• sairda

Julbord och gravid

Hej, jag undrar om ni som är gravida kommer hålla er strikt till det man helst inte ska äta på julbordet eller kommer ni äta litegrann? jag undrar mest med leverlådan som jag har börjar gilla senaste 3 åren, äter inte så mycket på julbordet annars. är det någon som äter lite leverlåda en gång under julen eller håller ni er från det helt? kan det skada med lite bara ? tycker det inte borde det men man vill ju va säker när det faktiskt har mycket A vitamin i sig osv. den är hemmagjord också, mamma lagar alltid på jul  :) 

• Svar på tråden Julbord och gravid
  • Cyanea

Jag har ärligt talat ingen aning om vad leverlåda är ;) Dock är det ju helt ok att äta leverpastej eftersom det är en ganska liten andel lever i den i förhållande till annat, så då kanske det är ok med leverlåda också? 

Det är inte så mycket på julbordet som inte är ok att äta som gravid, så jag tänker att det nog inte är ett problem :) 

• BCH52

TS har nog finsk bakgrund, det är leverpastej/paté som avses.

• Snultan

Ät vad fan du vill - sålänge det inte är farligt/giftigt.

Herregud vad jag fick höra massa löjliga saker när jag var gravid. Den enda listan du ska hålla dig efter är den på Livsmedelsverket.

Matheus 131002!
  • sairda
    Cyanea skrev 2015-12-03 20:44:17 följande:

Jag har ärligt talat ingen aning om vad leverlåda är ;) Dock är det ju helt ok att äta leverpastej eftersom det är en ganska liten andel lever i den i förhållande till annat, så då kanske det är ok med leverlåda också? 

Det är inte så mycket på julbordet som inte är ok att äta som gravid, så jag tänker att det nog inte är ett problem :) 

jaha, hmm alltså det är typ lever och russin och sånt, det är en finsk maträtt, kommer inte ihåg vad det heter i sverige. korvkaka som inte ens innehåller korv är väl en variant som finns i sverige men det är inte exakt samma, antingen hatar man det eller så älskar man det, antar jag börja gilla det när jag blev äldre, tills 19 års ålder kunde jag inte ens lukta på det, nu är det nästan en favorit på julbordet, ( finns i affären i finland året om också men mammas egengjorda är helt klart bäst ) 

joo fast leverpastej har inte så mycket lever som man kan tro, leverlåda har mer, så jag är osäker, kanske borde ta det med bm på tisdag men jag glömmer så lätt mina frågor så tänkte fråga andras åsikter och hur andra gör här :) 

• sairda
    Snultan skrev 2015-12-03 20:55:05 följande:

Ät vad fan du vill - sålänge det inte är farligt/giftigt.

Herregud vad jag fick höra massa löjliga saker när jag var gravid. Den enda listan du ska hålla dig efter är den på Livsmedelsverket.

joo :) men det är lite det där med A vitamin som finns i lever, kan va skadligt för fostret i stora mängder och lever har rätt stor mängd, men därför undra jag om det är farligt att äta en gång eftersom det då inte är långvarig konsumtion och att man inte dagligen äter det. äh får nog fråga bm om den saken iallafall säkert om jag inte glömmer. :) 
  • Voodoodoll

Jag skulle nog hålla mig ifrån det om det är ren lever. Är skadligt för fostret med så mycket A-vitamin som finns i lever. Är leverlåda som en pastej med en viss procent lever eller är det ren lever?

• Ingrediensen

Jag äter allt på julbordet, det enda jag håller mig ifrån är alkoholen.

Leverpastej äter jag för övrigt varje dag till frukost, det är ju bra pga av järnet!

• Snultan
    sairda skrev 2015-12-03 21:03:34 följande:

joo :) men det är lite det där med A vitamin som finns i lever, kan va skadligt för fostret i stora mängder och lever har rätt stor mängd, men därför undra jag om det är farligt att äta en gång eftersom det då inte är långvarig konsumtion och att man inte dagligen äter det. äh får nog fråga bm om den saken iallafall säkert om jag inte glömmer. :) 

Jag skulle absolut inte tro de är farligt om du äter det en gång. Men fråga din blogg du :)
    Matheus 131002!
  • Cyanea
    sairda skrev 2015-12-03 20:56:29 följande:

jaha, hmm alltså det är typ lever och russin och sånt, det är en finsk maträtt, kommer inte ihåg vad det heter i sverige. korvkaka som inte ens innehåller korv är väl en variant som finns i sverige men det är inte exakt samma, antingen hatar man det eller så älskar man det, antar jag börja gilla det när jag blev äldre, tills 19 års ålder kunde jag inte ens lukta på det, nu är det nästan en favorit på julbordet, ( finns i affären i finland året om också men mammas egengjorda är helt klart bäst ) 

joo fast leverpastej har inte så mycket lever som man kan tro, leverlåda har mer, så jag är osäker, kanske borde ta det med bm på tisdag men jag glömmer så lätt mina frågor så tänkte fråga andras åsikter och hur andra gör här :) 

Jaha, vad intressant! Då har jag lärt mig något nytt idag :)

Fråga du din BM, hon vet förhoppningsvis bättre. Annars är det säkert ingen fara att äta lite av den, även om det är mer lever än i leverpastej. Det är, som sairda skrev, halten A-vitamin som inte är bra med lever, så äter du inte jättemycket så är det säkert ingen fara :) Men gör vad som känns bäst för dig, är du orolig så strunta i den just den här gången. Annars för det nog inte jättemycket att äta det en enstaka gång. 
  • sairda
    Cyanea skrev 2015-12-03 22:04:45 följande:
    Jaha, vad intressant! Då har jag lärt mig något nytt idag :)

Fråga du din BM, hon vet förhoppningsvis bättre. Annars är det säkert ingen fara att äta lite av den, även om det är mer lever än i leverpastej. Det är, som sairda skrev, halten A-vitamin som inte är bra med lever, så äter du inte jättemycket så är det säkert ingen fara :) Men gör vad som känns bäst för dig, är du orolig så strunta i den just den här gången. Annars för det nog inte jättemycket att äta det en enstaka gång. 
    joo exakt :) Får skriva upp det så jag inte glömmer fråga på tisdag, kommer inte träffa henne mer förrän efter jul sen och mitt minne just nu suger, är i v 21+4 :P
  • Snultan

Haha. Fråga din bm skulle det ju stå! Vart kom blogg ifrån liksom :P

Matheus 131002!
  • sairda
    Snultan skrev 2015-12-03 22:45:49 följande:

Haha. Fråga din bm skulle det ju stå! Vart kom blogg ifrån liksom :P

haha joo ibland blir det fel, men joo ska göra så :) 
  • Fia 28

Enligt anvisningarna jag fick av min BM så är det ok med lever, men i mindre mängder. Så bara du inte lägger hela tallriken full så är det nog ok. 

• Annie D

Mums med alla finska lådor som finns! Lever, morot och kålrot är supergoda!

• sairda
    Annie D skrev 2015-12-04 23:18:50 följande:

Mums med alla finska lådor som finns! Lever, morot och kålrot är supergoda!

Jo verkligen, är inte lika stort fan av kålrotslåda men det går, men leverlådan är nästan det jag äter mest av annars på jul för jag gillar inte all mat mamma brukar servera men jag får ju bara ta det iår att jag inte kan äta så mkt om alls beroende på vad bm säger :) men det håller ju en lång tid i frysen så kanske mamma får stoppa undan en åt mig tills han har flyttat ut ur magen :D hehe
  • Blond tjej

Jag åt vad jag ville när jag var gravid och min unge mår hur bra som helst.
    Det funkade ju att äta allt möjligt innan dessa listor kom

• sairda
    Blondinen skrev 2015-12-04 23:46:25 följande:

Jag åt vad jag ville när jag var gravid och min unge mår hur bra som helst.
    Det funkade ju att äta allt möjligt innan dessa listor kom

jooh, fast just A vitamin har ju bevisat fosterskador om det blir stora mängder så därför äter jag det inte utan att fråga råd :) 
Svar på tråden Julbord och gravid