HJÄLP!! desperat! snart 2 år äter ingen mat!
Snälla måste få lite hjälp här..
har en flicka, som blir 2 år i januari. hade reflux som bebis, spydde hela dagarna,men det växte bort. Har fått först flaska, sen babymat (pureer) då hon inte gillade bitar, inte ens minsta risgryn. Det gick bra. Och så välling.
Sen började jag smått introducera vanlig mat, och till en början gick det lite grann, vid 1 år, då kunde hon äta mosad mat en gång om dagen.
Men. I somras slutade hon äta gröten som jag fått i henne på morgonen och har slutat äta allt som jag kunnat locka i henne tidigare. Små bitar ljust bröd med smör, samt välling, och mjölk, är i princip det enda hon äter! har testat med allt. plockmat av alla sorter. mosad, hackad mat. kryddad mat, smaklös mat. frukt. grönsaker. You name it!!
Hon äter mosad banan (ekologisk) nästan dagligen så jag hoppas hon får i sig lite vitaminer iaf.
problemet är att hon nästan endast vill dricka flaska, mjölk eller välling. Hon är ju så stor nu så hon kräver mat på nätterna fortfarande. Pga denna ensidiga kost är hon ofta hård i magen också. Hon har dock inte gått ner i vikt, hon är en smal tös det har hon alltid varit, men följer sin kurva normalt. så nåt får hon i sig... Men ändå! jag har tänkt att snart ska hon väl vilja äta men nej, nu är hon snart 2 år!
När man ger henne nåt, oftast så smakar hon inte ens utan totalvägrar o blir sur. kastar maten. skriker NEJ!!
får man i henne en liten munsbit så spottar hon ut det direkt. även minsta lilla gryn.
har testat olika sätt också att servera maten, äta på osv. alla tips ja läser om har ingen verkan.
är detta normalt? är det nåt allvarligare, borde jag gå till barnläkare? hittills på rådgivningen har de bara sagt att hon håller sin kurva o då e de väl ok, men vi var ju dit senast till 1 års granskningen och nu är hon snart 2 år, fortfarande kämpar vi på!!
är det nån som haft samma problem? och vet nån en lösning?! har en äldre dotter som aldrig haft problem med maten utan ätit allt o mycket från dag 1. så detta känns som ett misslyckande som mamma! :(
Snälla hjälp mig, vad ska jag göra?