Inlägg från: Kvinna30plus |Visa alla inlägg
  • Kvinna30plus

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

Nonym skrev 2015-12-04 10:00:15 följande:

Fast det barnet får ju heller aldrig några ben?

Med ditt resonemang borde du väl råda ts att köpa inlägg till bhn?

Nej det handlar om att det förstör mkt av ens liv. Ens sociala liv kan påverkas, ens parrelationer och ja hela ens tillvaro. Man känner sig inte hel. Något saknas. Kan nog mer likställas att födas i "fel" kropp. Dock föds man kvinna är kvinna men man utvecklas inte fysiskt till kvinna bad gäller bröst. Som sagt du vill ju inte ens försöka förstå.
  • Kvinna30plus
    Nonym skrev 2015-12-04 10:05:47 följande:

Nej, behöver man vård i sverige så får man det.

Om ts kunde skriva anledningen till att hon fått avslag så hade det ju varit lättare för alla att slippa göra "antaganden"?

Du ANTAR att ts uppfyller kriterierna för att kunna få bröst betalda, jag går på det läkarna sagt och antar att så inte är fallet, i och med att hon faktiskt fått avslag på sin ansökan.

Helt ärligt så kan man säga att det handlar om prioriteringar, har jag velat ha något som kostar pengar så har jag prioriterat att spara till det och sedan köpa det, inte gnälla för att någon annan med andra förutsättningar än mig fått det gratis.

Som att gnälla för att någon vinner på lotto när jag själv inte ens spelar, typ.

Du man kan visst få avslag trots man uppfyller kriterierna. Det vet jag hur många exempel som helst på och där de bytt vårdpersonal och sedan har de uppfyllt kriterierna ;) så det handlar mkt om vilka personer man träffar och vart i landet.
  • Kvinna30plus
    Nonym skrev 2015-12-04 12:26:11 följande:
    Är inte det minsta avundsjuk eller missunnsam mot de som fått något betalat som jag själv VALT att betala för. Har som sagt TVÅ i min vänkrets som fått bröst betalda av landstinget och jag är inget annat än glad för deras skull.

Acne ärr kan du också få behandling för som landstinget bekostar, dåligt påläst?
    nej det kan man i regel inte. Har inte kunnat hitta det någonstans att ngt landsting betalar det. Inte nuförtiden, möjligt gått innan? Men visa mig gärna att jag har fel. 

Sedan tycker jag faktiskt du ska lägga av med din taskiga attityd, blir så tråkig stämning då. 
  • Kvinna30plus
    TatueradDonna skrev 2015-12-04 15:14:20 följande:
    Nja fast om du har sett alla mina inlägg så ser du faktiskt att jag har gjort bröstförstoring. Och ja jag fick som dom flesta andra, spara mina slantar, jobba övertid och nå mitt mål.
    Jag gick absolut inte till sjukvården och gnällde om att jag har en obefintlig hylla, nej nej så smaklös är jag inte. 
    Mina föräldrar har alltid lärt mig att vill man ha nåt i livet får man jobba för det.
    Alla är vi olika!
    todo nada skrev 2015-12-04 15:05:08 följande:
    Det går ändå inte att jämföra avsaknad av bröst med de som saknar en arm eller ben förstår du väl?

Så länge brösten fyller den funktionen de sitter på kroppen för (att en mamma ska kunna ge sitt barn mat), så är inte någon "defekt" så som du påstår, utan ett estetiskt problem. Det du skriver är lika logiskt som att man skulle se på män med väldigt små penisar som "defekta" också, vilket självklart inte är fallet.

Det är en sak om det ligger en fysisk orsak som sjukdom eller liknande som gjort att brösten är icke existerande, men det är fortfarande ingen "defekt" som du kallar det, så vidare inte en läkare efter utvärdering gjort den bedömningen.

För övrigt, otroligt nedsättande av dig att kalla de som saknar bröst för "defekta", mycket kränkande benämning.
    ja det heter aplasi/ hypoplasi. Sök på det och läs på. Jag har redan länkat tidigare i tråden till där du kan läsa. 

Jättebra för dig, en del mår dock så dåligt när de äe 117-18 att de inte kan ha ett funktionellt liv! Dig påverkade det kanske inte så mkt, men alla är olika serru. Ochh att spara ihop den summan i den ålder är svårt för många, man kanske inte har den summan förrän man är 25. Under dom åren har en stor del av ens början av vuxna liv gått till spillo (plus alla år innan man är 17 där man insett att man aldrig kommer utveckla bröst....) för att det påverkat just den individen så mycket, samt att det satt spår att det alltid kommer vara känsligt. 
  • Kvinna30plus
    todo nada skrev 2015-12-04 15:05:08 följande:
    Det går ändå inte att jämföra avsaknad av bröst med de som saknar en arm eller ben förstår du väl?

Så länge brösten fyller den funktionen de sitter på kroppen för (att en mamma ska kunna ge sitt barn mat), så är inte någon "defekt" så som du påstår, utan ett estetiskt problem. Det du skriver är lika logiskt som att man skulle se på män med väldigt små penisar som "defekta" också, vilket självklart inte är fallet.

Det är en sak om det ligger en fysisk orsak som sjukdom eller liknande som gjort att brösten är icke existerande, men det är fortfarande ingen "defekt" som du kallar det, så vidare inte en läkare efter utvärdering gjort den bedömningen.

För övrigt, otroligt nedsättande av dig att kalla de som saknar bröst för "defekta", mycket kränkande benämning.
    www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/17766/LKT1206s282_286.pdf

här så in å läs, här kallar man det bröstmissbildning! 
  • Kvinna30plus
    Nonym skrev 2015-12-04 15:31:06 följande:
    Om ts hade haft aplasi/hypoplasi så hade hon ju fått vård för det, eller hur?
    ja men det kan vara svårt att få igenom ändå även fast man tycker det inte borde vara så, det är ju det det hela handlar om... men då är vi överens att om man är i den situationen så skall man få hjälp via landstinget. Bra, då är vi ju överens behöver vi ju inte diskutera saken mer :) 
  • Kvinna30plus
    todo nada skrev 2015-12-04 15:45:05 följande:
    Självklart ska de som inte utvecklat bröst pga av sjukdom kunna få hjälp, vilket skrivits av mig själv och flera andra redan.

Sedan är bröstaplasi mycket ovanligt, vilket gör att det känns lite lustigt att du tar upp det i denna tråden, där ingen (vad jag sett) skrivit att de som fått fysiska åkommor pga sjukdom inte skulle ha rätt till plastik för att kunna ändra detta.

Det som skrivs är hur fel det är att kvinnor som estetiskt sett är missnöjda med sina minimala/små bröst skulle få nya av staten.
    "vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra." citat från ts, det är ju ni i tråden som antar att det är `"små" bröst hon menar, enligt ts så har hon inte utvecklat bröst, mer än till stadie II som finns beskrivet i det jag länkade här, och som då är berättigad att få hjälp via landstinget egentligen kan man tycka. Men då tycker vi ju också lika, och jag vet faktiskt inte hur vanligt/ ovanligt det är men det är nog mer vanligt än man tror....
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:51:00 följande:
    "vi som ALDRIG ens har fått uppleva hur det är att ha bröst- utan bara två bröstvårtor tvingas göra." citat från ts, det är ju ni i tråden som antar att det är `"små" bröst hon menar, enligt ts så har hon inte utvecklat bröst, mer än till stadie II som finns beskrivet i det jag länkade här, och som då är berättigad att få hjälp via landstinget egentligen kan man tycka. Men då tycker vi ju också lika, och jag vet faktiskt inte hur vanligt/ ovanligt det är men det är nog mer vanligt än man tror....
    och som de i länken från läkartidningen även anser att man är berättigad till operation. 
  • Kvinna30plus
    todo nada skrev 2015-12-04 15:56:18 följande:
    TS har väl blivit nekad operation? Du menar att läkarna isf har sett fel och missat TS sjukdom som du lyckades identifiera utifrån en mening? Jag litar på att de flesta läkare är kompetenta nog i sitt jobb att kunna göra korekta bedömningar.

Jag själv har skämtsamt kallat mig för planka ibland, men inte ser jag ut som en sådan för det. /nöjd A-kupa.
    nej det är skillnad på a-kupa å inte utveckla ngr bröst, så där har du alldeles rätt. 

Som sagt vi vet ju inte om ts eftersom ingen av oss sett henne. Men jag vet att det kan vara svårt ibland att få det man har rätt till. 

Jag vet inte om det går att jämföra, men om vi kommer till att vilja ha ett kejsarsnitt som jag tycker att om man är rädd bör få, så får ju många kämpa för att få kejsarsnitt? Det kan man ju läsa om hur många trådar som helst. Är man grymt förlossningsrädd så borde man kanske få det som alternativ, likväl är det för en del väldigt svårt att få igenom, medan en del inte har ngr problem alls. Mycket säkerligen beroende på vilket landsting man bor i. I det landsting jag bor i får man inte kub-test, jag fick betala ur egen ficka, åkte till sthlm å gjorde det och där sa dom att det hade varit gratis om jag bott i stockholm..... och tydligen FÅR inte landsting göra såhär så jag skulle eg kunnat gå med mitt kvitto och kräva dessa pengar tillbaka av mitt landsting, men att orka det....? så mycket handlar tyvärr om var man bor och vilka man träffar, därför jag peppar ts att inte ge upp och iaf se att få något mer uttalande om det är så att hon känner/ vet att hon skulle vara berättigad till det egentligen
  • Kvinna30plus
    Ominous skrev 2015-12-04 20:53:23 följande:

Såklart är det jobbigt för de som aldrig utvecklar bröst. Jag inkluderade detta i "små bröst" i mitt tankesätt. Jag har såklart sympati för detta, och många andra saker. Hade vi haft enorma resurser hade det varit en sak. Men för mig känns det mer rätt att prioitera folk som fått sina kroppar förstörda av en sjukdom. Jag tror faktiskt att det är skillnad på att aldrig fått och blivit av med. Sen är folk såklart olika, jag talar naturligtvis generellt.

Men jag tänker inte diskutera detta mer då jag tycker inte eg om att ställa två helt olika förutsättningar mot varandra. Det jag tror å nästan vet 100 säkert är iaf att det är tonårstjejen/ unga kvinnan som mår sämst av att aldrig utveckla bröst kontra ngn som är närmare 60 år som blir av med bröst för att bli frisk och din tes att har man aldrig haft kan man inte veta å må dålig är totalt helt fel. Men jag har verkligen inget problem med att ngn av dem får hjälp.
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 21:12:51 följande:

Men jag tänker inte diskutera detta mer då jag tycker inte eg om att ställa två helt olika förutsättningar mot varandra. Det jag tror å nästan vet 100 säkert är iaf att det är tonårstjejen/ unga kvinnan som mår sämst av att aldrig utveckla bröst kontra ngn som är närmare 60 år som blir av med bröst för att bli frisk och din tes att har man aldrig haft kan man inte veta å må dålig är totalt helt fel. Men jag har verkligen inget problem med att ngn av dem får hjälp.

För att förtydliga jag menar inte värre än cancer utan att bli av med sina bröst när man är närmare 60. Alltså aldrig utveckla bröst - bli av med bröst. Det viktigaste om man får cancer måste ju vara att bli frisk inte få nya bröst?
  • Kvinna30plus
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-04 21:31:17 följande:

För det första, det kan du inte veta. Du kan helt enkelt inte veta hur en kvinna, oavsett ålder, reagerar på att förlora ett eller två bröst. Det är helt individuellt. Och du har ingen rätt att bestämma vem som mår sämst. Däremot är det uppenbart för de allra flesta att personer som förlorat kroppsdelar i sjukdomar eller olyckor ska ges möjligheten till rekonstruktiv kirurgi. Det är en enorm skillnad på att återställa något som förlorats och att skapa något som aldrig fanns. Ska kvinnor med platt rumpa, män med under genomsnittet penis få grina sig till kirurgi också? Och var ska vi dra gränsen? Näsjobb? Hårförlängning? Tandfasader? Det finns ingen ände på saker vi människor lyckas skaffa oss komplex för, vem ska få vad? Och för det andra, 60 är bara medianåldern. Min mamma förlorade sitt ena bröst när hon var 48. Det begränsade hennes liv och jag har sett det på nära håll. Vad tror du folk stirrar mest på? En kvinna med väldigt små men naturliga bröst, eller en kvinna med ett bröst och bara ärrvävnad där det andra bröstet borde vara? Och ska man stå ut med det bara för att man är medelålders? Är unga kvinnors självkänsla och kvinnlighet viktigare än medelålders?

Det är inte naturligt att aldrig utveckla bröst. Snälla läs i tråden och på det jag postat innan om aplasi/hypoplasi. Om du sett på nära håll hur man mår att förlora ett bröst (som inte är viktigt när man talar om när man har en åkomma som gör att man aldrig utvecklar bröst) men genast mår jättedåligt om man blir av med. Hör du inte själv hur konstigt det låter?
  • Kvinna30plus
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-04 21:31:17 följande:

För det första, det kan du inte veta. Du kan helt enkelt inte veta hur en kvinna, oavsett ålder, reagerar på att förlora ett eller två bröst. Det är helt individuellt. Och du har ingen rätt att bestämma vem som mår sämst. Däremot är det uppenbart för de allra flesta att personer som förlorat kroppsdelar i sjukdomar eller olyckor ska ges möjligheten till rekonstruktiv kirurgi. Det är en enorm skillnad på att återställa något som förlorats och att skapa något som aldrig fanns. Ska kvinnor med platt rumpa, män med under genomsnittet penis få grina sig till kirurgi också? Och var ska vi dra gränsen? Näsjobb? Hårförlängning? Tandfasader? Det finns ingen ände på saker vi människor lyckas skaffa oss komplex för, vem ska få vad? Och för det andra, 60 är bara medianåldern. Min mamma förlorade sitt ena bröst när hon var 48. Det begränsade hennes liv och jag har sett det på nära håll. Vad tror du folk stirrar mest på? En kvinna med väldigt små men naturliga bröst, eller en kvinna med ett bröst och bara ärrvävnad där det andra bröstet borde vara? Och ska man stå ut med det bara för att man är medelålders? Är unga kvinnors självkänsla och kvinnlighet viktigare än medelålders?

Om du sett på nära håll hur viktigt bröst kan vara för självbilden å ens mående borde du inte vara dömande mot de som lider av aplasi/ hypoplasi. Och hur kan du säga att det är skillnad vem är Du att döma människors olika öden, sjukdomar å åkommor dom får gå igenom? Aplasi/ hypoplasi räknas som en bröstmissbildning av läkare. Varför skulle man inte ha rätt till vård av en sådan missbildning då man får hjälp m de flesta missbildningar man föds med? Varför ska man överhuvudtaget göra ngt åt en missbildning, föds man sådan så ska man väl lära sig leva m sin missbildning för man vet ju inget annat...suck..
  • Kvinna30plus
    Saltig skrev 2015-12-04 22:03:42 följande:

Fast det var ts som tog upp bröstcancerpatienter och nämnde inte sin sjukdom förutom senare i tråden. Varför sa hon inte det direkt utan började klaga på bröstcancerpatienternas "förmåner".

Jag har själv knappt några bröst trots att jag gravid nu. Men alla känner olika på vad som gör dem kvinnliga.

Ts borde ha tagit upp sin sjukdom och förklarat utifrån det varför hon borde få brösten gratis och inte klanka ner och gnälla att cancerpatienter får minsann bröst men inte hon.

Självklart om hon lider av sjukdom som gör henne bröstlös borde en rekonstruktion tas upp.

De jag känner som haft bröstcancer ( de som överlevt) har inte fått perfekta bröst. Att bröstcancerpatienternas bröst ser normala ut på långt håll.....Förstår inte riktigt..... Vem bryr sig hur det ser ut på långt håll? det är väl i närhet man visar brösten dvs intima situationer. Man kan väl inte be sin partner springa bort några meter och för att titta och sen komma tillbaka och blunda....

Det räknas inte som en sjukdom utan som en missbildning. Jag har ju inte sett ts bara läst i hennes första inlägg där hon skriver att hon aldrig utvecklat bröst, och för det finns en benämning. Inom läkarkåren klassat som 'missbildning'. Ja jo så kan det ju givetvis vara även om man gör vanlig op utan cancerbakgrund finns ju massa komplikationer å man får ju ärr olika individuellt. Inte fan blir det som naturliga! Men nu finns ju inget annat sätt tyvärr.... Men det jag tror ts vill komma till är att man måste kämpa mer för att få hjälp. Tror det varierar stort vart man bor å vilket landsting. För det är så himla olika lätt/svårt det mesta man vill ha igenom beroende på vart man bor osv ( som ex bli beviljad snitt eller inte bara för att ta upp ngt som diskuteras flitigt här där vissa har det enkelt å vissa blir nekade, å då kan man ju fråga vad skillnaden är mellan dessa som vill ha snitt där vissa får ok andra nekade? Det jag vill komma att det spelar roll vem man möter å var man bor i landet tyvärr)
  • Kvinna30plus
    Saltig skrev 2015-12-04 22:09:29 följande:

Bör nämna att de som överlevt och dött i bröstcancer som jag känner är alla under 50 år. Yngsta var 30. Den yngsta som överlevt var 26. Fick båda sina bröst bortopererade samt äggstockarna. Brösten är inte perfekta. Väldigt ärrade. Så hänvisa att kvinnorna är över 60 år stämmer inte helt, kanske majoriteten är det.

5 % är under 40. Medianåldern 60 år info från cancerfondens sida. Så jag är väl medveten om att yngre kan drabbas men som sagt inte lika vanligt. Dock blivit vanligare, jag tror ju dock på p-pilleranvändandet är en faktor..... men det är ju mina spekulationer efter de forskningsrapporter som framkommit som pekar mot det....
  • Kvinna30plus
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-04 22:21:32 följande:

För övrigt tror jag man har gigantiska problem med självkänslan om man tror att bristen på bröst, dvs man utvecklade aldrig några, kan likställas med skräcken en person och alla i dess närhet känner när de får beskedet "cancer". Inga bröst är skittrist, men att växa upp utan dem är en barnlek jämfört med att gå igenom cancerbehandlingar. Om vi nu ska ställa grupper mot varandra, och jag vill påminna om att det var ts som började med det, så anser jag till 110% att personer som överlevt bröstcancer är MYCKET MER förtjänta av gratis rekonstruktion av brösten än de som inte utvecklat några alls.

Som sagt det värsta m att drabbas av cancer kan ju inte vara brösten? Men för vissa kan det vara oerhört traumatiskt givetvis även det.

Ska vi gå till psykiskt lidande kan ju ingen av oss säga för det är ju personligt. Jag vet bara att man kan få hela ens sociala liv 'förstört' om man aldrig utvecklar bröst. Hela ens identitet förstörd. I en skör ålder. Men det gäller ju inte alla! Men alla som drabbas av bröstcancer mår heller inte dåligt å bli av med brösten. Det är långt ifrån alla som bryr sig att operera dem efteråt. Så någonstans måste väl ens psykiska mående få vara av betydelse vid sjukdom, missbildningar osv. Vare sig det är cancer eller aldrig utveckling av vissa organ etc
Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget