Inlägg från: Hoppetgaraldrigurmig |Visa alla inlägg
  • Hoppetgaraldrigurmig

Avsaknad av bröst bekostat av landstinget

kaffe skrev 2015-12-03 14:55:32 följande:
    Det är en svår fråga om en bröstförstoring i fall som ditt ska ingå i den fria sjukvården. Kroppsligt är du inte sjuk, men jag tvivlar inte på att du mår dåligt mentalt av avsaknaden av bröst.  Kommer en bröstförstoring lösa dina problem. Det vet man inte, inte du heller egentligen. Det enda som är säkert är att du inom x antal år behöver en ny operation. I dag håller inte implantatet för evigt. I slutänden kommer vården av dej landa på många hundra tusen. Är det rätt att ta av skattepengar till det samtidigt som patienter som har dödliga sjukdomar inte får medicin som skulle kunna räddat dom.

Var ska man dra gränsen för den fria sjukvården. Jag är tveksam till om jag tycker du tillhör kategorin som bör få en operation på statens bekostnad. I stället för att bli fixerad vid orättvisorna av andra som får, så kanske du ska lägga ditt krut på att jobba i hop pengar till en operation själv. Frågan är, om du nu lidit av dina icke existerande bröst i så många år, varför du inte gjort det redan.
    Jag har inte gjort det redan för att jag har haft mycket svåra fysiska hälsoproblem, det var väldigt svårt för mig att bara kunna gå i skolan under högstadiet och gymnasiet då det var som värst. Jag blev sängliggandes hemma och kunde knappt gå utanför dörren. Så det var inte tala om att orka arbeta.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Hoppetgaraldrigurmig skrev 2015-12-03 15:02:46 följande:
    Jag har inte gjort det redan för att jag har haft mycket svåra fysiska hälsoproblem, det var väldigt svårt för mig att bara kunna gå i skolan under högstadiet och gymnasiet då det var som värst. Jag blev sängliggandes hemma och kunde knappt gå utanför dörren. Så det var inte tala om att orka arbeta.
    Och ja visst, brösten hade jag väl i tankarna då med men det var främst magproblem det var tal om.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Speakers Corner skrev 2015-12-03 17:55:52 följande:

Ts. 

Landstinget har inte oändliga resurser, dom måste prioritera. 
    Det är överhuvudtaget inte en rättvisefråga på det viset som du vill göra gällande.
    Det handlar om att väga behov mot varandra, och subventionera dom som har störst behov.
    Det är väl inte så konstigt att människor med allvarliga sjukdomar går före dom som har enbart ett missnöje. 
    Skulle du och andra som är missnöjda med nån kroppsdel få det korrigerat av landstinget gratis, så skulle nån annan behöva avstå från sin operation.
    Vem eller vilka ska inte få vård pga att du får nya/större bröst? 

Självklart bör personer som befinner sig i allvarliga sjukdomar som cancer få hjälp först. Det har jag heller dock inte sagt något om. Hur många gånger ska jag behöva upprepa mig? Det låter på dig som att du inte har läst hela tråden.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    kaffe skrev 2015-12-03 19:02:08 följande:
    Och nu då, Är du fullt frisk nu eller har du fortfarande hälsoproblem?
    Jag har fortfarande hälsoproblem och därav orkar jag bara med ett deltidsjobb just nu.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    MASolokvist skrev 2015-12-03 21:06:50 följande:

Undrar om du kommer förstå det här då:

Bröstcancer är en sjukdom med mycket hög dödlighet.

Små bröst av naturen är inte en sjukdom. Alls.

Att återställa utseendet på brösten efter cancer handlar inte enbart om yttre attribut, utan om hjälpa kvinnan tillbaka efter den kris som drabbat hennes identitet.

Men tänk dig själv människa, att tvingas skära bort en kroppsdel!

Du säger att du var 11 år när du började må dåligt över att inte utveckla bröst??? Hur fan visste du det i den åldern, att brösten skulle "utebli". Bara en jävligt fet undran från min sida!

Sitt du där med dina små och var nöjd över att du har chansen att både vara frisk och ha riktigt fina bröst! Det är bara att lyfta häcken och börja göra rätt för sig!

Jobba, spara, köpa. I den ordningen.

De kvinnor som inte utvecklar bröst, genomgår också en kris som drabbar hela den kvinnliga identiteten. Men det kanske du inte känner till?

Ursäkta men jag tycker att din undran låter ganska dum. Jag visste självklart inte som elvaåring att jag även som tjugoåring skulle vara lika platt som jag var då, men jag började givetvis må dåligt när jag såg att andra tjejer fick det (när tjejer jämförde i omklädningsrum o.s.v.)   
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 08:42:57 följande:
    Ja har alltid förvånats över folk som gör sig lustig på andra människors bekostnad. Detta tar verkligen priset!
    Jag håller med. Fruktansvärt. Såg inte alls vad som var roligt med det där. Det är samma sak som när en person ramlar, man skrattar inte då utan frågar "Hur gick det!?" Det är en självklarhet.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 10:11:31 följande:
    Här visar du på enbart avundsjuka å missunnsamhet för att du själv betalat för ngt du mått dåligt över. Det finns mkt man måste betala för själv. Som acnerärr, kan man heller inte råför om man utvecklar osv...
    Fast i vissa fall av PCOS kan man faktiskt få hårborttagning betald av landstinget. 
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Nonym skrev 2015-12-04 10:05:47 följande:
    Nej, behöver man vård i sverige så får man det.

Om ts kunde skriva anledningen till att hon fått avslag så hade det ju varit lättare för alla att slippa göra "antaganden"?

Du ANTAR att ts uppfyller kriterierna för att kunna få bröst betalda, jag går på det läkarna sagt och antar att så inte är fallet, i och med att hon faktiskt fått avslag på sin ansökan.

Helt ärligt så kan man säga att det handlar om prioriteringar, har jag velat ha något som kostar pengar så har jag prioriterat att spara till det och sedan köpa det, inte gnälla för att någon annan med andra förutsättningar än mig fått det gratis.

Som att gnälla för att någon vinner på lotto när jag själv inte ens spelar, typ.
    Jag har redan skrivit anledningen, önskade bara att jag inte skulle behöva upprepa mig. Det landstinget jag tillhör gör nedskärningar och det var den enda anledningen jag fick höra. Jag vet INTE mer själv än vad jag har berättat för er och jag undanhåller heller ingenting!!
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Nonym skrev 2015-12-04 12:32:43 följande:
    Fast inget landsting kan neka dig vård som du HAR RÄTT TILL. Har du fått avslag på din ansökan så ska du få skriftligt VARFÖR du har fått avslag, och är det så att du har sökt pengar från en FOND så är det vanligtvis den vägen man tar när man inte är medicinskt berättigad till vården, exempelvis som jag hade kunnat gjort för min hårväxt eftersom jag inte har någon hormonell förklaring till varför.
    Skriftligt? Ja, det fick jag inte. Jag fick ett telefonsamtal. Det var allt.
  • Hoppetgaraldrigurmig
    Kvinna30plus skrev 2015-12-04 15:34:40 följande:
    ja men det kan vara svårt att få igenom ändå även fast man tycker det inte borde vara så, det är ju det det hela handlar om... men då är vi överens att om man är i den situationen så skall man få hjälp via landstinget. Bra, då är vi ju överens behöver vi ju inte diskutera saken mer :) 
    Åh vad skönt att höra! Tack Kvinna30plus för ditt stöd genom hela tråden! :)
  • Hoppetgaraldrigurmig

Spanskaflugan: jag skäms inte ett dugg för de åsikter jag "ger uttryck" för i tråden. Jag tycker självklart att föredetta cancerpatienter ska få eftervård, jag tycker att alla människor ska få hjälp och jag vill inte att de inte ska fortsätta få den vård de får idag efter att ha blivit friskförklarade ifrån cancern. Jag tror heller inte att så kommer bli fallet o om det skulle hända vore väldigt tragiskt. Men som sagt, det jag anser är att alla som har missbildningar o som behöver hjälp med olika former av operationer, jag tycker att ALLA ska få hjälp. Om man bara tycker att man är ful rent generellt så finns det ju tyvärr inte så mycket att göra. Men om det är saker som dödlig övervikt, rekonstruktioner, missbildningar samt de som anser att de är födda i fel kropp. Alla dessa grupper borde bli berättigade till operationer. Det ser jag som en självklarhet o jag kommer inte heller att ändra mina åsikter hur dåliga du än anser att de är Spanskaflugan! Har du inte läst hela tråden? Det verkar inte så i alla fall.

• Hoppetgaraldrigurmig

Jag har dock lärt mig att det finns elaka människor som med vilje VILL uppfatta fel. Verkar som att det finns en del sådana personer i den här tråden.

• Hoppetgaraldrigurmig

Ja precis Spanska flugan och om du läser vidare på hela det inlägget i trådarbeten så ser du att det första var för att visa på de orättvisor som finns i samhället idag. Det var ironiskt skrivet. Så jag ber om ursäkt om du inte förstod det.

• Hoppetgaraldrigurmig

Det var nog fler som missuppfattade mig där. Men jag önskar inte någon människa något ont och jag var mest upprörd o ledsen över de orättvisor som finns när jag skrev tråden.

• Hoppetgaraldrigurmig

Det var alldeles förhastat o jag har insett för länge sedan att jag borde ha tänkt efter lite mer innan jag skrev det. Absolut! Det var väldigt dumt hur jag fick det att låta!

Svar på tråden Avsaknad av bröst bekostat av landstinget