• Vinterliljan

Omöjligt att arbeta

Jag är gravid i vecka 9 med andra barnet. Jag mår konstant illa och är jättetrött (skulle kunna somna när som helst, var som helst) och detta gör att jag sjukskrivit mig ett antal dagar den senaste tiden.

Jag är ny på jobbet och det är bara så himla dumt att jag inte kan jobba. De på jobbet känner inte till att jag är gravid. Vill inte berätta innan vecka 13.

Jag är vikarie så är rätt utsatt. Finns många andra som lätt skulle kunna arbeta i mitt ställe. Så är man sjuk mycket så är jag rädd att man blir lätt utbytt.

Hur mår ni andra som är gravida? Har ni också varit hemma från jobbet?

• Svar på tråden Omöjligt att arbeta
  • Fia 28

Nej jag har inte varit hemma från jobbet alls ännu iaf. Mår bara dåligt om jag är hungrig så det går lätt att fixa. Suupertrött blir jag dock på eftermiddagen, men det funkar så länge man håller sej busy.

• annieh897

Jag blev halvtidssjukskriven pga illamående i v 7. Funkade inte och blev heltidssjukskriven två veckor senare. Är nu i v 14 och kan fortfarande inte jobba. Har ett vikariat på fyra månader som jag nu har missat nästan halva... Känns förjävligt, men hälsan måste gå först. Jag ville inte heller berätta före v 13 men var tvungen redan i v 7.

• Vinterliljan

Hur pass dåligt mår du om du är så illamående så att du blivit sjukskriven? Jag har svårt att tro att jag skulle "lyckas" med det. ???? Även om jag helst inte ens lämnar sängen om dagarna p g a illamående.

• annieh897
    Vinterliljan skrev 2015-12-03 14:26:23 följande:

Hur pass dåligt mår du om du är så illamående så att du blivit sjukskriven? Jag har svårt att tro att jag skulle "lyckas" med det. ???? Även om jag helst inte ens lämnar sängen om dagarna p g a illamående.

Menar du mig? Var inte svårt att bli sjukskriven, jag berättade hur jag mådde (kämpar hela dagarna med att få i mig nåt ö h t, sen spyr jag upp allt på kvällen). Du behöver vila och fokusera på att ta hand om dig själv, sa doktorn och sjukskrev mig.
  • Vinterliljan
    annieh897 skrev 2015-12-03 14:34:15 följande:
    Menar du mig? Var inte svårt att bli sjukskriven, jag berättade hur jag mådde (kämpar hela dagarna med att få i mig nåt ö h t, sen spyr jag upp allt på kvällen). Du behöver vila och fokusera på att ta hand om dig själv, sa doktorn och sjukskrev mig.
    Hej igen,

Var på VC idag och fick träffa en yngre kvinnlig läkare. När jag berättade för henne att jag kräktes 4-5 gånger om dagen och mådde konstant illa dag som natt och därmed inte kunde sova så svarade hon..

"Graviditet är ingen sjukdom. Lite krämpor får man räkna med"

Jag blev helt paff.

"Vill du gå vidare får du ta det med BVC"
  • Grodis15
    Vinterliljan skrev 2015-12-07 20:57:50 följande:

Hej igen,

Var på VC idag och fick träffa en yngre kvinnlig läkare. När jag berättade för henne att jag kräktes 4-5 gånger om dagen och mådde konstant illa dag som natt och därmed inte kunde sova så svarade hon..

Jag blev helt paff.

Bättre om du går genom MVC och träffar deras läkare. De kan skriva ett bra sjukintyg som går igenom hos försäkringskassan.
  • annieh897

Hej igen,

Jag blev helt paff.

Oooooj! Vad extremt olika det är från läkare till läkare. Bara för att det inte är en sjukdom betyder ju inte det att man inte kan må otroligt dåligt.

Kontakta mvc och be att få träffa en läkare via dem. De borde ha mer förståelse kan man tycka, de är ju vana att hantera diverse gravidkrämpor och borde veta vad fruktansvärt jobbigt vissa kvinnor har det.
  • Vinterliljan

Ja jag ska ju på min inskrivning imorgon onsdag så då kommer jag givetvis ta upp det med min BM men jag vart så himla besviken på läkaren igår som var så himla spydig och otrevlig, trots att hon var kvinna och mamma själv. Tack för er hjälp!

• Fennyxx

Hej igen,

Jag blev helt paff.

Hon har rätt i att graviditet i sig inte är någon sjukdom och att man får räkna med lite krämpor, men om din graviditetsrelaterade krämpa gör dig atbetsoförmögen har du rätt till sjukpenning lika väl som någon som tappat ett bowlingklot på foten och inte kan jobba. Bowling är inte heller en sjukdom... Men det är väl lika bra att ta det med mvc-läkaren.
Svar på tråden Omöjligt att arbeta