• RosaSmurf

Någon som fött på BB Sofia?

Sommar15 skrev 2015-12-01 21:41:14 följande:

Vilken metod man använder beror mycket på hur långt man kommit, dvs om man är mogen och/eller öppen, vad jag förstår. Jag fick cytotec, en dos varannan timme tills det hade satt igång. Har tagit cytotec tidigare vid ett MA som inte ville ut så jag var extremt negativt inställd till att ta det igen, men ångrade mig då jag fick veta att det endast är en åttondels så stor dos man får vid en igångsättning som vid en abort/missfall. Plus att du är på sjukhus under övervakning till skillnad från mitt MA då de bara skickade hem mig med en påse tabletter. På mig funkade det bra, jag fick värkar efter fyra-fem doser och behövde inte ta värkstimulerande dropp förrän sent i förlossningen. Jag hade gått två veckor över tiden så jag var mogen och öppen 2 cm redan, vet inte om det påverkade att det gick såpass bra.

Man har inga plastbaljor till bebisarna utan de sover hud mot hud på mamman eller pappan eller i ett babynest i stora sängen. Vi åt alla våra måltider inne på vårt rum så behövde aldrig ta med bebisen i något, men de som gjorde det hade sele/sjal! Man kan ju också ta med den i babyskyddet om man hellre vill det om man behöver gå nånstans. De har lånebarnvagn om man vill gå ut på en liten promenad!

Vart ska barnet sova för de som absolut INTE vill sova med barnet i sängen?
  • RosaSmurf
    Grodis15 skrev 2015-12-06 12:25:03 följande:

Bebisen sover i nest på neo, alternativt hud mot hud med föräldrarna och då med larm runt foten.

Nu har de ju neosängar också...
  • RosaSmurf
    En del av oss skrev 2015-12-06 15:49:24 följande:

[quote=76086691][quote-nick]Sommar15 skrev 2015-12-06 14:56:57 följande:[/quote-nick]

Nest är ju som en egen säng och de ligger på rygg i den! Så det är samma sak.

[/

Det är väl som en madrass med kanter ovalt i formen med knyt? Iaf dom nest jag sett.

Med andra ord samma som en säng bara att den är placerad i föräldrarnas säng. Kan även ligga i en egen säng.
  • RosaSmurf

I förlossningsbrevet kan man skriva om ev smärtlindring, om man vill ha studenter eller inte närvarande, att man vill ha mycket information om bebisens mående, att man tidigare haft missfall eller att man varit med om svåra saker slm kan göra att man får svårt att lita på vården. Man kan också skriva att man vill ha hjelp och stöttning för att inte spricka, men spricka är en sådan sak som kan ske ändå

• RosaSmurf
    Belair79 skrev 2015-12-07 15:39:20 följande:

Känns inte så viktigt att få information om ifall pat haft missfall, sånt står i MVC-journalen iaf. Och att förebygga bristningar är något man redan gör och är helt överflödigt att skriva!

Det kan vara en väldigt viktig information att skriva i förlossningsbrevet. Dessutom inte alltid det står i journalen heller.

Som patient är det en trygghet att skriva om ev tidigare missfall och att man vill förebygga sprickor.

Att du anser det är överflödigt får så för dig. En kompetent och erfaren BM anser inte det.
Svar på tråden Någon som fött på BB Sofia?