Immigration/invandring/flyktingar - varför?
En inte helt färsk artikel, men ger ändå goda indikationer på hur vi finansierar flyktingmottagandet.
Regeringen fortsätter låna stora belopp för flyktingmottagandet
Regeringen kommer att fortsätta låna stora belopp till statens utgifter för flyktingmottagandet - även de kommande åren. Pengar behövs också till olika arbetsmarknadsåtgärder, säger finansminister Magdalena Andersson i Ekots lördagsintervju.
? Upplåningen kommer att öka nästa år i och med att vi får ökade kostnader för antalet asylsökande. Sedan när de kommer ut på arbetsmarknaden krävs ytterligare resurser för arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
? Det kommer kanske att krävas resurser för olika insatser, och det vore inte lämpligt att finansiera krona för krona!
Magdalena Anderssons ledstjärna har varit krona för krona-principen. Alla nya reformer ska betalas med höjd skatter eller besparingar på andra områden. Det här har länge mött hård kritik, från vänsterhåll - och inte minst från LO, som velat att regeringen lånar för att investera för fler jobb. Det kommenterar finansminister Magdalena Andersson så här i lördagsintervjun:
? LO har ju under lång tid tyckt att vi ska öka underskotten. Det tyckte de för ett år sedan, och två år sedan också. Hade jag lyssnat på LO då hade vi inte kunnat genomföra den här ofinansierade satsningen på kommuner och landsting utan då hade våra statsfinanser varit i ett sådant skick att vi hade varit tvungna att sätta in kraftfulla besparingar i det här läget.
Men nu, tycker finansministern, nu är läget rätt. Den försiktiga ekonomiska politiken är rent av skadlig i det här läget. I år lånar regeringen runt tio miljarder kronor till kommuner och landsting. Och det kommer att bli fler lån - även kommande år.
Att nu få släppa på krona-för-krona som ledstjärna, säger Magdalena Andersson att hon har längtat efter.
? Självklart vill en finansminister att det så snart som möjligt ska uppstå ett utrymme för att kunna genomföra ofinansierade reformer, säger Magdalena Andersson.
www.nyheter4.com/mer-nyheter-7630735
Visst låter det bra, men om man vill sätta sprätt på pengar undrar jag varför man inte hittar fler stora behov än just de som är kopplat till flyktingar...och det gör mig misstänksam till det verkliga syftet här och om det är så bra som här vill få det att framstå som.