ser91 skrev 2015-12-03 10:50:52 följande:
Hej! Väntar också barn nr 2 med bf om 2 veckor. Personligen har jag inte börjat jobba än, då jag snabbt blev gravid efter första barnet (hon är nu precis 13 månader). Jag hade inte heller ont första graviditeten, det enda jag kände då i ryggen var att det knakade så att det hördes, vilket var obehagligt men inte smärtsamt.
Denna gång började jag få väldigt ont i ryggen runt v 30. Dottern började gå när hon var knappt 10 månader, så hon sitter inte still mycket och det kan inte jag heller göra i och med det. Mycket lyft osv. Jobbar också med kontorsarbete annars, och minns att jag blev trött i ryggen sist, heller inte smärtsamt.
Gissar att det vi båda upplever är foglossning. Hört att många känner av det mer andra graviditeten, men att det kan variera. Jag badar varje kväll innan jag lägger mig. Nån gång har jag värmt en vetekudde och haft bakom ryggen när jag somnat. Vad jag hört ska viss träning hjälpa. Annars finns ju foglossningsbälten, TENS, sjukgymnastik m.m. Sitt helst inte med benen i kors om du gör det, det kan förvärra. Personligen har jag mest stått ut och försökt undvika de positioner osv som gör ondast. Tyvärr har jag bara blivit mer och mer stel med tiden. Nu värker det ner i ljumskarna och höfterna när jag går, utöver ryggvärken. På nätterna värker det som mest i ryggen. Men snart är det över! Kämpa på :)
Badkar saknar jag så ofantligt mycket. Det badade jag mycket med första. Hade varit underbart att lägga sig i det när ryggen gör så här ont.
Ringde MVC idag och fick nummer till sjukgymnast, så ska ringa dem sen på deras telefontid. Sen får jag investera i en vetekudde låter det som.
Ja för dig är det nära nu. Underbart! Jag förstår inte hur jag ska orka dryga 8 veckor till med den här smärtan. : /