• attlangta01

Ont i ryggen

Hej

Jag väntar mitt andra barn, har precis gått in i vecka 32. Med första barnet hade jag inga som helst besvär under graviditeten, så jag har ingen koll alls på sånt här. 
    Nu har jag iallafall börjat få så ofantligt ont i ryggen. Detta kom för bara några dagar sedan. Mot slutet av dagen är jag helt slut i ryggen. 
    Jag har ett kontorsjobb så sitter ner hela dagarna, nu har jag ont i ryggen redan efter några timmar. Efter bilfärden hem, som är mellan 30-40min lång, känns det som ryggen håller på att gå av. 
    Värken sitter i nedre delen av ryggen. 
    Finns det någon som känner igen sig? Vad kan detta vara för värk? Sitter foglossning där?
    Hur kan man avlasta/lindra värken. Just nu är det skitjobbigt. Ska inte till MVC fören om 1,5 vecka heller .....

Tack för svar och råd :)

• Svar på tråden Ont i ryggen
  • amalie79

Försök att inte sitta hela dagen, om du jobbar sådär borde du ha ett höj och sänkbart bord, det har tom jah som bara jobbar delvis inne. Det är det som räddar mig, att jag kan växla mellan olika ställningar. Var på kurs en hel dag, jävlar vad trött jag var i ryggen av bara sitta.

Tänk på hållningen när du går, det är lätt att bli allt mer svankig ju tyngre magen blir, men jag läste att man ska spänna bäckenet och skjuta fram det istället. Sök sjukgymnast, man ska inte "stå ut" bara för man är gravid, det finns hjälp.

om du inte har en vetekudde så köp och så tar du med dig den i sängen om kvällarna.

• amalie79

Just det, massage på lite strategiska punkter var bra för mig med, sambon vet var muskelfästen osv sitter så han masserade min rygg längst ner varje kväll ett tag och det hjälpte.

• lollip0p

Det låter som att det kan vara foglossning om det onda sitter i längst ner på ryggen. Jag har foglossning och kan inte heller sitta stilla några längre stunder, då känns det som att bäckenet dras isär vid svanskotan.

• ser91

Hej! Väntar också barn nr 2 med bf om 2 veckor. Personligen har jag inte börjat jobba än, då jag snabbt blev gravid efter första barnet (hon är nu precis 13 månader). Jag hade inte heller ont första graviditeten, det enda jag kände då i ryggen var att det knakade så att det hördes, vilket var obehagligt men inte smärtsamt.

Denna gång började jag få väldigt ont i ryggen runt v 30. Dottern började gå när hon var knappt 10 månader, så hon sitter inte still mycket och det kan inte jag heller göra i och med det. Mycket lyft osv. Jobbar också med kontorsarbete annars, och minns att jag blev trött i ryggen sist, heller inte smärtsamt.

Gissar att det vi båda upplever är foglossning. Hört att många känner av det mer andra graviditeten, men att det kan variera. Jag badar varje kväll innan jag lägger mig. Nån gång har jag värmt en vetekudde och haft bakom ryggen när jag somnat. Vad jag hört ska viss träning hjälpa. Annars finns ju foglossningsbälten, TENS, sjukgymnastik m.m. Sitt helst inte med benen i kors om du gör det, det kan förvärra. Personligen har jag mest stått ut och försökt undvika de positioner osv som gör ondast. Tyvärr har jag bara blivit mer och mer stel med tiden. Nu värker det ner i ljumskarna och höfterna när jag går, utöver ryggvärken. På nätterna värker det som mest i ryggen. Men snart är det över! Kämpa på :)

• attlangta01
    amalie79 skrev 2015-12-03 10:45:37 följande:

Försök att inte sitta hela dagen, om du jobbar sådär borde du ha ett höj och sänkbart bord, det har tom jah som bara jobbar delvis inne. Det är det som räddar mig, att jag kan växla mellan olika ställningar. Var på kurs en hel dag, jävlar vad trött jag var i ryggen av bara sitta.

Tänk på hållningen när du går, det är lätt att bli allt mer svankig ju tyngre magen blir, men jag läste att man ska spänna bäckenet och skjuta fram det istället. Sök sjukgymnast, man ska inte "stå ut" bara för man är gravid, det finns hjälp.

om du inte har en vetekudde så köp och så tar du med dig den i sängen om kvällarna.

Tack för ditt svar. Vi har tyvärr inte höj och sänkbara skrivbord : / Så jag sitter typ hela dagen. Idag är det ohållbart, jag sitter och sneglar på klockan hela tiden, vill bara härifrån. Åka hem och lägga mig. Känns som ryggen ska gå av....
  • attlangta01
    lollip0p skrev 2015-12-03 10:49:47 följande:

Det låter som att det kan vara foglossning om det onda sitter i längst ner på ryggen. Jag har foglossning och kan inte heller sitta stilla några längre stunder, då känns det som att bäckenet dras isär vid svanskotan.

Ja det kanske är det, eller om det bara är att ryggen blir trött. Men det har gått så fort. Kom smygande för typ två dagar sedan. Idag vet jag inte vart jag ska ta vägen....
  • attlangta01
    ser91 skrev 2015-12-03 10:50:52 följande:

Hej! Väntar också barn nr 2 med bf om 2 veckor. Personligen har jag inte börjat jobba än, då jag snabbt blev gravid efter första barnet (hon är nu precis 13 månader). Jag hade inte heller ont första graviditeten, det enda jag kände då i ryggen var att det knakade så att det hördes, vilket var obehagligt men inte smärtsamt.

Denna gång började jag få väldigt ont i ryggen runt v 30. Dottern började gå när hon var knappt 10 månader, så hon sitter inte still mycket och det kan inte jag heller göra i och med det. Mycket lyft osv. Jobbar också med kontorsarbete annars, och minns att jag blev trött i ryggen sist, heller inte smärtsamt.

Gissar att det vi båda upplever är foglossning. Hört att många känner av det mer andra graviditeten, men att det kan variera. Jag badar varje kväll innan jag lägger mig. Nån gång har jag värmt en vetekudde och haft bakom ryggen när jag somnat. Vad jag hört ska viss träning hjälpa. Annars finns ju foglossningsbälten, TENS, sjukgymnastik m.m. Sitt helst inte med benen i kors om du gör det, det kan förvärra. Personligen har jag mest stått ut och försökt undvika de positioner osv som gör ondast. Tyvärr har jag bara blivit mer och mer stel med tiden. Nu värker det ner i ljumskarna och höfterna när jag går, utöver ryggvärken. På nätterna värker det som mest i ryggen. Men snart är det över! Kämpa på :)

Badkar saknar jag så ofantligt mycket. Det badade jag mycket med första. Hade varit underbart att lägga sig i det när ryggen gör så här ont. 
    Ringde MVC idag och fick nummer till sjukgymnast, så ska ringa dem sen på deras telefontid. Sen får jag investera i en vetekudde låter det som. 
    Ja för dig är det nära nu. Underbart! Jag förstår inte hur jag ska orka dryga 8 veckor till med den här smärtan. : /
  • lillterror

Som föregående sagt så kan det mycket väl vara foglossning, jag har det i dom bakre fogarna och kan verkligen inte sitta särskilt länge eller ligga på rygg för då blir det fel lutning. Sitta i bil är rena döden, liksom mjuka soffor eller fåtöljer. För mig kom det ganska pang på. Vetekudde, tens, sjukgymnastik och akupunktur är bra saker oavsett om det beror på foglossning eller riktigt trött rygg =)

• ser91

attlangta01: så kände jag också, att "hur ska jag orka", men vissa dagar har det gått helt okej iaf. Plågsamt är det iaf :( jag hoppas på att föda innan bf, men dottern kom inte förrän bf+12 så räknar med att gå över denna gång med :( men hur plågsamt det än är så är det trots allt inte lång tid kvar. Samtidigt känns en dag oändlig när det smärtar som värst. Du kan ju bli sjukskriven om det krisar riktigt. Hoppas att det lättar något för dig med hjälp av sjukgymnastik och vetekudde om nätterna iaf! :)

Svar på tråden Ont i ryggen