill du att jag ska gå? 1992?
Nej, den detaljen kan jag läsa mig till själv.
Det är
hur regeringen gjort sina
prioriteringar mellan olika behov, när de gjort sina budgetar under de senaste 10 åren, som jag vill veta.
Om du någon gång skrivit eller läst en budgetrapport (jag gör det varje månad) så vet du att den innehåller en förklaring till utgiftens storlek.
Så jag tipsar igen om ESV där allt står att läsa - för den som vill veta istället för att tro eller förutsätta eller påstår att någonting är ett faktum.
Du menar att det där går att utläsa att regeringen anser att man kan lägga 10 miljarder till på utgiftspost A istället för på utgiftspost B och C, som också har stora behov, samt skälet till det?
Förstår jag dig rätt om jag tror att du anklagar regeringarna för att ha fört en felaktig ekonomisk politik och menar att de inte fördelat pengarna så som du tycker att de ska ha gjort? Du menar att de inte har lagt pengarna på rätt saker?
Det är i slutändan en fråga om vilken politik som förts och vilket regeringsunderlag som röstats fram. Du har en annan politisk åsikt än de regerande partierna och anklagar dem för att fördelat pengarna fel. Det är politik och inget annat.
Helt riktigt, men framförallt är det kritik av den migrationspolitik som FR-regeringen förde och som mp och c fortfarande vill föra och som s tvingats göra eftergifter för, vilket ligger till grund för att allt för mycket resurser (både pengar, personalresurser, bostäder mm) inte kan nyttjas på andra områden med stora behov.
Jag är rätt övertygad om att FR-regeringens linje tog hela högerns väljarkår på sängen.
Det fanns ett brett stöd för den flyktingpolitk som fördes av regeringen FR, och ett brett stöd för att höja skatterna för att tillföra pengar till välfärden som regeringen SL gjort. det fanns också ett brett stöd för att stoppa flyktingströmmen hösten 2015.
Vad mer exakt menar du med "brett stöd"?