• Anonym (snowflake)

Det här med begravningar

Jag fick precis reda på att min morbror har gått bort efter ett par år på äldreboende. Jag har inte sett honom på 7-8 år ungefär (sedan han blev sjuk/sämre), men minns honom som en högljudd och rolig person, vi umgicks mer när jag var barn. Minns att han suttit barnvakt åt mig och min kusin och att han brukade leka och busa med oss. God mat gjorde han också, och godis brukade han alltid ge oss ur en liten plåtburk. Nu har han som sagt gått bort, och jag vill verkligen inte gå på begravningen. Jag ogillar begravningar något otroligt, jag föredrar att hedra personen genom att komma ihåg allt man gjort tillsammans och vad personen betytt för en, men jag vill göra det ensam. Själva begravningen är bara tung och jobbig, tycker jag... All släkt man måste träffa, hela stämningen med personen där i kistan, tal som ska hållas... Det blir så slutgiltigt att personen verkligen inte finns på denna jord längre. Nej, jag känner obehag bara av att tänka på det. Jag har inte gått på en begravning på över 10 års tid, de släktingar som gått bort under de åren har bara varit ytliga bekanta. Men nu är det morbror, som ändå betytt något för mig i livet. (Jag har inte haft mor/farföräldrar i livet och har därför inte behövt vara med om deras begravningar. Morbror har varit lite som en morfar/farfar för mig). Min värsta mardröm är när mina egna föräldrar går bort, för deras begravningar kan man ju bara inte undvika. Om jag kunde komma undan skulle jag inte gå på deras begravning heller, hur hemskt det än låter.

Hur känner ni andra inför begravningar, och vad tycker ni om att inte gå på en släktings begravning? Jag har fått uppfattningen om att det är väldigt tabubelagt, folk dömmer genast och anser att man inte brydde sig om personen om man inte går på begravningen. Dela gärna med er av era erfarenheter.

• Svar på tråden Det här med begravningar
  • Kjell2

Den avliden är död och lär inte ha koll på närvaron.

Går man är det för sin egen del, för att säga adjö som en del i sorgeprocessen, eller för att stödja de närmsta anhöriga.

• IsDimma

Gå inte om du inte känner för det. Men din mamma kanske vill att du går.?. Då kan man ju gå för hennes skull.
    Sen när det är dina föräldrars tur så är det inte alls säkert att du måste gå på begravningen. Vill dina föräldrar ha en begravning? Mina vill inte. Ingen av dom.

Och när min mormor och farmor begravdes så valde mina föräldrar och deras syskon att ha begravningen med bara barn och barnbarn. Annons i tidningen efteråt. Jag var med på båda men min bror var inte med på farmors begravning. Han hade iofs legitimt skäl eftersom han bara någon månad innan flyttat till USA.
    När min morfar begravdes valde mamma att åka helt själv, så även två av hennes syskon (plus en som inte har någon egen familj). Så av mina fyra kusiner var det bara två som var med. Det var också bara mammas ena syster som tog med sin man.
    När min bästa kompis dog och vi hade begravning för honom var den också väldigt liten. Närmsta vännerna, min familj, hans son. That's it. Allt som allt var vi typ 10 personer. Annonsen i tidningen efter att det var klart.

• Tihi

Begravningar är inte precis kul men jag tycker att man får ta sig i kragen och gå dit och visa lite respekt för den avlidne och de närmast sörjande. Eftersom att du ställde en rak fråga så får du ett rakt svar; jag tycker inte att det är okej att utebli i ditt fall.

• Myling

Man kan skicka en fet blomsterkrans till kistan och personliga hälsningar till de närmast anhöriga. Tycker jag är lika ok.

• BCH52

Det är jobbigt med begravningar, man kan inte alltid undvika sånt man tycker är jobbigt. Att infinna sig på en släktings begravning tillhör en av de få sociala plikter som de flesta fortfarande ställer upp på. För mycket annat anses det numera att man bara ska göra det man "känner" för.

Din mor har mist sin bror, ställ upp för henne. Agera vuxet.

• Anonym (Egobarnrumpa)
    BCH52 skrev 2015-12-03 20:07:53 följande:

Det är jobbigt med begravningar, man kan inte alltid undvika sånt man tycker är jobbigt. Att infinna sig på en släktings begravning tillhör en av de få sociala plikter som de flesta fortfarande ställer upp på. För mycket annat anses det numera att man bara ska göra det man "känner" för.

Din mor har mist sin bror, ställ upp för henne. Agera vuxet.

Word.
Svar på tråden Det här med begravningar